סגור
מוצרי חשמל מחסני חשמל
מחסני חשמל. באמצעות כוח הקנייה של הרשת אלקטרה צריכה לוחצת על ספקים בעולם (צילום: גיא לוי)

בלעדי
אלקטרה צריכה תרכוש את סמסונג ישירות מהספק

קבוצת הקמעונאות מוותרת על שירותי התיווך של היבואנית הרשמית סמליין, ובתחילת 2025 תייבא בעצמה את מוצרי המותג הקוריאני. לפני שנתיים היא נקטה מהלך דומה עם המותג הסיני TCL

אלקטרה מוצרי צריכה שוב עוקפת את יבואני החשמל הרשמיים. לפני שנתיים היא ויתרה על שירותי היבואנית SG והחלה לרכוש את מסכי הטלוויזיה של TCL ישירות מהספק הסיני – וכעת היא צפויה לעשות מהלך דומה עם המותג הקוריאני סמסונג. לכלכליסט נודע כי החל מ־2025 אלקטרה תרכוש מוצרי סמסונג ישירות מהספק, ולא באמצעות היבואנית סמליין (מיניליין), וביום חמישי האחרון נציגי סמסונג העולמית ביקרו בהנהלת מחסני חשמל, הרשת שעושה את הרכש עבור קבוצת אלקטרה צריכה (שכוללת גם את שקם אלקטריק ואת חנות החשמל בדיוטי פרי).
סמליין היא היבואנית הרשמית של מוצרי סמסונג, ובהם מסכי טלוויזיה, מקררים, מכונות כביסה, מייבשים, תנורים, מיקרוגלים, מזגנים ושואבי אבק. בקטגוריות המקררים ומסכי הטלוויזיה סמסונג היא מהמובילות במכירות בארץ לצד המותג LG. כעת, כאמור, אלקטרה מוותרת על שירותי התיווך של סמליין.
האסטרטגיה של אלקטרה צריכה היא להפעיל לחץ על ספקים בעולם באמצעות מחסני חשמל, שהיא רשת הקמעונאות הגדולה בישראל בתחום מוצרי חשמל. אלקטרה ניסתה בעבר לקבל את הזיכיון להפיץ TCL גם לחנויות מתחרות, אך הספק הסיני סירב, ואישר לה לרכוש את המוצרים ישירות רק עבור רשתות החשמל שבבעלותה. גם סמליין תמשיך למכור את מוצרי החשמל של סמסונג ליתר הקמעונאיות בשוק, אך גורם המעורב בנושא טוען כי סמסונג צפויה למכור ישירות לעוד קמעונאי גדול אחד בענף, מלבד מחסני חשמל.
אלקטרה צריכה פועלת זה חודשים ארוכים מול הספק הקוריאני בניסיון לשים יד על המותג. אלא שלסמליין, מהיבואניות הגדולות בישראל, יש הסכמים ארוכי טווח עם סמסונג והיא לא מוותרת בקלות על הזיכיון. סמסונג העולמית כבר קיבלה החלטה להעביר את ההפצה למחסני חשמל ישירות לאלקטרה, אך סמליין עדיין מנסה להאבק בהחלטה זו. מקורבים לצדדים מסרו כי הקוריאנים קיבלו את ההחלטה מחשש שמחסני חשמל תממש את הבטחתה ותפנה למתחרה הגדולה של סמסונג, חברת LG. סמליין אומנם צפויה להיפגע מאיבוד המכירות לאלקטרה מוצרי צריכה, אך ההערכה היא כי תקבל על כך פיצוי מסמסונג העולמית.
רשתות החשמל של אלקטרה מפעילות 79 סניפים, יותר מכל רשת קמעונאות חשמל מתחרה, והן מגלגלות מחזור של כ־2 מיליארד שקל בשנה. עם פרסום התוצאות הכספיות למחצית השנייה של השנה אמר צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, כי הקבוצה תקבל מותג חשמל חדש: "10% מכל המזגנים שנמכרים היום בישראל נמכרים במחסני חשמל, וזה מעיד על הכוח שלנו. זה משפיע על מותגים חדשים שנפיץ בישראל, ונראה את זה קורה בזמן הקרוב".
עד כמה המהלך של אלקטרה ישפיע על המחירים בשוק? את טלוויזיות TCL, למשל, שאלקטרה רוכשת ישירות מהספק בסין, ניתן למצוא במחירים זהים בחנויות מתחרות. כך שנראה שהמהלך מסייע בעיקר להגדלת הרווחיות הגולמית שלה, ופחות להוזלה על המדף.
אם בכל זאת מחסני חשמל תחליט להוריד מחירים לצרכן, מי שייפגעו יהיו החנויות הפרטיות ורשתות מתחרות שאינן יכולות לקבל את תנאי הסחר הנוחים של מחסני חשמל. "מחסני חשמל מחזיקה ב־30% מהשוק וזה כוח גדול מאוד", אומר בעל חנות למוצרי חשמל. "אם הם יקנו טלוויזיה של סמסונג בעשרות אחוזים יותר זול מהמחיר שאני קונה אותה מסמליין ויגלגלו את הפער לצרכן, אני לא אוכל להתחרות במחירי המותג".
מנגד, לדבריו, במצב שלא יוכלו להציע את סמסונג במחיר תחרותי, הקמעונאיות המתחרות במחסני חשמל יקדמו מותגים אחרים על חשבון סמסונג, ובעיקר את LG, שמתחרה בסמסונג בקטגוריות של מסכי טלוויזיה ומקררים, ושארפ שנחשב לאחד ממותגי המקררים המובילים.
מסמליין נמסר: "סמליין היא המפיצה הרשמית של מוצרי סמסונג בישראל, והתקשורת בין החברות מתנהלת בערוצים המקובלים".