סגור
 מדף מרכך כביסה בדין
מרכך כביסה מרוכז של בדין. בתקופה הקרובה ייוצרו רק יחידות גדולות של 1.8 ליטר

בלעדי
החלטה עוד לפני החרם: יוניליוור ישראל מעבירה ייצור מטורקיה לארץ

החברה מקימה במפעל בחיפה קו ייצור למרככי כביסה מרוכזים של בדין, שמאז השקת הקטגוריה לפני 15 שנה יובאו לארץ מטורקיה. ההשקעה מוערכת ב־10 מיליון שקל

יוניליוור ישראל מעבירה ייצור מטורקיה לישראל. לכלכליסט נודע כי חברת המזון, הטואלטיקה ומוצרי הניקיון, שבבעלות הקונצרן האנגלו־הולנדי יוניליוור, מקימה קו ייצור חדש למרככי כביסה מרוכזים במפעל החברה בחיפה בהשקעה המוערכת ב־10 מיליון שקל. קו הייצור המקומי יחליף את יבוא מרככי הכביסה המרוכזים של בדין מטורקיה מאז הושקה הקטגוריה לפני כ־15 שנה.
ההחלטה להקים את קו הייצור התקבלה כבר לפני המלחמה בעזה, שבמהלכה הכריז נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן על חרם מסחרי על ישראל. אלא שהחרם הטורקי החל בטרם השלימה החברה את ההיערכות. את הפקקים לבקבוקי המרכך המרוכז בנפח של 960 מ"ל נערכה יוניליוור להזמין מספק טורקי, אך נוכח החרם המסחרי נאלצה לאתר ספק מקומי שייצר אותם עבורה. בתקופת הביניים, מסיום המלאי הקיים של מרככי הכביסה המרוכזים המיובאים ועד התחלת הייצור המקומי המלא, תייצר יוניליוור את המרככים ביחידות של 1.8 ליטר, שעבורם יש לה מכלים ופקקים מתאימים.
החרם הטורקי צפוי לייצר מחסור גם בסדרת הממרחים של יוניליוור, המשווקים בבקבוקים לחיצים, שאותם מייבאת החברה מטורקיה, וכעת החברה פועלת לאיתור מקור יבוא חלופי. אומנם הרטבים בבקבוקים הלחיצים מיוצרים במפעלים נוספים שיש ליוניליוור בעולם, אולם מכיוון שמדובר במוצר מזון, המחייב כשרות, נדרש מאותם מפעלים לבצע התאמות של כל חומרי הגלם ושל הפעלת קו הייצור, כך שיעמדו בדרישות הכשרות של ישראל. פעולות אלו צפויות לארוך כמה חודשים, ולכן ייתכן מחסור במוצרים.
מחסור נוסף שעלול להיווצר בעקבות עצירת היבוא מטורקיה הוא בגלידות שטראוס, בדגש על מוצרים שהושקו הקיץ, ובהם שלגוני השמנת של מגנום בשכבות, המכונים מגנום דאבל, והשלגון הספירלי טוויסטר. אומנם מדובר במספר מצומצם של מוצרים מהמגוון המלא של גלידות שטראוס, אלא שעצירת היבוא של מוצרים אלו נרשמה בסמוך לעצירת פעילות מפעל הגלידות של שטראוס בעכו לפני כשבועיים בעקבות דרישת פיקוד העורף מהמפעל לרוקן את מכל האמוניה מחשש לפגיעת טילים.
עד לאחרונה ייבאה יוניליוור ישראל ממפעל יוניליוור בטורקיה גם את הדיאודורנטים של רקסונה, שכעת תחל לייבא ממפעל הקונצרן באנגליה ואת השמפו של דאב. החברה גם פועלת למציאת מקור חלופי ליבוא חלק ממוצרי הניקיון סיף.
על פי נתוני סטורנקסט, יוניליוור היא חברת המזון, הטואלטיקה והניקיון השישית בגודלה בישראל, האוחזת בנתח של 3.6% ממכירות השוק המבורקד, שגלגל אשתקד 56.7 מיליארד שקל, ומצוי במגמת עלייה בעקבות העלאות המחירים הרוחביות שבוצעו בשנה החולפת.
במרץ החולף מינה הקונצרן את ארנון שפירא למנכ"ל יוניליוור ישראל. שפירא, שכיהן במגוון תפקידי ניהול בארגון, שהאחרון בהם היה סמנכ"ל המכירות של יוניליוור ישראל, החליף את ג'ם יוקסל, ששימש כמנכ"ל החברה בארבע השנים האחרונות.
החברה, שהיתה הראשונה להודיע על העלאת מחירים באמצע 2022, ונקלעה בעקבות כך לסכסוך מסחרי ממושך עם שופרסל, נמנעה מהעלאת מחירים בגלים האחרונים שנרשמו במחצית השנייה של 2023 ובתחילת השנה, למעט העלאת מחיר נקודתית של גלידות, קרמבו ושוקולד בשל הזינוק במחירי הקקאו.
ניתן להעריך כי ההימנעות מהעלאת המחירים נבעה גם מכך שהסכסוך המסחרי עם שופרסל, שגרר קמעונאים גדולים נוספים להחרים חלק ממוצריה, גבה מיוניליוור מחיר כבד, שבא לידי ביטוי בירידה בנתח השוק שלה מכ־4% בינואר 2022, לפני פרוץ הסכסוך, לכ־2.8% בינואר 2023. מאז עלה נתח השוק של החברה בהדרגה, אך טרם שב לרמתו טרם הסכסוך.