סגור
רשת מזון סופר סופרמרקט מוצרי מדף
(צילום: מיקי נעם אלון)

ניתוח
רשתות המזון חוגגות את העלאות המחירים עם שיפור ברווחיות

בעבר עוד ניסו רשתות המזון להיראות כאילו הן מתנגדות להעלאות המחירים שיזמו הספקים והיצרנים; בשנה האחרונה הן לא טרחו לעשות אפילו את זה, משום שידעו שאין מי שיבלום אותן בדרך לשיפור הרווחיות; התוצאה: המחירים זינקו, הצרכנים שילמו הרבה יותר בתקופת המלחמה, ובעלי השליטה מזרימים לכיסם דיבידנדים שמנים

לא רק אל על - גם רשתות קמעונאות המזון נהנות מהשפעת המלחמה בעזה והלחימה בצפון. בעקבות האירועים הביטחוניים ירד בחדות מספר הטסים לחו"ל ברבעון השני, וחלק ניכר מהם העדיפו להימנע מבילויים במסעדות, ועל כן רכשו יותר בסופרמרקט, ואף הגבירו הצטיידות מחשש להסלמה ביטחונית. כשהקשב הציבורי הופנה לחטופים בעזה ולדאגה לשלומם של הלוחמים, יכלו ראשי ענף המזון ומוצרי צריכה להמשיך ולהעלות מחירים, באין מפריע, מה שבא לידי ביטוי בשיפור חד ברווחיות הגולמית של שופרסל, יוחננוף וויקטורי ברבעון השני.
שיפור הרווחיות הגולמית חריג במיוחד נוכח עיתוי חג הפסח שהשנה חל במלואו ברבעון השני, בעוד אשתקד, חל בתחילת חודש אפריל, כך שחלק מהמכירות לקראתו נרשמו ברבעון הראשון. על פי רוב, ברבעון בו חל החג, ישנה שחיקה ברווחיות הגולמית, על רקע מבצעי ההוזלות העמוקים לחג. בוודאי, בהשוואה לרבעון המקביל בו לא חל החג ולא נפגעה הרווחיות בשל מבצעים.

מדו"חות מרבית הקמעונאים הגדולים לסיכום הרבעון עולה כי רצף העלאות המחירים שביצעו הספקים והקמעונאים, בדגש על אלו המחזיקים מותג פרטי, בקיץ שעבר ושוב מתחילת השנה, סידרו לקמעונאים שיפור חד במכירות, ברווחיות וברווח הנקי של הרבעון השני השנה והובילו לחלוקת דיבידנדים בגובה של עשרות מיליוני שקלים, בחברות שבשליטתם.

מנוף המחירים של המותג הפרטי

אמנם מי שמעלה את המחירים הם ספקי המותגים, ובראשם 20 הספקים הגדולים, השולטים בכ־60% מהמכירות. אלא שגם הקמעונאים, נהנים מההתייקרויות במספר אופנים: ראשית, במסגרת אישור העלאת מחיר, מקבלות הרשתות פרק זמן של מספר חודשים במהלכו, הן מעלות את המחיר לצרכן, אך עדיין לא נדרשות לשלם לספק את המחיר החדש. כך, מסדרים לעצמם הקמעונאים שיפור ברווחיות. בנוסף, אישור הקמעונאי להעלאת מחיר, ניתן לא פעם בתמורה להגדלת הנחות או הארכת ימי אשראי לרשת - כשההטבה שקיבל הקמעונאי, לא מגולגלת במלואה לצרכן.
אפיק נוסף לשיפור רווחיות, הוא דרך מחלקות התוצרת הטרייה כמו ירקות, פירות, בשר ועוף, שמחיריהם משתנים על בסיס יומיומי בהתאם להיצע ולביקוש, ולקמעונאי יש יכולת להעלות מחירים בשיעור גבוה מכפי שעלה לו מחיר הקנייה, ולשפר בדרך זאת את הרווחיות הגולמית, המשקפת את הפער בין מחיר הקנייה של המוצר מהספק, למחיר מכירתו לצרכן.
אם לא די בכך, הרי שבשנים האחרונות, הפכו חלק מהקמעונאים הגדולים ובהם שופרסל, רמי לוי ויוחננוף, לספקים, באמצעות המותג הפרטי החולש על למעלה מרבע מהמכירות. השליטה במדף ובמוצר, מובילה לכך שכשהספקים מעלים מחירים, נוהגים הקמעונאים להעלות גם את מחירי מוצרי המותג הפרטי, תוך שמירה על הפער במחירי המותג המוביל למותג הבית. המהלך לא זוכה לחשיפה, כיוון שלא מדובר בבקשה של ספק הממתינה לאישור הקמעונאי, ודולפת לתקשורת.
כך, חוברים האינטרסים של הספקים שמבקשים להעלות מחירים, לאינטרסים של הקמעונאים, שרואים באישור ההתייקרות הזדמנות לשפר רווחים.

האחים אמיר מקפיצים את רווחיות שופרסל

ראשונה היתה שופרסל, מובילת שוק קמעונאות המזון שהציגה בשבוע שעבר תוצאות שיא לסיכום הרבעון השני השנה, שהוא הרבעון הראשון תחת האחים יוסי ושלומי אמיר, המנכ"לים המשותפים ובעלי השליטה (24.9%) בחברה. עיתוי חג הפסח, לצד עליות המחירים הרוחביות בענף, הובילו לכך שמכירות החנויות הזהות צמחו ב־8.7%. קפיצה חסרת תקדים, הציגה החברה בשיעור הרווחיות הגולמית, שזינקה ב־2 נקודות אחוז ל־28.5%, וזאת כאמור ברבעון חג, בו אמורים המבצעים לשחוק את הרווחיות. השיפור הוסבר ב"קיטון בעלויות שונות הקשורות לעלות ההכנסות".
בהקשר זה יש לציין כי כבר לקראת כניסתם של האחים אמיר לשופרסל, שיפרה החברה תחת ההנהלה הקודמת את תנאי הסחר שלה מהספקים, בהיקף המוערך בכ־80 מיליון שקל. תוספת לכך נרשמה עם כניסתם לחברה, שלוותה בטענות ספקים בשיחות סגורות, על לחץ מאסיבי שמופעל עליהם להגדיל הנחות, בטענה שתנאי הסחר שלהם כשהיו בעלי פרשמרקט עד לפני שנתיים, היו טובים מאלו שיש לשופרסל.
ניתן להעריך כי לשיפור הרווחיות תרמה גם הירידה בנתח מכירות האונליין ל־16.4% לעומת 17.2% ברבעון המקביל אשתקד, שכן מכירות האונליין הכבידו בשנים האחרונות על הרווחיות הגולמית של החברה, שעד לחודש שעבר סיבסדה נתח גדול מעלויות השילוח ואת חומרי האריזה של המשלוחים. צמצום פעילות האונליין, נרשמה במקביל במקביל לשינוי בקופוני ההנחה לחברי המועדון ומיקוד במבצעים לכלל הלקוחות.
השיפור בתוצאות הושג לאור המעבר של הרשת לידי בעלי שליטה, המתמחים בתחום קמעונאות המזון, אחרי שנוהלה משך ארבע שנים על ידי מנהלים שכירים, וללא בעל שליטה. אלא שמעבר לצעדי התייעלות שנקטו האחים אמיר, ושהשפעתם תבוא לידי ביטוי בעיקר ברבעונים הבאים, נהנתה החברה מהזינוק במחירי הספקים, כיוון שבעקבותיהם עלו גם מחירי המותג הפרטי, המהווה 25.6% ממכירותיה.
זאת ועוד, נכונותם של האחים לוותר על חלק ממוצרי המותג הפרטי, לטובת מוצרי ספקים, בעלי הצעת ערך טובה יותר, לצרכן ולרווחיות הרשת, אשר ייתכן ותרמה לצמצום נתח המותג הפרטי מ־26.5%, יכולה היתה אף היא לתרום לזינוק ברווחיות.

רצף העלאות מחירים מאז הקיץ שעבר

השיפור לא פסח על רשת יוחננוף שבשליטת (68%) משפחת יוחננוף, ובניהולו של איתן יוחננוף, שחתמה את הרבעון השני עם זינוק של 78.7% ברווח הנקי ל־61.9 מיליון שקל והכריזה על חלוקת דיבידנד בגובה 20 מיליון שקל.
העלאות המחירים הרוחביות שנרשמו בקיץ החולף ושוב מתחילת השנה, בשילוב עם עיתוי פסח הקפיצו ב־12% את מכירות החנויות הזהות של יוחננוף, ואילו הרווחיות הגולמית צמחה ל־28.1%, לעומת 27.4% ברבעון המקביל אשתקד. זאת בעקבות שיפור תנאי סחר, שמשמעותם הורדת מחירי הקנייה של המוצרים מהספקים, שלא עברה במלואה לצרכן.
גם ליוחננוף מותג פרטי, שכבר חולש על נתח של למעלה מ־29% מהמכירות בקטגוריות בהן הוא פעיל. ובנוסף, החברה מייבאת מגוון מוצרים נוספים באופן בלעדי, אותם ניתן למצוא רק בסניפי הרשת, והיא שמחליטה על תמחורם, אותו נוח לעדכן בסמוך להעלאת מחירי הספקים.
ברשת ויקטורי, הסתכמה הצמיחה במכירות מחנויות זהות, בשיעור מתון של 4.9%, בדומה לשיעור עליית מדד סטורנקסט למחירי המזון, המשקאות, הטיפוח והבית, במחצית הראשונה. אלא שגם כאן, הרווח הגולמי של החברה צמח ב־9.3% ל־169.6 מיליון שקל, כך ששיעורו מהמכירות עלה ל־26.3% מהמכירות, לעומת 25.5% ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח הגולמי של ויקטורי, הושפע לרעה מהוצאה חד־פעמית של 620 אלף שקל שנרשמה ברבעון השני של 2024 עקב הקטנת ההפרשה לפיצוי בגין מבצע שומר חומות. אם לא היתה ההוצאה החד פעמית היתה הרווחיות הגולמית ברבעון החג, מטפסת אף יותר ל־27.3% מהמכירות.
לא כולם חגגו, למשל רשת רמי לוי ורשת טיב טעם. האחרונה שפועלת על בסיס שיעורי רווחיות גבוהים משמעותית ממתחריה, נשחקה הרווחיות הגולמית ברבעון ל־32.1%, בעקבות הנחות ומימוש נקודות שצברו לקוחות המועדון. ניתן להעריך כי כל עוד ימשך המצב הבטחוני, ימשיכו ראשי ענף המזון להנות על חשבון הצרכן, עד לנקודה בו יחל לצמצם את הקניות ויאלץ אותם להגביר את מבצעי ההוזלות.