סגור
מדפי סופרמרקט
סופרמרקט ( צילום: שאול גולן)

ניתוח
חוגגים על ישראל: הרווחיות של דיפלומט נחתכה בעולם, בארץ היא דווקא זינקה

אחרי שייקרה במאי רבים ממוצריה בעד 15%, שיעור הרווחיות הגולמית של דיפלומט ברבעון השני טיפס באחוז ל־23.2%, בעוד בדרום אפריקה, גיאורגיה, וניו זילנד שיעור זה נחתך ב־7%-2%. החברה תחלק דיבידנד של 20 מיליון שקל 

אחרי שדו"חות חברות הסופרמרקטים פורסמו והתגלה כי מאחורי ההצהרות המחבקות שלהן על הצורך באחדות בעם בעת מלחמה מסתתרת העלאת מחירים צינית, ספקי המזון מתחילים לפרסם את תוצאותיהם לרבעון השני. היום היה זה תורה של דיפלומט שבשליטת משפחות וימן ומנדל שהצהירה במאי על גל העלאות מחירים ברבים ממוצריה בשיעורים של 15%-3% והסבירה שבלי העלאות המחירים הללו היא עלולה להישחק. בין המוצרים שבחרה לייקר אפשר היה למצוא את שוקולד מילקה, מוצרי אוראו, דגני בוקר קלוגס, פרינגלס, מוצרי היינץ, קפה ג'ייקובס, אבקות כביסה אריאל וטייד ועוד.
במבט ראשון על תוצאות החברה, לא ניכר כי דיפלומט נהנתה מעליות המחיר שכן שיעור הרווח הגולמי הכולל של החברה דווקא ירד ברבעון השני (מ־21.8% ברבעון השני אשתקד ל21.1% ברבעון השני השנה) אף שהעלאות המחירים היו כבר במאי השנה. אלא שנתון זה מוהל בתוכו את הפעילות המקומית של דיפלומט עם הפעילות הבינלאומית שלה. באחד הביאורים לדו"ח הכספי מפרסמת החברה את הרווח הגולמי על פי חלוקה גיאוגרפית וכאן כבר מתגלה הסיפור האמיתי: בישראל הרווחיות הגולמית משתפרת, בעוד כמעט בכל יתר האזורים בהן פועלת החברה היא נשחקת.

שיעור הרווחיות הגולמית הוא הנתון הקריטי ביותר בדו"חות של הקמעונאים ושל הספקים. לכל שיפור של עשירית האחוז יש השפעה מהותית על יתר השורות בדו"ח כמו הרווח התפעולי והרווח הנקי. ברבעון החולף דיפלומט הצליחה לשפר את הנתון הזה בישראל באחוז אחד והביאה אותו לרמה של 23.2%. בחצי השנה עמד הנתון על 22.8% וגם כאן נרשם שיפור של כמעט אחוז בנתון. עד כמה ישראל חריגה? על פי הנתונים של דיפלומט לרבעון השני, היא חריגה מאוד: בדרום אפריקה, בגיאורגיה, ובניו זילנד שיעורי הרווח הגולמי ברבעון נחתכו בטווחים שבין 2% ל–7% ובקפריסין הוא עלה בחצי אחוז. במילים אחרות, דיפלומט שיפרה את הרווחיות שלה היכן שהיא יכולה.

מכירת מפעל הטונה שיפרה תוצאות

בדיפלומט מסבירים כי במדינות הזרות מבוצעות העלאות מחירים על ידי הספקים של החברה על בסיס שנתי, ולכן במדינות אלו גם עולים מחירים ברשתות הקמעונאיות פעם בשנה. לטענת החברה, באותן מדינות שיעור הרווחיות הגולמית שלה לא השתנה מכיוון שעמלת ההפצה שלה לא השתנתה וכי הספקים הבינלאומיים הם אלה שנושאים בעלויות הפרסום והתמיכה במבצעים. עוד מסבירים בחברה כי בישראל נהנית החברה מתוצאות של חברות שרכשה, בראשן יצרנית מוצרי השום דורות, שגם לה תרומה לרווחיות הגולמית של דיפלומט.
גם מכירות החברה רשמו שיפור של 6% בנטרול שערי מטבע ואלו הסתכמו ב־862 מיליון שקל. גם במכירות מי שהובילה את השיפור היתה הפעילות בישראל. ברבעון השני של השנה עלו המכירות בישראל ב־4% ל־499 מיליון שקל, עלייה שמוסברת במכירה של מותגים חדשים וגידול אורגני. מכירות החברה בישראל, דרום אפריקה וקפריסין עלו ברבעון השני, בעוד בגיאורגיה, שם מפיצה דיפלומט את מוצרי פרוקטר אנד גמבל ונסטלה, נפגעו אלו בקרוב ל־7% לאחר שבתחילת השנה העלתה החברה את מחירי המוצרים והצרכנים הצביעו ברגליים והשאירו את המותגים המובילים על המדף. גם בניו זילנד רשמה דיפלומט ירידה מינורית במכירות.
כשגם המכירות משתפרות לאור צריכת המזון הגוברת במלחמה, גם מעלים את המחירים וגם משפרים את הרווחיות הגולמית – גם הרווח התפעולי של החברה משתפר. אלא שכאן קיבלה החברה חיזוק משמעותי לאחר שמכרה את שטח מפעל הטונה בטירת כרמל ועברה לייבא את מוצרי סטארקיסט. מכירה זו סידרה לדיפלומט רווח הון של 48 מיליון שקל. הרווח התפעולי זינק ל־83 מיליון שקל ברבעון השני והיווה 9.6% מהמכירות (כולל רווח ההון) לעומת שיעור רווחיות תפעולית של 4.1% ברבעון המקביל.
בשורה תחתונה סיימה החברה את הרבעון עם רווח נקי לבעלי המניות שהסתכם ב־58 מיליון שקל לעומת רווח של 15 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. כשזו התמונה, דירקטוריון החברה החליט על חלוקת דיבידנד של 20 מיליון שקל שישולם בספטמבר.
דיפלומט לא הושפעה עד כה מהחרם הטורקי שמונע יבוא מטורקיה לישראל. החברה מציינת כי לחרם הטורקי אין השפעה מהותית עליה בטווח המיידי מכיוון שיש לה היקף מלאי מספיק וכן היא מצאה פתרונות חלופיים ליבוא מטורקיה כגון פתרון קבוע של החברה מול הספק העיקרי שלה אשר נותן מענה יציב ליבוא, כך שאין חשש לפגיעה מהותית בתוצאות החברה.
עם זאת, דיפלומט מציינת כי היא ממשיכה לעקוב ולבחון את השפעות החרם בטווח הבינוני והרחוק.

אגירת שימורים שיפרה את רווחיות זנלכל

דיפלומט היא לא חברת המזון היחידה שנהנתה מעלייה ברווחיות הגולמית. זנלכל, יצרנית שימורי המותג יכין ובעלת מחלבת רמת הגולן, הציגה גם היא שיפור ברווחיות הגולמית ברבעון ובמחצית הראשונה של השנה בכל מגזרי הפעילות שלה. לאחר שבינואר השנה הודיעה לקמעונאים על עליית מחירים של 6% בשימורי עגבניות, תירס, אפונה וחומוס, ובסמוך לכך אישרה העלאת שכר לבעל השליטה יעקב שינפלד ולמנכ"ל פיני גורביץ', זינקו מכירות החברה במחצית הראשונה של השנה ב־36% והסתכמו ב־215 מיליון שקל. ברבעון השני קפצו המכירות ב־38% ל־109 מיליון שקל. בחברה מייחסים את העלייה במכירות למצב הביטחוני, ולכך שעם כל דיווח חדשותי על החמרה בצפון וחשש של הציבור משהות ממושכת בממ"ד או במקלט, עולות מכירות השימורים.
גם הקמעונאים הגדילו את מלאי השימורים במחסנים והדבר השפיע על המכירות של זנלכל. לא רק זאת, מפעל פרי גליל של זקי שלום ומשפחת קופרלי שסבל מהפסדים ממושכים צמצם פעילות בחודשים האחרונים, פיטר את מרבית העובדים ובינואר נותר בו ייצור הצ'יפס הקפוא בלבד ובקרוב הוא צפוי להיסגר סופית. הסגירה של פרי גליל השפיעה גם היא לטובה על זנלכל וכך רשמה החברה עלייה ברווחיות הגולמית בכל מגזרי הפעילות שלה.
בתחום מוצרי הירקות עלתה הרווחיות הגולמית במחצית הראשונה ל־23% לעומת 18% במחצית הראשונה של השנה שעברה, וברבעון היא השתפרה מ־22% ל־23%. בתחום מוצרי העגבניות רשמה זנלכל שיפור במחצית מ־18% ל־24%, וברבעון נותרה הרווחיות הגולמית על 23%. במגזר "אחרים" שבו משווקת החברה רטבים, סירופים ותרכיזים רשמה החברה שיפור ברווחיות הגולמית במחצית הראשונה מ־16% ל־23% וברבעון מ־18% ל־22%. מחלבת רמת הגולן, פעילות שרכשה זנלכל לפני שנה, עברה מהפסד לרווח גולמי.