סגור
אולפן ערוץ 14
אולפן ערוץ 14 (צילום: אריאל אדרי)

שאר הערוצים יסתדרו: הליכוד שוב מקדם הטבה רק לערוץ 14

לפי הצעת חוק פרטית של אריאל קלנר, שבה תומך שר התקשורת שלמה קרעי, רק ערוצים עם רישיון זעיר וייעודי - ביניהם 14, אך לא 12 או 13 - יוכלו לדרוש תשלום מפלטפורמות עבור שידורים חיים, זאת במקביל להפצתם בחינם בעידן פלוס. במקביל אישרה ועדת הכלכלה את הארכת הפטור מדמי רישיון לערוץ 14 ולערוצים זעירים נוספים, וכן את הפטור מהקמת חברת חדשות נפרדת, ואת יכולתם להיות מוחזקים על ידי אדם אחד

ועדת הכלכלה מקדמת הצעה שתאפשר לערוץ 14 לדרוש תשלום עבור אספקת השידורים החיים מהפלטפורמות (למשל פרטנר TV וסלקום TV), במקביל להפצתו בחינם בעידן פלוס.
מלבד זאת, בוועדת הכלכלה אישרו היום גם את הארכת ההקלות לערוצים המחזיקים ברישיון של ערוצים זעירים וייעודיים (14,9 ,24 הלא טיוי) בשנה וחצי נוספות. מדובר ברישיון עם שורת הקלות לעומת הרישיונות לשידור חדשות, בהם מחזיקים ערוצים 12 ו-13. בין היתר, הערוצים הזעירים פטורים מתשלום דמי רישיון לרשות השנייה בגובה של כמה מיליוני שקלים בשנה, פטורים מהקמת חברת חדשות נפרדת ויכולים להיות מוחזקים על ידי אדם אחד המחזיק ב-100% מהערוץ, במקום 74%.
נכון להיום, ערוצים המשודרים בעידן פלוס חויבו באספקת השידורים החיים (שידור ליניארי, ללא צפייה מהתחלה או הרצה לאחור למשל) בחינם לספקיות התוכן המשדרות על גבי האינטרנט: סלקום TV, פרטנר TV, וחלק ממנויי HOT ו־yes.
ההצעה המדוברת היא חלק מהצעת חוק פרטית שהגיש ח"כ אריאל קלנר מהליכוד, בה תומך גם שר התקשורת שלמה קרעי. על פי ההצעה, ערוצי טלוויזיה עם רישיון זעיר וייעודי (ארבעה ערוצים, כאשר הגדול בהם הוא ערוץ 14) יעלו לשדר בעידן פלוס. כמו כן, לפי ההצעה כל ערוצי הטלוויזיה המסחריים והזעירים שיהיו בעידן פלוס יהיו פטורים מתשלום עבור ההפצה בעידן פלוס.
ההצעה נדונה כבר מספר חודשים, אך ביום חמישי האחרון נוסף להצעת החוק ביטול של פרק המחייב את ערוצי הטלוויזיה שבעידן פלוס לספק את השידור החי בחינם לערוצי הטלוויזיה. כלומר, ערוצי 12, 13 ו־14 יוכלו לדרוש תשלום עבור השידור החי.
החשש מההיתר הוא שהערוצים ידרשו את התשלום – בגובה מיליוני שקלים - שבהמשך יתגלגל לציבור דרך מחירי חבילות הטלוויזיה, או פגיעה באיכות התוכן של ספקיות התוכן לציבור. כבר היום התחרות בין ספקיות התוכן בשוק הטלוויזיה נחשבת לחריפה במיוחד, ולא רווחית עבור רוב החברות. לכן, הטלת עלויות נוספות על הפלטפורמות עלולה לפגוע בכדאיות הכלכלית של המקטע עד להעלאת מחירים לציבור.
קרעי ויו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן טענו שכבר היום הפלטפורמות משלמות לערוצים על שירותי הפרימיום כמו צפייה מחדש, ולכן ההחלטה לא תשנה את התוצאה. אלא שנציג אגף כלכלה במשרד התקשורת בדיון, אריאל שטיינר, טען כי: "ההוראה מחלישה את כוחם של הערוצים באשר להעברת שידורים בזמן אמיתי והיא לא שלמה, היא לא מדברת על HD וקאצ' אפ. לכן זרם הכסף נקבע לפי כוחות השוק. ערוץ גדול וחזק והרפורמה קטנה וחלשה, היחס הוא לטובתו. מכל הפלטפורמות אל הערוצים המסחריים הזרם הוא בעשרות מיליונים. ככל הידוע לי הסכמים שנפתחים עכשיו - הפלטפורמות משלמות יותר".

ההצעה השתנתה בזמן הדיון כך שתיטיב עם ערוץ 14

במהלך הדיון ההצעה השתנתה – במקום למחוק את הסעיף לכל ערוצי הטלוויזיה, רק ערוצים המחזיקים ברישיון זעיר וזעיר ייעודי, ביניהם 14 אך לא 12 ו־13 יוכלו לדרוש תשלום עבור התכנים.
לאחר הדיון טענה חברת הכנסת שלי טל מירון מיש עתיד: "הצעת החוק שקרעי מקדם דרך חברי הכנסת מהליכוד כדי להימנע מהליך חקיקה ראוי נועדה אך ורק לתת פטור רטרואקטיבי לערוץ 14, שלא שילם דמי הפצה החל מ־7 באוקטובר, ולהכשיר את ההוראה הבלתי חוקית לשדר את שידוריו של ערוץ 14 בחינם, שקרעי נתן. קרעי מנצל את המלחמה כדי לקדם הפיכה מושחתת שפוגעת בתקשורת החופשית. אין תחתית לביזיון". כאמור מירון מתייחסת לכך שמדובר בהצעת חוק פרטית של ח"כ קלנר, ולכן לא התבססה על עבודת מטה במשרד התקשורת.
הדיונים בהצעת החוק נמשכו מספר שעות, כשבין היתר נדחה בשל הטענה שלח"כ מתן כהנא לפיה מדובר בהצעה חדשה – מה שהוביל לכך שההליך היה צריך לעבור הצבעה נוספת בוועדת הכנסת.
כאמור, שוק הטלוויזיה נחשב לתחרותי במיוחד עם שולי רווח נמוכים מאוד. מבחינת חברות התקשורת, בעיקר פרטנר וסלקום, שירותי הטלוויזיה הם מוצר משלים לשירותים הרווחיים – בעיקר שירותי אינטרנט, כשהסיבים האופטיים הם מנוע הצמיחה העיקרי של החברות.
דוגמה לכך התקבלה לפני כשבועיים: במטרה לצמצם את הנזק מסקטור הטלוויזיה הגיעו פרטנר ו־yes להסכמה לפיה yes תפתח אפליקציה ייעודית לפרטנר שתתבסס על התכנים של השירות המוזל סטינג TV, כולל התוכן. המהלך נבע מצורך – שוק הטלוויזיה אינו רווחי עבור החברות, ואלו נאלצו להמציא מחדש את המודל העסקי.
כעת, הטלת עלויות חדשות על החברות עלולה לפגוע עוד יותר ברווחיות של הסגמנט – ולהוביל לצמצום התוכן עבור הציבור או עליית המחירים.

בכנסת מתעלמים מיחסי הכוחות בשוק

במהלך הדיון הצדיקו ביטן וקרעי את המהלך בטענה שלאחר שהחוק עבר, קיבלו הערוצים 12 ו־13 פטור מהסעיף במשך כשש שנים. אלא שהפרק שנוסף ב־2016 נכתב בתקופה שבה בשוק הפלטפורמות היו בעיקר שתי שחקניות: HOT ו־yes. סלקום עוד היתה בראשית הדרך. עם השנים והכניסה של פרטנר, התבססות סלקום ושחקניות הסטרימינג, התחרות בקרב הפלטפורמות התחזקה במיוחד והצורך להגן על הערוצים מפני הפלטפורמות – התהפך.