סגור
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
יוליה שמאלוב ברקוביץ' (צילום: עטא עוויסאת)

סופית: יוליה שמאלוב ברקוביץ' תעזוב את תפקיד מנכ"לית חדשות 13

בתום מאבק של העובדים נגד כהונתה, הגיעה המנכ"לית להסכמות עם דירקטוריון חברת החדשות; תמשיך לכהן כיועצת חיצונית לערוץ; בעקבות ההודעה הפסיק ועד העובדים את העיצומים שתוכננו למחר

יש סיכום: יוליה שמאלוב ברקוביץ' תעזוב את תפקיד מנכ"לית חברת החדשות של ערוץ 13, לאחר שהגיעה להסכמות עם דירקטוריון חברת החדשות.
שמאלוב ברקוביץ' תמשיך לכהן כיועצת חיצונית לערוץ (לענייני ועדת המידרוג), התפקיד שבו החזיקה בטרם מינויה למנכ"לית. בהתאם להודעה על עזיבתה, ועד העובדים מפסיק את העיצומים שתוכננו למחר, והעובדים יגיעו לפרומו שתוכנן. טרם פורסמו התנאים הסופיים במסגרת ההסכם, אך בעבר דווח כי עזיבה מוקדמת של שמאלוב ברקוביץ' את התפקיד ילווה בפיצוי של כ-2מיליון שקל.
לפני כחודש חתמו ועד העובדים של חברת החדשות של הערוץ והנהלת ערוץ 13 על הסכם במסגרתו תעזוב שמאלוב ברקוביץ' את התפקיד הבכיר באופן מיידי, ובחברת החדשות יתחילו באיתור מנכ"ל (המכהן גם כעורך הראשי של הערוץ), בתוך 60 יום. העובדים התנגדו למינוי בין היתר לנוכח המעורבות הפוליטית שמאלוב ברקוביץ' והקרבה שלה למפלגת הליכוד, יחד עם הביקורת החריפה על האופן שבו ניהלה את הרשות השנייה בעת ששימשה היו"רית שלה.
אלא שלאחר החתימה על ההסכם, שמאלוב ברקוביץ' לא התפטרה. מלבד התפטרות, הדרך השנייה להדיח מנכ"ל של חברת חדשות היא באמצעות רוב של 75% בדירקטוריון החברה. הסיבה לרוב המיוחד הנדרש להדחה היא לספק למנכ"ל חברת החדשות, המשמש גם כעורך ראשי, הגנה בתפקידו מפני שיקולים זרים. משמעות הרוב הגבוה הנדרש להדחת המנכ"ל מוביל לכך שכל שני חברי דירקטוריון שיתנגדו להדחה – יכולים למנוע אותה.
בדירקטוריון חדשות 13 יש שישה חברים, מתוכם שלושה נציגי ציבור: יפעת בן חי שגב, איל דה פאו ונתן אברהם. נציגי הציבור הממונים על ידי הרשות השנייה ומחזיקים ב-40% מכוח ההצבעה. שלושת נציגי הציבור בדירקטוריון חדשות 13 מונו לראשונה לתפקיד בעת כהונתה של שמאלוב ברקוביץ' כיו"ר הרשות השנייה. תפקידם והמחויבות של נציגי הציבור היו אחד הנושאים המרכזיים שעלו במהלך הדיון בבג"ץ בעתירה שהגישו ועד עובדי חברת החדשות וארגון העיתונאים כנגד המינוי.
לאחר ההודעה, מוועד העובדים של חברת החדשות נמסר כי "אמנם באיחור של כמה שבועות, עכשיו זה באמת מאחורינו. תודה לנציגי רשת בדירקטוריון שעמדו בהתחייבותם לעובדים למרות הקשיים שבהם נתקלו. אנו מצפים למינוי מנכ"ל מקצועי לחברת החדשות, שישקם אותה מהמשבר הקשה בתולדותיה, ומתכוונים להתייצב מאחוריו. בהצלחה לשמאלוב ברקוביץ' בהמשך דרכה".
מוקדם יותר היום נשלח מכתב מהוועד לעובדי החברה שבו הודיעו על החזרת העיצומים כנגד המינוי. השלב הראשון שתוכנן היה אי הגעה לצילומים לפרומו שתוכננו. כעת, העיצומים בוטלו.