סגור
מכבי תל אביב נגד מכבי חיפה 23.1.23
מכבי תל אביב נגד מכבי חיפה (ארכיון) (צילום: עוז מועלם)

האם בקרוב נשלם יותר על שידורי הספורט בישראל?

על פי הצעה של מועצת הכבלים והלווין  יבוטל חלק ניכר משידורי הספורט שהחברות נדרשות לספק לצופים ללא תוספת תשלום. המשמעות - תכנים רבים ששודרו עד היום בערוצים שפתוחים לקהל יוכלו לעבור לערוצי הפרימיום

מועצת הכבלים והלוויין צפויה להתכנס מחר (ה') ולדון בעתיד שוק שידורי הספורט בישראל – באופן שעלול להטיב עם חברות התקשורת, אך לפגוע בצרכן הספורט הישראלי. על פי ההצעה של המועצה יבוטל חלק ניכר משידורי הספורט שהחברות נדרשות לספק לצופים ללא תוספת תשלום.
במילים אחרות, משחקים ותכנים רבים שעד היום שודרו בערוצים שפתוחים לקהל הרחב (הרוכש מנוי מחברות התקשורת) יוכלו לעבור לערוצי הפרימיום הדורשים תשלום נוסף. המפרט המחייב את שידורי הספורט ללא תוספת תשלום כולל גם מאות שעות של תכנים. כמו כן, ההצעה תוריד את החובה לשידור ענפי ספורט ישראלי מסוימים כמו כדורעף וכדוריד, מה שמוביל לחשש לפגיעה משמעותית בהכנסות מחסויות שיוכלו לקבל הקבוצות הישראליות בתחום. הסיבה לכך היא שביטול החובה לשדר את התוכן עלול להוביל לכך שלא תהיה סיבה לשדר תכנים שלא יביאו מנויים נוספים. ביטול המפרט עדיין יחייב את חברות התקשורת לספק מספר תכנים ללא תשלום נוסף על גובה החבילה – כמו למשל האולימפיאדה, ומשחקי ספורט ספציפיים.
מועצת הכבלים והלווין מפקחת על השידורים של HOT ו-yes, אך בשל עיכובים של עשרות שנים באסדרת שוק שידורי הטלוויזיה בישראל, ההשפעה של המועצה על חברות המשדרות דרך האינטרנט מוגבלת. עם זאת, לא מן הנמנע שלאחר ששתי החברות הגדולות בשוק הטלוויזיה יעבירו תכנים נוספים לתשלום נוסף, יתר החברות יפעלו בהתאם.
מנגד, גורמים בשוק התקשורת טוענים כי כיום נוצר מצב של סבסוד צולב – בו ספקיות התוכן נאלצות לשדר תכנים שאינם בהכרח רווחיים – מה שמוביל להתייקרות של השידורים בערוצי הפרימיום, ולחברות התקשורת יש קושי בהמשך המימון של השידורים האלו.
מלשכת שר התקשורת שלמה קרעי נמסר כי ההחלטה שתובא אינה חלק ממדיניות השר ומתוכניות העבודה שלו, והשר לא מתערב בהחלטות מועצת הכבלים והלווין ומאפשר לה את עצמאותה כפי שמחייב החוק. עוד הוסיף, כי משרד התקשורת עובד בימים אלו על חוק השידורים החדש תוך הטמעת הערות הציבור, כולל בנושא שידורי הספורט, על מנת להביא חוק שיפתח את שוק השידורים לתחרות, באיכות ובמחיר, לטובת כלל אזרחי ישראל.

כישלון של שנים

הדיון הצפוי, הוא חלק מהמשך של אי-הסדרה בשוק השידורים בישראל במשך עשרות שנים ואי-עדכון בהתאם לעידן האינטרנט, שמוביל לרגולציה ותקנות חלקיות – שפוגעות בצרכן הישראלי. לאורך השנים כינסו במשרד התקשורת מספר ועדות שנועדו להתאים את הרגולציה בשוק השידורים לעידן האינטרנט, אך בפועל מעט מאוד נעשה.
ההצעה האחרונה הייתה חוק השידורים של שר התקשורת שלמה קרעי, שכלל גם איסור בלעדיות בשידורי ספורט – כך שחברה כמו RGE, המחזיקה בערוצי ספורט 5, לא תוכל לשדר משחקים מסוימים עבור free tv שבאחזקות משותפות של החברה יחד עם קשת 12. עם זאת, חוק השידורים של קרעי כלל לא מעט סעיפים שאיפשרו שליטה משמעותית של הממשלה בערוצי התקשורת, והוביל להתנגדות רבה. החוק היה אמור לעבור באוקטובר, אך נדחה בשל המלחמה.