סגור
אולפן ערוץ 14
אולפן ערוץ 14 (צילום: אריאל אדרי)

גם בפגרה: ועדת הכלכלה מקדמת הטבות לערוץ 14

הוועדה בראשות דוד ביטן אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של אריאל קלנר שתאפשר לערוץ המזוהה עם הממשלה לדרוש תשלום עבור הפצת השידור החי שלו מסלקום TV, פרטנר TV וכן מ-yes ו-HOT . ההצעה כוללת גם מתן פטור מתשלום עבור הפצת הערוץ בעידן+ מ-7 באוקטובר ועד סוף השנה

למרות שאתמול (א') יצאה הכנסת לפגרה, בוועדת הכלכלה בראשות דוד ביטן מקדמים הטבה כלכלית לערוץ 14. היום (ב') אישרה הוועדה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של אריאל קלנר שתאפשר לערוץ המזוהה עם הממשלה לדרוש תשלום מספקיות הטלוויזיה על גבי רשת האינטרנט (OTT) - סלקום TV, פרטנר TV, וכן yes ו-HOT - עבור הפצת השידור החי של הערוץ, בניגוד למצב כיום.
ההצעה גם כוללת מתן פטור לערוץ 14 וכן לערוצים 12, 13, 9 ו-24 והלא טי.וי מתשלום עבור ההפצה בעידן+ מאז 7 באוקטובר ועד סוף השנה ולהטיל את התשלום בעיקר על תאגיד השידור.
הפטור מתשלום מותנה בסגירת ה"מרבב" (מעין ממיר) של עידן+ שכבר לא נעשה בו כמעט שימוש, אך אמור להמשיך לפעול בעלות של כ-8 מיליון שקל בשנה עד ינואר 2025. המימון לסגירת המשדר של עידן+, שמוערך בכ-3.5 מיליון שקל, יחולק באופן שווה בין תאגיד השידור הציבורי, אוצר המדינה, קשת ורשת (ישלמו יחדיו כשליש מעלות הסגירה). במידה והמשדר לא ייסגר, המשך עלות ההפצה של עידן+ תוטל על הרשות השנייה.
נציגת משרד המשפטים בדיון, עו"ד עדי ליברוס, התנגדה להצעה למתן הפטור מתשלום על ההפצה בעידן+ לערוצים המסחריים וביקרה אותה בחריפות: "במצב הקיים הכסף הציבורי מממן צורך ציבורי בהפעלת המערך (עידן+). מה שהוצע זה להסיט כסף ציבורי לטובת מימון עקיף של פעילות עסקית של גורמים פרטיים. יש כאן פריצת סכר בשימוש שנעשה בתקציב התאגיד. לכך צריך להוסיף התבטאויות חוזרות ונשנות של גורמים שרוצים לשנות את אופיו של התאגיד".
ליברוס טענה בדיון גם: "אנחנו מתנגדים להצעה במתכונתה הנוכחית, במיוחד על רקע העובדה שהחקיקה הממשלתית, שהייתה אמורה להיות הרגל המשלימה להביא לסגירת מערך עידן + ולהבטיח חיסכון, לא נראית כרגע באופק. המדיניות הרשמית של משרד התקשורת היא שצריך לסגור את המערך הבזבזני והבלתי יעיל ולעבור לאפליקציה חסכונית ויעילה בהרבה, ולכן דרך המלך היא להתקדם באפיק ממשלתי ולא בהצעת חוק פרטית שלא מבוססת על עבודה מקצועית ממשלתית".
ביטן בתגובה תקף את משרד המשפטים: "לא ראיתי את המשרד נלחם נגד החלטת הרמטכ"לים שנתנו תוספת לא חוקית לפנסיה, ועכשיו מביאים חוק להכשיר את זה רטרואקטיבית".
מלבד עידן+, הסוגיה המרכזית בחוק היא מתן הטבה משמעותית לערוץ 14. ערוץ 14 מחזיק ברישיון זעיר, כלומר לערוץ הכנסות של מתחת ל-80 מיליון שקל בשנה. מלבד 14 גם ערוצים 9,24 והלא. טי.וי מחזיקים ברישיון זעיר. על פי ההצעה, הערוצים הזעירים שיעלו לעידן+ יהיו פטורים מהחובה לספק תוכן על גבי האינטרנט, על אף שקשת ורשת מחויבות בכך.
ההצעה עברה בתמיכת היו"ר ביטן, ח"כ קלנר, ח"כ דן אילוז, ח"כ אוהד טל, ח"כ אברהם בצלאל וח"כ שלום דנינו. התנגדו להצעה חברי הכנסת אלון שוסטר ורון כץ.