סגור
שמנת מתוקה של תנובה
שמנת מתוקה של תנובה. מחירה זינק בשנתיים האחרונות ב־14% (צילום: יריב כץ)

בטעם מר: מחסור בשמנת מתוקה ברשתות השיווק

מדובר במוצר המצוי תחת פיקוח מחירים, בעוד מוצרי השמנת המתוקה שאינם בפיקוח מסופקים כרגיל. לטענת גורמים בענף, המחסור בשוק נובע מירידה בכמויות שתנובה, שאוחזת ביותר מ-70% מהמכירות בקטגוריה, מספקת

בשבועות האחרונים ישנו מחסור ברשתות השיווק בשמנת מתוקה, מוצר המצוי תחת צו הפיקוח הממשלתי על המחירים. המחסור על המדפים של המוצר המפוקח נרשם, בעוד אין כל מחסור במגוון מוצרי השמנת המתוקה לבישול ואפייה, שאינם תחת צו הפיקוח על המחירים ומניבים למחלבות רווחיות גבוהה יותר מהמוצר המפוקח. צרכנים רבים מתלוננים ברשתות החברתיות על המחסור, ויש אפילו מי שכבר פרסם מדריך כיצד להכין שמנת מתוקה בבית.
לטענת גורמים בענף, המחסור בשוק נובע מירידה בכמויות שתנובה, השולטת בשוק החלב ואוחזת על פי נתוני סטורנקסט (נכון לרבעון הראשון השנה) 70.7% מהמכירות בקטגוריה, מספקת. בתנובה סירבו להתייחס לדברים.
נוכח שליטתה של תנובה בקטגוריה, ברגע שהמחלבה לא מספקת את מלוא הכמות, אין למחלבות המתחרות, שטראוס וטרה, האוחזות בנתח שוק של 19.53% ו־3.24% בהתאמה, יכולת להשלים את הכמות החסרה ועל כן מדפי השמנת במקררי החלב ריקים מהשמנת המפוקחת.
המחסור בשמנת תנובה המפוקחת - המועדפת על הציבור הן בשל אחוזי השומן הגבוהים, ביחס לחלופות שאינן תחת פיקוח, והן בשל המחיר הנמוך יותר - נרשם למרות שמחירו של המוצר הפופולרי זינק בשנתיים האחרונות ב־14% ל־7.39 שקל לעומת 6.47 שקל בספטמבר 2022. זאת בעקבות שלוש העלאות מחירים של מוצרי החלב שתחת פיקוח, שנרשמו מאז.
ממחלבת יטבתה נמסר: "כמות הייצור של השמנות להקצפה ולבישול גדלה באופן מתמיד בארבע השנים האחרונות. אין כל שינוי בתמהיל ובכמויות המיוצרות". ממחלבת טרה נמסר: ״אין שינוי בייצור השמנת המתוקה של טרה״.