סגור
יורוניקס Euronics רשת חנויות החשמל הבין לאומית
סניף של יורוניקס באירופה. אם מותג מסוים מעניק ליורוניקס העולמית הטבה, היא תשורשר לזכיינים הישראלים (צילום: Dreams time)

בלעדי
רשת מוצרי החשמל יורוניקס מגיעה לישראל

קבוצת החשמל, המאגדת חנויות פרטיות, וניופאן קיבלו זיכיון להפעלת חנויות יורוניקס, שהיא אחת מרשתות מוצרי החשמל הגדולות באירופה • 38 חנויות ייפתחו בתוך חמש שנים, מ־2025 • "ננגיש לצרכן את כל המותגים הבינלאומיים בלי אינטרסים"  

לראשונה, רשת מוצרי חשמל בינלאומית עושה את דרכה לישראל. ל"כלכליסט" נודע כי ב־2025 ייפתחו בארץ חנויות של הרשת האירופית יורוניקס, ואלה יופעלו בזיכיון על ידי חברה שתיקרא ניוסטאר אלקטריק. מדובר בחברה ייעודית שתוקם על ידי קבוצת החשמל (קבוצה של סוחרים שהתאגדו לקבלת הסכמי סחר טובים יותר) והיבואנית ניופאן. בכוונת החברה לפתוח 38 חנויות בתוך חמש שנים.
החנויות הפרטיות של קבוצת החשמל, שמפעילה 85 נקודות מכירה, ימתגו את החנויות בשם כפול: שם החנות הפרטית ולצד זאת השם "יורוניקס". למיזם יצטרפו גם קבוצת אבי סופר וטרקלין חשמל, אך בשלב ראשון בלי למתג מחדש את שם הרשתות. מחזור המכירות של כלל השותפות במיזם מוערך כיום ב־1.5 מיליארד שקל, וביחד הן מפעילות 170 חנויות. בחברה שואפים לצרף לשותפות גם רשת ייעודית מתחום הסלולר או המחשבים. יורוניקס תשיק בישראל גם אתר מכירות תחת המותג הבינלאומי.
כיום רשת מוצרי החשמל המובילה בארץ היא מחסני חשמל, שמגלגלת מחזור של כ־2 מיליארד שקל. אחריה א.ל.מ, טרקלין חשמל ורשתות חשמל פרטיות. הבעיה בענף קמעונאות החשמל היא שהוא נשלט בידי היבואנים, ואלה מקדמים ברשתות הקמעונאיות שלהם בעיקר את המותגים שהם מייבאים. כניסה של רשת בינלאומית תגביר את התחרות בענף, ותגדיל את מגוון המוצרים בשוק.
יורוניקס, אחת מרשתות מוצרי החשמל הגדולות באירופה, היא קבוצת רכישה שהוקמה ב־1990 על ידי חמש קבוצות סוחרים בינלאומיות מגרמניה, הולנד, איטליה, ספרד ובלגיה. המטה של החברה באמסטרדם, והיא מפעילה כ־8,000 חנויות ב־35 מדינות ברחבי אירופה. הרשת הבינלאומית מגלגלת מחזור שנתי של 24 מיליארד יורו, והמודל שלה הוא קבוצות רכישה שכל חנות בהן שומרת על עצמאותה כעסק פרטי.
לחברה הסכמי סחר עם יצרני חשמל מובילים בעולם, ובהם קבוצת BSH, יצרנית מותגי החשמל בוש, סימנס, Gaggenau וקונסטרוקטה; קבוצת אלקטרולוקס, יצרנית המותגים אלקטרולוקס, AEG וזנוסי; קבוצת ארצליק, יצרנית בקו, בלומברג וגרונדינג; קבוצת האייר, יצרנית האייר, הובר, קנדי ורוזייר; קבוצת SEB, יצרנית טפאל, מולינקס ובייביליס. ליורוניקס יש גם הסכמי סחר עם פיליפס, סוני, LG וסמסונג.
היתרון של החברה בהיותה קבוצת רכישה הוא היכולת שלה לבצע קניות מרוכזות מהספקים עבור חברי הקבוצה בכל העולם. היא משווקת מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, מחשבים, טלפונים ניידים ועוד, והיא פועלת להטמעת טכנולוגיות בחנויותיה לטובת הצרכנים. בישראל תרכוש הרשת את המוצרים דרך היבואנים הרשמיים הישראלים, אך היא תיהנה מהטבות והנחות מהן נהנית יורוניקס העולמית, ואם מותג חשמל מסוים מעניק ליורוניקס העולמית הטבה, היא תשורשר ליורוניקס ישראל.
"החנויות הפרטיות יודעות להתחרות במחיר מול רשתות החשמל הגדולות ולתת שירות טוב יותר, אבל יש להן קושי לפרסם ולשווק כי אין להן מותג אחד משותף. המטרייה של יורוניקס תפתור את הבעיה הזאת", מסביר מאיר סהר, מנכ"ל קבוצת החשמל. "מבחינת הצרכן, היתרון הוא בכך שהרשת תנגיש לו את כל המותגים הבינלאומיים בלי אינטרסים".