סגור
סניף קרפור בבית שמש
סניף קרפור בבית שמש. צמיחה נאה בחנויות הזהות (צילום: שלו שלום)

צביקה שווימר: "קרפור עירונית, לכן הרווחיות הגולמית גבוהה"

מנכ"ל אלקטרה צריכה הסביר מדוע הרשת, שעם הגעתה לארץ הוצגה כמחוללת תחרות בענף הסופרמרקטים, מרוויחה יותר מרשתות דיסקאונט. מגזר המזון של הקבוצה עבר לרווח של 24 מיליון שקל ברבעון השני, ומנגד פעילות המזגנים הכבידה על הרווח של מגזר מוצרי החשמל, שצנח ב־30%

ההתמקדות בקרפור הוכיחה את עצמה. קבוצת הקמעונאות אלקטרה צריכה, בשליטת אלקו של האחים זלקינד, סיימה את הרבעון השני עם שיפור ניכר במגזר המזון. לאחר שהקבוצה הפסיקה את פעילות רשת חנויות הנוחות סבן אילבן, ומכרה את סניפיה המועטים לרשת מתחרה סבן אקספרס, ולאחר שהשלימה הסבת 102 חנויות מזון של יינות ביתן לקרפור – רשת המזון הצרפתית סיימה את הרבעון השני השנה עם מעבר לרווח של כ־24 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל הציגה הפסד של כ־50 מיליון שקל.
גם במגזר הספורט והפנאי (אדידס, קולומביה ואאטוסיידרס) הציגה הקבוצה מעבר לרווח של כ־2 מיליון שקל, ובמגזר קמעונאות החשמל (שקם אלקטריק ומחסני חשמל) נרשם זינוק של 107% ברווח. מנגד חלה צניחה של כ־30% ברווח של יבוא ושיווק מוצרי חשמל ומזגנים, בעיקר בשל החולשה במכירות מזגנים. בסיום יום המסחר אתמול ירדה מניית החברה .
כלל הכנסות קבוצת אלקטרה צריכה הסתכמו ברבעון השני ב־1.7 מיליארד שקל, המשקפים עלייה של 17% בהשוואה לרבעון המקביל. העלייה מיוחסת לצמיחת החנויות הזהות במגזרים השונים.
הרווח הגולמי של הקבוצה עלה ב־28% והסתכם ב־519 מיליון שקל, והרווח התפעולי קפץ ל־63 מיליון שקל, זאת בהשוואה ל־1.7 מיליון שקל ברבעון המקביל, בזכות העלייה במכירות וצמצום הוצאות המכירה והשיווק. הרווח הנקי לבעלי המניות הסתכם ב־106 אלף שקל בלבד, אך מדובר בשיפור בהשוואה להפסד של 21 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

מצמצמים עלויות

לאחר שקבוצת אלקטרה השלימה את ההשתלטות על השותפות שהקימה עם קוויק להזמנות אונליין, היא פועלת כעת לצמצום כוח אדם ועלויות בתחום האונליין ולהגדלת מכירות באתר קרפור. הסבת סניפי המזון לרשת קרפור הובילה להגדלת הכנסות ולמעבר לרווחיות בתחום המזון. מגזר המזון, שעיקר מכירותיו מגיע מקרפור, רשם עלייה של 7.4% בהכנסות לסכום של 812 מיליון שקל. המכירות למ"ר בחנויות הזהות של קרפור עלו ב־13.6% לסכום של 36,134 אלף שקל למ"ר.
בשיחת משקיעים אמר צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה, כי עד כה הוסבו לקרפור 75% מסניפי יינות ביתן, וכשבעה סניפים לא יוסבו לפורמט הצרפתי. "קרפור כבר שלושה רבעונים ברווחיות תפעולית. בשנה האחרונה הדברים התבהרו. גם יוחננוף וגם שופרסל הם שחקני הבי דיסקאונט. קרפור ברובה עירונית, לכן הרווחיות הגולמית שלנו גבוהה משלהם, ואין ספק שבסביבה שהרווחים בתחום גבוהים יותר זה ישפיע משמעותית גם עלינו. קרפור נמצאת במיקומים הכי טובים בארץ ובכל עיר שאנחנו פותחים סניף המכירות חזקות.
"על פי סטורנקסט, אנחנו מהווים מעל 5% נתח שוק ארצי בתחום המזון. קרפור מביאה הרבה מאוד לקוחות וביצענו תוכנית התייעלות, הכנסנו משקיע צרפתי סיימון פינטו שעוזר לנו בלוגיסטיקה של קרפור, נציגי הרשת העולמית מסתובבים פה ועוקבים אחרינו ותומכים בפעילות שלנו. הארכנו את הסכמי השכירות של הסניפים מעבר לשנת 2040, והיום אנחנו יודעים להסב סניפים בעלות של 1.5 מיליון שקל ולא במיליוני שקלים כפי שהיה בתחילת הדרך".
מאז שהושקה בארץ הספיקה קרפור להעלות מחירים וההבטחה הצרכנית שלה לירידת מחירים בשוק המזון התפוגגה. עד כה הביאה אלקטרה צריכה 1,500 מוצרים במותג הפרטי קרפור, ועד סוף שנה המספר שלהם צפוי לעלות ל־2,000, בין היתר בזכות הקלות היבוא ברפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל". "אם מוצרי קרפור שהגיעו עד היום לישראל היו ברווחיות גולמית נמוכה, אז המוצרים החדשים יהיו עם רווחיות גולמית של למעלה מ־31% וזה ילך וישתפר", ציין שווימר.

קשה למכור מזגנים

ההכנסות במגזר מוצרי הצריכה החשמליים ירדו בכ־1% והסתכמו ב־286 מיליון שקל. הקבוצה מייצרת את מזגני אלקטרה ומייבאת מוצרי חשמל תחת מותגים שונים, ובהם וירלפול, מילה ופיליפס. פעילות המזגנים ממשיכה להכביד על המגזר כבר שני רבעונים ברצף. מכירות מזגני אלקטרה ירדו ברבעון השני ב־19 מיליון שקל (8%), לאחר שברבעון הראשון השנה הם ירדו ב־36 מיליון שקל.
לנסיגה במכירות המזגנים כמה גורמים. ראשית, בשל שינויים רגולטוריים נאלצה אלקטרה צריכה לחסל מלאי של מזגני ON/OFF שאינם חסכוניים בחשמל, והיא מכרה במחיר נמוך מלאי של מזגנים עיליים שייאסרו למכירה כבר ב־2025. בזכות המבצעים ודחיפת מכירות מזגנים עיליים רשמה החברה עלייה של כ־47% בכמות המזגנים שנמכרה ברבעון השני, אך מחזור המכירות שלה בתחום זה עלה ב־1.4% בלבד בגלל המחירים הנמוכים; שנית, אלקטרה מכרה יותר מזגנים זולים ופחות מזגני מיני מרכזי, VRF ומזגנים גדולים בשל עיכובים במיזמי נדל"ן ברחבי הארץ בעקבות מחסור בפועלים מאז פרוץ המלחמה. מה שהוביל לירידה במחיר הממוצע למזגן. שלישית, גם בחו"ל חוותה אלקטרה ירידה של 21 מיליון שקל במכירות מערכות חימום שהיא מייצאת לאירופה בשל שינויים רגולטורים שהקטינו ביקושים למערכות הללו. הרווח התפעולי במגזר מוצרי צריכה חשמליים נשחק ב־5 מיליון שקל ועמד על כ־12 מיליון שקל .

יש קהל לחנויות החשמל

בתחום קמעונאות החשמל מפעילה אלקטרה צריכה את רשת מחסני חשמל, שקם אלקטריק, אתר אינטרנט למחסני חשמל וחנויות חשמל בדיוטי פרי בטרמינל 1 וטרמינל 3.
חנויות הדיוטי פרי סבלו מירידה משמעותית בפעילות בעקבות המלחמה. טרמינל 1 היה סגור רוב הזמן והחנות נפתחה רק במהלך הרבעון השני, והחנות בטרמינל 3 נחלשה בגלל מיעוט בנוסעים. עם זאת, מכירות ענף החשמל התחזקו במהלך המלחמה בכלל השוק, ואלקטרה צריכה רשמה במגזר זה עלייה של 32.6% במכירות, שהסתכמו ב־610 מיליון שקל. המכירות למ"ר בחנויות הזהות בתחום החשמל עלו ב־29% לסכום של 5,822 שקל.
שווימר אמר כי הקבוצה צפויה לקבל מותגי חשמל חדשים בטווח הקרוב: "10% מכל המזגנים שנמכרים היום בישראל נמכרים במחסני חשמל, וזה מעיד על הכוח שלנו. זה משפיע על מותגים חדשים שנפיץ בישראל, ונראה את זה קורה בזמן הקרוב". במגזר קמעונאות החשמל נרשם רווח תפעולי של 29 מיליון שקל, שמשקף צמיחה של 107%.

אדידס קופצת

במגזר הספורט, שכולל את אדידס, קולומביה, רשת המטיילים שבילים ואווטסיידרס ופעילות סיטונאית של חברת סער, מציגה הקבוצה הכנסות של 103 מיליון שקל, המשקפים זינוק של 119%. המכירות למ"ר בחנויות הזהות ברשת אדידס, שאלקטרה מפעילה חלק מהחנויות שלה בישראל בזיכיון, קפצו ל־1,516 שקל, זאת בהשוואה ל־1,139 שקל ברבעון המקביל.
המכירות הסיטונאיות בתחום הספורט והפנאי התחזקו בעקבות המלחמה ופתיחת סניפים חדשים, והסתכמו ב־47 מיליון שקל, עלייה של 34% בהשוואה לתקופה המקבילה. מגזר הספורט עבר לרווח תפעולי של 2 מיליון שקל, לעומת הפסד של 6.5 מיליון שקל ברבעון המקביל.
היעדים של אלקטרה צריכה ל־2026 הם הכנסות של 5 מיליארד שקל במגזר המזון והשקת רשת קרפור אקספרס ב־2025; הכנסות של 2.6 מיליארד שקל בקמעונאות החשמל; הכנסות של 800 מיליון שקל בתחום הספורט והפנאי; ו־1.6 מיליארד שקל ממכירות מזגנים ומוצרי חשמל. בתחילת אוגוסט איחדה החברה את פעילות המזגנים והחשמל מבחינה ניהולית, שיווקית ומערכי השירות כדי לצמצם עלויות.