סגור
נעם וימן
יו"ר דיפלומט נעם וימן. נותרו לו 34.6 אלף אופציות ( צילום: דנה קופל)

שחיקה במניה כיווצה את הרווחים של יו"ר דיפלומט נעם וימן מאופציות

וימן מימש חבילת אופציות בדיפלומט תמורת 2.17 מיליון שקל. מאז ההנפקה צנחה המניה בכ־43%, אך התאמות שבוצעו במחיר המימוש בלמו פגיעה קשה יותר ברווח של וימן 

השחיקה המתמשכת במניה של יבואנית המזון ומוצרי הצריכה דיפלומט כיווצה את הרווח של היו"ר נעם וימן מאופציות שהוענקו לו עם הנפקת החברה במרץ 2021, אז כיהן כמנכ"ל.
בשבוע שעבר מימש וימן נתח של כ־40% מחבילת האופציות שקיבל, ואחזקותיו בחברה עלו ל־13.7%. מדובר בנתח האופציות השני שוימן מימש לאחר שביולי אשתקד מימש נתח דומה. בשני המקרים, התאמות שבוצעו בעקבות חלוקת דיבידנדים, חתכו את מחיר המימוש ב־70% ל־30 אגורות לאופציה. אותן התאמות בלמו פגיעה קשה יותר ברווח של וימן ממימוש האופציות.
בתשקיף שפרסמה החברה לפני ההנפקה נקבע כי דיפלומט תקצה לוימן 173 אלף אופציות, במחיר מימוש של 1 שקל לאופציה. בתחילת מרץ 2021 השלימה דיפלומט הנפקה ראשונית לציבור לפי שווי של כ־1.5 מיליארד שקל אחרי הכסף והחלה להיסחר בבורסה בתל אביב.
לפי תנאי האופציות, בהנחה של מימוש מלא לפי מחיר המניה המבוקש בהנפקה, שוויין הכולל של אופציות שוימן יכול היה לממש החל ממרץ 2023 ועד לעוד שנה וחצי, עמד על כ־9.8 מיליון שקל.
ההתחלה היתה אופטימית. ביום המסחר הראשון עלתה מניית החברה ב־10%, למחיר של 56.01 שקל למניה, שחודש לאחר מכן הגיעה לשיא של 58.04 שקל. אלא שהמניה התקשתה לשמור על יציבות על אף הגאות בשוק המזון, שנהנה באותה תקופה ממשבר הקורונה שהוביל לזינוק בביקוש למזון.
כעבור תשעה חודשים, גייסה דיפלומט 71 מיליון שקל בהנפקה פרטית לשני גופים מוסדיים: כלל חברה לביטוח והפניקס אחזקות שהגדילו את אחזקותיהן בחברה. הגיוס נעשה במחיר של 52 שקל למניה, נמוך בכ־5.6% ממחיר המניה בנעילת המסחר בערב שלפני העסקה. צעד זה נועד לחזק את המניה, שהירידה בה נרשמה כשברקע חקירת רשות התחרות את ראשי החברה, בחשד לניסיון לתאם מחירים.
ירידה נוספת במניה נרשמה לאחר שדיפלומט הודיעה לקמעונאים באוגוסט 2022 על צמצום ההנחות, באופן ששיקף התייקרות של כ־25% במחירים לצרכן. צעד זה הוביל לאיומים בחרם צרכני על מוצרי דיפלומט, בדגש על טונה סטארקיסט שבבעלותה, והגברת החשיפה למותגים אחרים. הירידה העמיקה והיום עומדת המניה על מחיר של 32 שקל.
במועד המימוש הראשון ביולי 2023 היה מחיר המניה 30.64 שקל, כך ששווי האופציות, במחיר מימוש של 30 אגורות שיקפו תמורה של כ־2.1 מיליון שקל בלבד. מימוש הנתח השני בשבוע שעבר, שיקף תמורה בגובה של 2.17 מיליון שקל. לוימן נותרו עוד כ־34.6 אלף אופציות, אותן יוכל לממש עד מרץ 2026.
מאז ביטול ההנחות באוגוסט 2022 דיפלומט העלתה מחירים שלוש פעמים נוספות: בנובמבר 2022 העלתה בשיעור של עד 25% את מחירי מוצרי פרוקטר אנד גמבל ובהם אבקות כביסה, מוצרי היגיינה נשית וסכיני גילוח של ג'ילט. במאי 2023 העלתה ב־6% את מחירי טונה סטארקיסט, קפה ג'ייקובס ועוגיות. באפריל האחרון העלתה בשיעור של עד 15% את מחירי שוקולד מילקה, מוצרי אוריאו, דגני קלוגס, מוצרי היינץ, אריאל, טייד ועוד.
את ההשפעה של העלאות המחירים ניתן היה לראות בתוצאות הרבעון השני השנה, בו הציגה החברה שיפור ברווחיות הגולמית בישראל ל־23.2% מהמכירות, לעומת 22.2% ברבעון המקביל אשתקד. זאת בעוד שהרווחיות הגולמית של החברה, הפעילה גם בדרום אפריקה, ניו זילנד, קפריסין וגיאורגיה, נשחקה ל־21.1% לעומת 21.8% ברבעון המקביל אשתקד.