סגור
ליאוניד רדווינסקי ו אפליקציית OnlyFans
הבעלים של OnlyFans ליאוניד רדווינסקי. רווחים של 658 מיליון דולר ב־2023 (צילומים: מתוך פייסבוק , AP)

לכסף יש ריח: OnlyFans מצליחה לאתגר את גבולות המוסר

הרשת החברתית נולדה כפלטפורמה שמבטיחה ליוצרי תוכן רווחים ללא פערי תיווך. מנתונים שמתפרסמים כעת היא מתגלה כרשת מצליחה ביותר, עם בעלים שמרשה לעצמו דיבידנד עצום 

מהי הרשת החברתית המצליחה ביותר מאז טיקטוק? לא ת'רדס של מטא, לא רדיט הוותיקה, וככל הנראה גם לא טלגרם על מיליארד המשתמשים שלה. מכולן נראה שזו OnlyFans, שם נרדף לתוכן למבוגרים, שחשפה לאחרונה נתונים כלכליים מסחררים שמעלים שאלות על אופי ההצלחה בעידן הדיגיטלי.
פלטפורמת הווידיאו המקוונת מבוססת המנויים נוסדה ב־2016, פועלת היום תחת Fenix International, שרשומה בבריטניה, וככזו מחויבת בדיווחים, גם אם מוגבלים. מהם מצטיירת תמונה של חברה משגשגת של "כלכלת יוצרים", עם צמיחה שמותירה מאחור את כל המתחרות. היא גם מדגישה את מה שידוע מקדמת דנא: סקס מוכר. אף שהיוצרים על הפלטפורמה מגיעים ממגוון תחומים, היא הפכה מהר מאוד למזוהה עם תוכן למבוגרים, והפכה את שיווק המין לפעילות שכל אדם יכול לעסוק בה ולקבל עבורה תגמול. ב־2023 רשמה OnlyFans הכנסות של 1.3 מיליארד דולר, עלייה של 20% לעומת 2022. הרווח לפני מס עלה ב־25% ל־658 מיליון דולר; מספר חשבונות היוצרים גדל ליותר מ־4 מיליון בעוד מספר חשבונות המשתמשים הרשומים הגיע ל־305 מיליון, שניהם מייצגים עלייה של כמעט 30%. לפי הדו"ח, המשתמשים הוציאו מעל ל־6.6 מיליארד דולר ב־2023 — זינוק של 19% לעומת שנה קודם לכן. 90% מההכנסות הללו משלמת החברה חזרה ליוצרים ושומרת לעצמה את היתר — הרבה יותר מכל פלטפורמה אחרת. את הפעילות הענפה הזו מייצרת החברה עם 42 עובדים במשרה מלאה, לצד כמה מאות עובדי קבלן בלבד. הדבר מאפשר גזירת קופון שמן מצד הבעלים והמנכ"ל ליאוניד רדווינסקי. זה משך לעצמו, לפי דיווחים, דיבידנד של 475 מיליון דולר בשנה החולפת, או 1.2 מיליון דולר ביום. לשם השוואה, ההכנסה השנתית הממוצעת של יוצרי תוכן ב־OnlyFans עומדת על כ־1,300 דולר. בארבע השנים האחרונות משך רדווינסקי, אמריקאי־אוקראיני, סך מפעים של 1.3 מיליארד דולר בדיבידנדים, שאותם החל לקחת שנה אחרי שרכש את OnlyFans ממייסדה טים סטוקלי בסכום לא ידוע. “פורבס” מעריך את הונו של רדווינסקי, שהחל את הקריירה שלו בניהול אתרי פורנו, ב־3.8 מיליארד דולר.
גם בזמן שרדווינסקי מרוקן את החברה ממרבית רווחיה, OnlyFans עדיין חריגה בנוף כלכלת היוצרים שמתבסס על שיטה פשוטה שבה משתמשים משלמים מחיר קבוע או משתנה, לרוב במודל של מינוי חודשי, ובתמורה מקבלים תכנים שיוצרו והופצו רק עבורם.
התשלום הממוצע של 1,300 דולר ליוצר בשנה מעוות, שכן אף שבפלטפורמה פועלים כ־4 מיליון יוצרים, חלוקת ההכנסות אינה שוויונית באופן קיצוני כל כך שיוצרים התרעמו לאורך השנים שכוכבים גדולים מתחום הסרטים והמוזיקה — כמו קארדי בי או בל דולפין — מושכים הכנסות של מיליונים ואף עשרות מיליוני דולרים בשנה מהמנויים. חלוקת ההכנסות הלא שוויונית נגרמת לא רק בזכות הפופולריות של יוצר אחד, אלא גם ממיומנות של מעלי התכנים להפיק רווחים מניצול. מחקר מינואר השנה, שנערך על ידי אוניברסיטת צפון קולורדו, מצא כי סוחרים בבני אדם פותחים חשבונות מקבילים לכמה קורבנות, ובסוף גורפים לעצמם את כלל ההכנסות. זאת אומרת שמאחורי כמה "יוצרים" עומד למעשה רק פושע אחד עם קורבנות מרובים. במקרה אחד שמתואר במחקר, סוחר כזה הקים 12 חשבונות שונים (של 12 קורבנות שונים) בשש מדינות שונות, שיצרו עבורו הכנסות שנתיות של מעל ל־1.3 מיליון דולר.
הבעייתיות לא נעלמת מעיני משקיעים. במשך זמן החברה חיפשה לה כאלה, ללא הועיל. המשקיעים התרחקו מחברה שמוכרת פורנו, במיוחד כשחלק מחברות עיבוד התשלומים גם סירבו להעניק לה שירות. למזלו של רדווינסקי מגפת הקורונה הקפיצה בחדות את הפופולריות של החברה והזניקה את הכנסותיה ביותר מפי שניים בין 2020 ל־2021.
כך, OnlyFans מגלמת את הפרדוקס המרכזי של הכלכלה הדיגיטלית היום: בין חופש יצירה ועצמאות כלכלית לבין שאלות של אתיקה וגבולות מוסריים. הצלחתה המהדהדת, המושתתת על מינוף האינטימיות למטרות רווח, מאתגרת את המודלים המסורתיים של יזמות. אולם, השאלה אינה נעוצה רק בפוטנציאל הרווח, אלא במגבלות הבלתי נמנעות של התופעה: האם מודל עסקי שמבוסס על שירותי מין יוכל להחזיק מעמד לנוכח הביקורות והבחינה הרגולטורית הגוברת?

OnlyFans במספרים

  • 1.3 מיליארד דולר - הכנסות החברה ב־2023
  • 475 מיליון דולר - הדיבידנד שמשך הבעלים לאוניד רדווינסקי ב־2023
  • 1,300 דולר - ההכנסה השנתית הממוצעת של יוצרי התוכן
  • 305 מיליון - גולשים בפלטפורמה, הוציאו בה סכום של 6.6 מיליארד דולר ב־2023
  • 4 מיליון - חשבונות של יוצרים ומעלי תוכן בפלטפורמה