סגור
תוכנית הפטריוטים ערוץ 14
ערוץ 14 (צילום מסך)

בדרך: עוד הקלה לערוץ 14, קשת ורשת - על חשבונכם

ועדת הכלכלה צפויה לדון בהצעת חוק חדשה לביטול הסעיף שמחייב את ערוצי הטלוויזיה המשדרים בעידן+ לספק את התוכן שלהם בחינם גם לפלטפורמות ה-OTT (פרטנר, סלקום וחלק ממנויי yes ו-HOT); אם תתקבל, הם יוכלו לדרוש תשלום על כך והדבר יביא לעליית מחירים לצרכן

ביטול הסעיף שיעזור לערוץ 14, קשת ורשת – על חשבון הציבור: על פי הצעת חוק חדשה שהגיש ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) יבוטל הסעיף שמחייב את ערוצי הטלוויזיה המשדרים בעידן+ לספק את התוכן שלהם בחינם גם לפלטפורמות ה-OTT (פרטנר, סלקום וחלק ממנויי yes ו-HOT). בכך, ערוצי הטלוויזיה יוכלו לדרוש תשלום עבור הפצת התכנים שלהם בפלטפורמות, מה שעלול להוביל לעליית מחירים של הפלטפורמות ולכיס של הצרכנים, שסופקו עד היום בחינם. ההצעה מתייחסת לשידורים החיים (ליניאריים) ולא לשירותים נוספים כמו הרצה לאחור.
בוועדת הכלכלה של הכנסת ידונו ביום ראשון בהצעת חוק, בה תומך שר התקשורת שלמה קרעי, ושתפטור את ערוצי הטלוויזיה מתשלום עבור הפצת התכנים בעידן+, החל מה-7 באוקטובר. החוק מעורר ביקורת שכן לפי ההצעה תאגיד השידור הציבורי כאן ישלם את מרבית דמי ההפצה – ובכך למעשה "יסבסד" את השידור של הערוצים המסחריים בעידן+. ההטבה עצמה אמורה להיכנס לתוקף רק אם ייסגר אחד המרבבים שאינו בשימוש (מעין משדר ייעודי להפצת תכני עידן+) שיחסוך כמה מיליוני שקלים בשנה לתאגיד.
אלא שההטבה ככל הנראה אינה מספיקה למשרד התקשורת. אתמול בערב, באופן מפתיע, נוספה להצעה "מחיקת סעיף ד'2" – שלוש המילים האלו עלולות לשנות את שוק התקשורת הישראלי. הסעיף עצמו שהחל ב-2016 קובע שהערוצים המסחריים המשדרים בעידן+ יחויבו לספק את התכנים בחינם לפלטפורמות המשדרות על גבי האינטרנט – בדומה לשידורים על גבי הלוויין והכבלים.
החובה היא לתכנים הליניאריים בלבד, כלומר השידור הישיר, ללא שירותים נוספים כמו הרצה לאחור או צפייה מחדש. המטרה הייתה, במידה מסוימת, לאזן בין הכוח של ערוצי הטלוויזיה המסחריים לבין חברות התקשורת שהכנסותיהן נפגעו משמעותית מאז רפורמת הסלולר של משה כחלון. עם ביטול הסעיף יוכלו ערוצי הטלוויזיה לדרוש מחברות התקשורת תשלום – שעלול להגיע למיליוני עד עשרות מיליוני שקלים בשנה עבור הפצת השידורים שלהם בפלטפורמות, או שהשידורים לא יעלו – ובכך לפגוע באיכות השירות שמקבלים הצרכנים.
בתחילת המלחמה ערוץ 14 לא שידר בעידן+ על רקע חובות בגובה 6.5 מיליון שקל שצבר לרשות השנייה על סירובו לשלם עבור דמי הפצה בפלטפורמה. הצעת החוק הנוכחית נועדה להסדיר את הצטרפות ערוץ 14 ושלושה ערוצים נוספים לעידן+ - תוך מתן פטור מתשלום דמי ההפצה לכל הערוצים.
מכיוון ש-14 כבר לא היה משודר בפלטפורמת עידן+, החובה לספק שידורים ליניאריים בחינם לפלטפורמות לא חלה עליו – מה שאיפשר לערוץ לדרוש תשלום עבור הפצת התכנים. כך למשל, בחודשים האחרונים הגיעו להסכם בין הערוץ לסלקום על התשלום להפצת התכנים. אלא שכעת שידור של הערוץ בפלטפורמת עידן+ מובילה לכך שהוא יחויב לספק את השידורים החיים בחינם – וכעת הצעת החוק הולכת צעד נוסף לקראת הערוץ ומאפשרת לו לדרוש תשלום עבור ההפצה.
מוועדת הכלכלה של הכנסת נמסר: "הנושא עלה כבסיס לדיון, נשמע את הטיעונים וההחלטות יתקבלו בוועדה".