סגור
עגבניות ב סופר 2012
עגבניות בסופר. ההתייקרות תימשך (צילום: ריאן פרויס)

משרד החקלאות: המחסור בעגבניות יעמיק בשבועות הקרובים

בעקבות הפסקת היבוא מטורקיה בגלל החרם ועצירת היבוא מירדן בשל גילוי מחלת הכולרה בירמוך, במשרד החקלאות מעריכים כי המחסור בעגבניות  יחריף. במקביל, יבול העגבניות המקומיות יפחת בגלל החום. המשרד ייתן לחקלאים סיוע בהיקף של 20 מיליון שקל כדי לעודד גידול עגבניות 

הזינוק במחירי העגבניות בשבוע החולף, בעקבות עצירת היבוא מטורקיה נוכח החרם המסחרי שהטיל נשיא טורקיה רג׳פ טאיפ ארדואן, ועצירת היבוא מירדן בשל גילוי מחלת הכולרה במי הירמוך, צפוי להימשך ביתר שאת בשבועות הקרובים. כך צופים גורמי המקצוע במשרד החקלאות. כמו כן מעריכים במשרד החקלאות כי היבול המקומי של עגבניות יפחת בכ-50% בשבועות הקרובים, כתוצאה משבירת שיאי החום לעונת הקיץ.
מדובר בתופעה מוכרת, שכן בחודשים ספטמבר-נובמבר בחמש השנים האחרונות, כ-60% מהצריכה הישראלית הגיעה מיבוא בשל תנאי החום השוררים בחודשים אלה. עם זאת השנה, השפעות המלחמה ועצירת היבוא חיזקו את המגמה.
בעקבות כך, פתח משרד החקלאות מכסות ייבוא עגבניות פטורות ממכס בהיקף של 5,000 טונות, עד לסוף ספטמבר. כיום, ניתן לייבא עגבניות מ-22 מדינות, בהן יוון, קפריסין, פולין, הונגריה, ספרד, איטליה, הולנד ואזרבייג'ן.
במשרד החקלאות ציינו כי פתיחת היבוא מטורקיה החל משנת 2016 שחקה בהדרגה את הייצור המקומי, מכ-180 אלף טונות עגבניות ישראליות בייצור מקומי לכ-120 אלף טונות בשנתיים האחרונות.
בניסיון לחזק את החקלאים הישראלים, מה שיאפשר להגדיל את ההסתמכות על הייצור המקומי על פני הייבוא, המשרד פרסם נוהל עידוד יצור עגבניות שנועד להגדיל את היצע העגבניות. בין השאר ניתן סיוע לחקלאים לשתול עגבניות ולהעתיק שטחים ממקומות שאין אליהם גישה בהיקף של כ-20 מיליון שקל.
המשרד אף מציע תמיכה של 12 מיליון שקל למגדלי עגבניות, שישווקו את תוצרתם במהלך החודשים ספטמבר-דצמבר ובימים הקרובים צפוי להתפרסם נוהל תמיכה נוסף לעגבניות וירקות נוספים.
כמו כן, יחידת המדענית הראשית במשרד החקלאות תממן ותלווה מחקר רב-תחומי להעלאת כמות ואיכות העגבניות המיוצרות בישראל, תוך הורדת המחיר לצרכן. במסגרת המחקר, יושקעו כ-15 מיליון שקל למשך תקופה של חמש שנים, בהן יפתחו וייבחנו טכנולוגיות חדשות להפיכת ממשק גידול העגבניות לרובוטי וממוחשב, עם מינימום ידיים עובדות, כך שכדאיות גידול העגבניות תגבר מחד, ומאידך תתאפשר הורדת מחיר העגבניות לצרכן. במקביל, המשרד בשיתוף רשות החדשנות ומינהלת תקומה יתמכו במשותף בפיילוטים של מיזמי אגטק, לשיפור יכולות טכנולוגיות בחקלאות בהשקעה של 16 מיליון שקל.