בדרך: חקיקה עם סנקציות למשרדי ממשלה שלא יעברו לירושלים
בדיון בוועדת הכלכלה שהתקיים היום בשל חוסר ההיענות של משרדי הממשלה לעבור לירושלים, כפי שנקבע בהחלטת ממשלה, סוכם כי ח"כ ניר ברקת יקדם חקיקה בנושא; מחיר אי העברת המשרדים - 6.4 מיליון שקל בשנה
העיכוב וחוסר ההיענות של משרדי הממשלה לעבור לירושלים למרות מספר החלטות ממשלה בנושא, עלה היום לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב מרגי מש"ס, ובסיומו הוחלט, כי ח"כ ניר ברקת לשעבר ראש העיר ירושלים, יקדם חקיקה שתחייב את משרדי הממשלה להשלים את המעבר ואף תטיל סנקציות על משרדים שלא יעשו כך.
- ניר ברקת: "האוצר מתעמר באל על, התנהלותו חסרת האחריות תביא לקריסתה"
- ניר ברקת עוקץ את ישראל כץ עם תוכנית כלכלית משלו: "נתניהו ביקש"
- ניר ברקת: האיש שנחוש להיות יותר ביבי מביבי
לאחרונה נחשף ב"כלכליסט" כי משרדי ממשלה מתחמקים מהחובה להעביר את פעילותם ממרכז הארץ לירושלים, וגורמים לבזבוז של 6.4 מיליון שקל בשנה על שכירות מיותרת וארנונה כפולה.
לפי מידע של תנועת התעוררות הירושלמית שאספה את הנתונים והיא זו שיזמה את הדיון היום, לתשע יחידות המשויכות למשרדי העבודה, הכלכלה, הרווחה, רשות שוק ההון והתחבורה יש כיום משרדים מוכנים בירושלים בבעלות הממשלה, ולמרות זאת הם ממשיכים לשכור משרדים מחוץ לבירה, מרביתם בתל אביב. ב־2019 הגישה תנועת “התעוררות” הירושלמית עתירה, וכעת היא מבקשת לעדכנה לאור נתוני התשלומים.
בדיון הראה נציג מרכז המחקר של הכנסת נתונים לפיהם ירושלים סובלת מהגירה שלילית ולמהלך של מעבר המשרדים לעיר יכולה להיות השפעה חיובית משמעותית. לפי המחקר, אמורים להיבנות 285 אלף מ"ר ולהוסיף כ-5,000 עובדים לעיר שמייצרים עוד מקומות תעסוקה סביבם, כך שבסך הכל מדובר על תוספת של כ-9,500 מועסקים, עליה של כ-3% במספר המועסקים בעיר, ותוספת של כ-120 מיליון שקל בשנה מארנונה על משרדים.
בניתוח החסמים נאמר, כי אחת הבעיות הבולטות היא שמשרדי הממשלה עצמם לא משתפים פעולה עם המהלך ולא מעבירים פרוגרמות וצרכים למרכז הדיור הממשלתי שאמון על נושא התכנון והבינוי. כמו כן דיברו הנוכחים על ועדת החריגים שטרם הסתיימה ולכן לא ניתן להתקדם בפרוגרמה לפני שהוחלט האם לאפשר חריגה ליחידות כאלה ואחרות.
לדברי עופר ברקוביץ, יו"ר תנועת התעוררות, שני חוקי יסוד של מדינת ישראל לא מיושמים. "המצב כיום הוא שרק מעט מאד מהיחידות עברו, ומבדיקה שלנו גם בין אלה שקיבלו פטור הוא לא מוצדק בחלק מהמקרים. יש יחידות שבכלל לא מעבירות פרוגרמות, הן לא מעוניינות לקיים את הדיאלוג. אנחנו מגלים בתקופה האחרונה שיש משרדים ריקים שעומדים בירושלים וזה לא יעלה על הדעת שמדינת ישראל מרשה לעצמה לשלם כפול. זה נטו החלטה של שר. עיר שנמצאת באשכול סוציואקונומי 2 צריך לחזק, צריך להשאיר את הצעירים בעיר, מדובר על כ-5,000 משרות ישירות ועוד 5,000 משרות עקיפות. מאות מיליוני שקלים שיניעו את הכלכלה המקומית. אנחנו מדברים על ירושלים כעיר ממשל כמו וושינגטון".
"בעיית חשק ונוחות"
ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר, כי "ראוי שיעבירו את כל משרדי הממשלה לירושלים, לא יתכן שמטעמי נוחות של שרים זה לא יעבור". ח"כ ניר ברקת הוסיף, כי "מדהים לראות שנה אחרי שנה שמגיעים לכנסת מבקשים את הנתונים והדברים לא זזים. הגיע הזמן לחוקק חוק בנושא. יש כאן בעיית חשק ונוחות, ואנשים שכחו את חשיבותה של ירושלים. אין היום בעיית תחבורה או משרדים, בכניסה לעיר יש משרדי ממשלה סמוכים למוקדי תחבורה ואין סיבה אמיתית לחרוג מהחלטות הממשלה".
שגיא כהן מרשות החברות הממשלתיות, אמר כי יש חברות שחייבות להיות באזור שלהן כמו רשות הנמלים למשל שצריכה להיות סמוכה לנמל. יחד עם זאת הוסיף ואמר, "זיהינו כ-10 חברות שיכולות להעביר את פעילות המטה לירושלים ויש כאלה שיכולות להעביר הכל לירושלים. יש גם שיקולים כלכליים, חברה ממשלתית חייבת לפעול לפי שיקולים עסקיים ולכן חייבים תמריצים שיסייעו למעבר".
נציגת המשרד לירושלים ומורשת אמרה, כי הם מקדמים את הנושא במרץ אך אין בידם סמכויות. לדבריה, "אנחנו פועלים רבות בהקשר של ועדות החריגים וב-2018 ניסינו לייצר החלטה שיש לה שיניים אבל היא נפלה ואנחנו מנסים להעביר החלטת ממשלה חדשה בנושא. אנחנו מנסים לראות בתנאים הלא פשוטים האלה איך אפשר לקדם את הנושא"
ח"כ מרגי אמר לסיכום, "אם המשרד לא דורש ולא מכין פרוגרמות אז כל השרשרת לא מתקיימת, אם השרים הייעודיים לא דוחפים לשם ואם לא יהיה גורם מתכלל שידחוף לכך זה לא יקרה. נדרשת יוזמת חקיקה שמכניסה סנקציות, ניר ברקת יוביל את הצעת החוק ואנחנו נהיה מאחוריו". עוד קבע מרגי כי בעוד 3 חודשים תתכנס הוועדה שוב כדי לקיים מעקב על הנושא.