סגור
קניון דיזנגוף סנטר ב תל אביב יום למחרת ה מתקפת טילים של איראן על ישראל
קניון דיזנגוף סנטר בתל אביב. תנועה דלילה (ארכיון) (צילום: יובל חן)

המלחמה מכה בכיס: הקניות לראש השנה צנחו למרות שהישראלים נשארו בארץ

מזה שנים רבות לא זוכרים בענף הקניונים חג עצוב כל כך. על פי נתוני ריס, הבוחנת 2,700 חנויות זהות רובן בתחום האופנה, הצרכנים נמנעו מקניות חג. התנועה בקניונים היתה דלילה במיוחד, והמכירות בספטמבר ירדו ב-1.1% לעומת אשתקד

הצרכנים הישראלים נמנעו מקניות לראש השנה והתנועה בקניונים היתה דלה במיוחד. כעת גם נחשפים הנתונים.
מי שהסתובב בקניונים לא יכול היה שלא לחוש בחוסר אווירת החג. מזה שנים רבות לא זוכרים בענף הקניונים חג עצוב כל כך. לרוב, הקניות לראש השנה נעשות בשבועיים האחרונים שלפני החג ובשנים האחרונות הציבור מרכז קניות בשבוע האחרון שלפני ערב החג. ביום שקדם לערב החג, שבדרך כלל מאופיין בקניות חזקות, ניתנה בשעות אחר הצהריים הנחיה מפיקוד העורף להיות בסמוך למרחבים מוגנים בשל חשש לירי מסיבי מכיוון איראן. עם הינתן ההנחיה התרוקנו הקניונים מקונים ומי שהיה צריך להשלים קניות עשה זאת ביום למחרת בשעות הבוקר.
ישראלים רבים נמצאים בארץ, בשל מספר אפסי של חברות תעופה זרות שמוכנות לטוס לישראל בשל המצב הבטחוני ומחירים מופקעים של כרטיסי טיסה של החברות הישראליות. בשל כך מצופה היה שהצרכנים יבצעו קניות מסיביות בחנויות בישראל, אך על פי נתוני ריס, הבוחנת 2,700 חנויות זהות רובן בתחום האופנה, המכירות היו כמעט זהות לראש השנה בשנה שעברה, מה שמעיד על ירידה במכירות.
על מנת לנטרל עונתיות, בחנה ריס את השבועיים שקדמו לראש השנה הנוכחי ( 18.9-2.10) לעומת שבועיים שקדמו לערב החג ב-2023 (1.9-15.9). התוצאות העלו כי בממוצע ארצי נרשמה עלייה מינורית של 0.7% במכירות וגם בקניונים האזוריים נרשמה עלייה זהה. לעומת זאת, בפאוור סנטרים – מרכזי קניות גדולים ולא מקורים שבהם יותר קשה להגיע למרחב מוגן, לא נרשמה עלייה והמכירות היו זהות לתקופה מקבילה שנה שעברה.
בחינת כל חודש ספטמבר 2024 לעומת ספטמבר 2023 מגלה כי החודש כולו היה חלש ובסיומו של ספטמבר נרשמה ירידה של 1.1% במכירות הכלל ארציות, כאשר בקניונים אזוריים הירידה עמדה על 0.7% ובפאוור סנטרים היתה ירידה של 1% במכירות.