עיריית רמת השרון לעליון: גם אם הצפיפות תגדל - במערב היוקרתי של העיר לא יימכרו דירות זולות
במסגרת המאבק על הבנייה במתחם השתיל, שמגיע כעת לבית המשפט העליון, העירייה והוועדה המקומית מבקשות להקטין את הצפיפות המתוכננת, בנימוק כי גם בנייה צפופה, לא תביא לשכונה אוכלוסיה ממעמד סוציואקונומי שונה מהקיימת
האם הגדלת צפיפות בשכונות יוקרתיות היא ערובה לכניסה של אוכלוסיה מגוונת לשכונה? בעיריית רמת השרון והוועדה המקומית טוענים שלא.
- בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברחוב ויצמן ברמת השרון?
- "תושבי שכונות חזקות עושים שימוש בכוחם כדי למנוע את מימוש מגמות הציפוף בשכונותיהם"
- תמ"א 38 ברמת השרון: בן שלום יהושע הרסה את הבניין ברחוב רשב"ם
באוקטובר האחרון אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב הקמת 285 דירות במתחם השתיל המאופיין בבתים צמודי קרקע, חרף התנגדות העירייה ותושבי האזור שעתרו כנגד התוכנית המשנה יעוד קרקע בת 77 דונם מחקלאות למגורים מדרום לרחוב ז'בוטינסקי. את העתירה הגישו 700 תושבי האזור בסוף 2017 לאחר שהתנגדויותיהם נדחו, בטענה כי התוכנית הכוללת בנייה רוויה אינה תואמת את המרקם והציביון בסביבה, וכי את יעדי הציפוף יש להגשים באזורים אחרים בעיר.
השופטת מיכל אגמון גונן לא קיבלה את טענת המתנגדים כי יש לשמור על הצביון הכפרי של המקום, עמדה על חשיבות מגמות הציפוף בארץ ובעולם, ואף מתחה ביקורת על המתנגדים: "מתעוררת הסכנה כי אוכלוסיות חזקות המתגוררות בשכונות יקרות יותר וצפופות פחות, ינצלו את כוחן כדי לשמור על סביבה כזו על ידי מניעת מימוש תוכניות בנייה, יעשו שימוש בתכנון מדיר, ויישארו בשכונות יקרות צפופות פחות בעוד שהציפוף יתבצע בעיקר או רק בשכונות המוחלשות".
כעת מערערות העירייה והוועדה המקומית על ההחלטה לבית המשפט העליון, וטוענות כי לא יכול להיות תכנון מדיר באחת השכונות הכי יקרות בעיר, שמחיר למ"ר בבנייה רוויה צפוי להיות גבוה יותר ממחיר למ"ר בבתים צמודי קרקע.
בערעור שהוגש באמצעות עו"ד דן שווץ ממשרד גדעון פישר ושות', טוענות העירייה והוועדה המקומית, כי ההחלטות התכנוניות לגבי מתחם השתיל לוקחות בחוסר סבירות ומידתיות שהן מבוססות על שיקול אחד ויחיד- ציפוף, ומתעלמות מאלמנטים ושיקולים משמעותיים אחרים כמו העמסה של יחידות הדיור במתחם שתיל על התשתיות העירוניות שישרתו אותם. בעיה עמה תיאלץ העירייה להתמודד לאחר מימוש התוכנית.
בנוסף מתייחסות העירייה והוועדה המקומית לקביעת השופטת אגמון גונן כי מדובר בתכנון מדיר, וטוענות כי מדובר באחת השכונות היקרות ביותר ברמת השרון, ולפיכך, "שיקולי הצדק החברתי והחלוקתי והימנעות מתכנון מדיר, אינה יכולה להחזיק מים במקרה שבעניינו. למעשה 1 מ"ר של דירה בתוכנית הצפופה עולה מחירו של 1 מ"ר לצמוד קרקע בשכונה בה ממוקם מתחם השתיל. את הדירות הצפויות להיבנות מכח התוכנית הצפופה לא תאייש אוכלוסיה מגוונת הטרוגנית יותר, אלא אוכלוסיה הזהה במעמדה הסוציואקונומי לאוכלוסיה הקיימת בשכונה או אוכלוסיה חזקה אף יותר. על רקע דברים אלו לא ניתן בשום אופן לומר כי מדובר בתכנון מדיר". הן מוסיפות וטוענות כי ראיה לכך ששיקולי צדק חברתי לא עמדו לנגד עיניה של הוועדה המחוזית או בית המשפט, כאשר אף אחד מהם לא ביקש להכניס לתוכנית דיור בר השגה למשל.
בערעור טוענות העירייה והוועדה המקומית כי לאור הפער האפסי בצפיפות העירונית של רמת השרון, בין אם תאושר התוכנית לבניית 285 דירות בבנייה רוויה במתחם שתיל ובין אם היתה מאושרת תוכנית לבניית 150 יחידות דיור צמודות קרקע, לא סביר לפגוע באיכות חייהם של תושבי מערב העיר ובסמכויותיהן ומעמדן של העירייה והוועדה המקומית פגיעה חמורה כל כך. קל וחומר כאשר העירייה והוועדה המקומית נתנו פתרונות לאיזון הפער באמצעות תוכניות להגדלת היצע הדירות הכוללות בנייה רוויה במעטפת העיר, התחדשות עירונית בחלקים הוותיקים של העיר, תוכנית לתוספת 14 אלף יחידות דיור במערב העיר המקודמת במשותף עם רמ"י, ובמסגרת תוכנית המתאר שמקודמת וצפויה לשלש את מספר תושבי העיר. "החלטת הוועדה המחוזית להמשיך ולפגוע פגיעה כה אנושה בשכונה באמצעות הצבתו של פיל לבן בלב שכונת צמודי קרקע החורג מכל בנייה בסביבתו, אינה יכולה להיתפס כמוצדקת וכסבירה. זאת מבלי שהצפפת הבנייה תביא לשינוי כלשהו בצפיפות העירונית הכללית. קשה להשתחרר מהרושם כי אישורה של תוכניות זו על ידי הועדה המחוזית אינו אלא "דחיפת אצבע" בעינן של המערערות".
לטענת העירייה והוועדה המקומית הן כנציגות ציבור תושבי העיר מכירות את העדפות התושבים, את המרקם השכונתי של כל שכונה ושכונה ואת יכולותיהן של התשתיות העירוניות. "אמנם קיימים יעדי ציפוף לאומיים אבל דווקא הוועדה המקומית של הישוב היא זו שנכון שתחליט היכן ואיפה הן יוספו", טוענות העירייה והוועדה המקומית בערעור "כפי שיודעת הוועדה מקומית להוסיף ולצופף בתוך העיר הוותיקה במסגרת התחדשות עירונית ולצופף בנייה רוויה במעטפת העיר, יש לאפשר לה גם שלא לצופף במקומות בעיר בהם על פי תפיסתה התכנונית לא נכון יהיה לצופף".
לטענתן, הוועדה המחוזית לקחה מתחם אחד בעיר והתעלמה מכלל התכנון העירוני במרחב העיר רמת השרון, ועל כן התערבותה של הוועדה המחוזית במדיניות התכנונית של עיריית רמת השרון היא מוגזמת ואינה סבירה. העותרות אף טוענות כי מטרת תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה שאושר בשנת 2014 היתה לחזק את עצמאותן ולהרחיב סמכויותיהן של הוועדות המקומיות על ידי העברת סמכויות מהוועדות המחוזיות וצמצום התלות בוועדות המחוזיות.
מוועד הפעולה של תושבי העיר לשמירה על צביון רמת השרון נמסר: "המציאות בה מדי יום אנו מתעוררים לתוכנית חדשה שדורסת את העיר לא יכולה להימשך. כעיר עלינו להילחם על הזכות לתכנן את העיר ולא להפקיר את הזירה לברוני נדל"ן ולוועדות מחוזיות וארציות. זו אבן דרך חשובה במאבק לו שותפים כל תושבי העיר".