סגור
א.ל.מ סניף אלמ מוצרי בקו BEKO
מוצרי Beko ברשת א.ל.מ. הרשת הראשונה אליה נכנס המותג על ידי הנציגות הטורקית (צילום: אוראל כהן)

הטורקי שעוקף את ארדואן: Beko מגביר נוכחות בארץ

למרות אמברגו הסחורות שעליו הכריז נשיא טורקיה, הנציגות של מותג מוצרי החשמל מוכרת כיום את המלאי שעבר אליה מהזכיינית לשעבר ברימאג, ובקרוב תייבא סחורה נוספת דרך מדינות אירופה. "החרם הוא בעיקר בדיבור", אומרים בענף החשמל

על אף אמברגו הסחורות עליו הכריז נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שאוסר יבוא ויצוא סחורות מטורקיה לישראל, על ענף החשמל החרם לא ממש משפיע. היבואנים הישראלים רוכשים, מאז ההצהרה לפני שלושה חודשים, את מוצרי החשמל הטורקיים דרך לקוחות מהרשות הפלסטינית או שהם מזמינים את הסחורה ממדינות אירופה כמו איטליה, יוון, ובולגריה - שמהן עוברים המוצרים לישראל בלי שנכתב על האריזה שארץ היעד היא ישראל.
כשמדובר במותגים שיש להם זכיין ישראלי הדבר לא מפתיע. אלא שאפילו הנציגות בישראל של קונצרן הענק הטורקי ארצ'ליק החלה לשווק מחדש בישראל את מותג מוצרי החשמל Beko. המותג הטורקי מיוצר במפעלי חברת ארצ'ליק, שבבעלות משפחת המיליארדרים הטורקית קוץ'. הוא החל להיות מופץ בארץ ב־2001 על ידי היבואנית ברימאג, ובאמצע 2023 הודיעה החברה הטורקית לברימאג כי היא מפסיקה את הסכם הזיכיון, ומתחילה לשווק ולהפיץ את בקו ישירות לקמעונאים ללא מתווכים.
החברה הטורקית גייסה 19 אנשי מטה ונציגי מכירות ואנשי שיווק ופעלה במלוא המרץ לחתימת הסכמים עם קמעונאים לשיווק של בקו. אלא שמספר חודשים לאחר ההודעה הדרמטית פרצה מלחמת עזה, היחסים עם טורקיה התערערו, ברימאג לא עשתה מאמצים לקדם את המותג, והמכירות שלו ירדו על רקע המחסור במוצרים. את עודפי הסחורה שנותרו לה מכרה ברימאג לבקו ישראל, הנציגות של המותג שהוקמה בארץ, וזו היתה מנועה מלמכור את הסחורה עד מאי 2024, אז הגיע לסיומו הסכם ההפצה שלה מול היבואנית. כעת בקו ישראל החלה לשווק את המותג ישירות לקמעונאים, והנוכחות שלו מתחדשת ברשתות ובאתרי החשמל.
הרשת הראשונה אליה נכנס המותג היא רשת א.ל.מ, שבה נמכר מגוון רחב של מוצרי בקו, החל מכיריים ותנורים ועד מכונות כביסה ומקררים. אתמול החל להימכר המותג גם באתר הסחר KSP. הכניסה לא.ל.מ נועדה מבחינתה של החברה הטורקית להראות נוכחות מחודשת של המותג בענף המאוד תחרותי.
בענף החשמל הורמו גבות רבות לאור העובדה שבקו חזר להראות נוכחות על רצפת המכירה. "זה לא יבואן ישראלי. זו חברה טורקית שפועלת בישראל ועוקפת את החרם של נשיא טורקיה", טוענים גורמים בענף. "זה לא באמת חרם, ואין להצהרה של ארדואן שום משמעות בשטח".
גורמים בבקו ישראל טוענים כי הנציגות רכשה אלפי מוצרים שנותרו במלאי של חברת ברימאג, והם אלה שנמכרים כיום ברשתות החשמל ובחנויות החשמל הפרטיות. אלא שגם בקו ישראל תתחיל למכור בקרוב סחורה מיובאת מטורקיה, וההערכות הן כי הנציגות תייבא את הסחורה דרך מדינות אירופה, שכן אין לה אפשרות לרכוש מספיטני, נציג בקו ברשות הפלסטינית, שממנו רוכשים היבואנים הישראלים.
על פי גורמים בבקו, המותג ישווק בקרוב גם במחסני חשמל. בעבר פעלה מחסני חשמל בניסיון לרכוש את בקו ישירות מהטורקים בלי לשלם עמלה לברימאג, אך המהלך לא צלח, ובמחסני חשמל הפסיקו למכור את בקו, וקידמו את מותג הבית אלקטרה. כעת, גורמים בבקו אומרים כי בקרוב יחזור המותג למדפי הרשת שנחשבת למובילה במכירות קמעונאות החשמל בישראל . בחברה מתכוונים לשווק בקרוב מוצרים מתקדמים של בקו, ולהציע שלוש רמות מחיר של המותג, פרימיום, אמצע ומוצרים זולים. השוני ביניהם יהיה ברמת עיצוב המוצרים והטכנולוגיה. המלחמה עיכבה את ההשקה של בקו ישראל עם הצגת האסטרטגיה והמוצרים החדישים, אך העובדה שהחברה מתכננת השקת מוצרים מתקדמים וחדישים, מעידה כי גם היא צפויה לייבא ישירות מטורקיה, למרות החרם של ארדואן, ועל אף שמדובר בחברה טורקית. "בסוף זה בעיקר דיבורים על חרם. זה יותר בבועה מאשר במבחן התוצאה", אמר גורם בענף החשמל.
לא רק ההצהרות של ארדואן לא החזיקו מים, אלא גם אלה של הפוליטיקאים הישראלים. עם ההכרזה על חרם מצד טורקיה, כינס שר החוץ ישראל כץ דיון ובו הוחלט להטיל סנקציות על טורקיה על החרם החד צדדי מצידה. בצלאל סמוטריץ' שר האוצר, ביקש לנקום בארדואן באמצעות הטלת מכס של 100% על סחורה שמגיעה מטורקיה, ושר הכלכלה ניר ברקת הצהיר כי יחייב את היבואנים להוציא רשיון בכל פעם שירצו לייבא מטורקיה, כדי להקשות על היבוא. ההצהרות לא התקיימו והיבוא מהטורקיה נמשך. זמני האספקה התארכו אמנם וגם מחירי ההובלה בגלל המעבר דרך מתווכים ובמדינה שלישית, אך הוא לחלוטין לא פסק.
מאז שהפסיקה לשווק את Beko חוותה ברימאג היבואנית היוצאת ירידה במכירות. הכנסות החברה ממכירת מוצרי בקו בשנת 2022 עמדו על 89 מיליון שקל וברבעון הראשון לשנת 2023 על 21.3 מיליון שקל. במחצית השנה הראשונה לשנת 2024 דיווחה ברימאג על ירידה של 32.5 מיליון שקל במכירות החברה שמיוחסת להפסקת הפעילות שלה עם בקו כמו גם לסגירת רשת מוצרי החשמל מטרו שהיתה בבעלותה.
כך או כך, מחירי המותג התייקרו בעד 8% וגם יתר מותגי החשמל נמכרים במחירים גבוהים ביחס למחירם לפני המלחמה בשל עיכובים באספקה והתארכות ההובלה הימית, בעקבות פגיעה בנתיבי השיט שמובילים לישראל וממנה בעקבות מתקפות החות'ים בים האדום.
בקו הוא לא מותג החשמל היחיד שמוכרת ארצ'ליק בישראל. היא בעלת מותג החשמל ווירלפול שאלקטרה מוצרי צריכה היא זכינית שלו בישראל, של באוקנכט שניופאן היא הנציגה שלו בארץ ושל בלומברג וגרונדיג שראלקו מייבאת לישראל. ראלקו דיווחה בשבוע שעבר כי אספקת מוצרי בלומברג לישראל עדיין מעוכבת.