בדיקת כלכליסט
ממינהל התכנון לשוק הפרטי בלי תקופת צינון
הנציבות אישרה למתכננת הוותמ"ל היוצאת דקלה פרסיקו להתמנות לסמנכ"לית ICR בנימוק שהחברה חדשה. אלא ש־ICR הוא רק שם חדש למנרב פרויקטים הוותיקה
ממינהל התכנון לשוק הפרטי בלי תקופת צינון. הלשכה המשפטית במינהל התכנון איפשרה למתכננת הוותמ"ל לשעבר דקלה פרסיקו לוותר על תקופת צינון ולהתמנות לסמנכ"לית ICR של ישראל קנדה והאחים נקש. ל”כלכליסט” נודע כי חוות הדעת המשפטית של הלשכה קבעה ש־ICR היא חברת נדל"ן חדשה, ולכן אין חשש כי פרסיקו עסקה בעניינים הנוגעים לחברה. אלא ש־ICR הוא רק שם חדש לחברה הוותיקה מנרב פרויקטים, שנוסדה ב־1989 ומנייתה נסחרת בבורסה מאז 2017, וביולי האחרון נמכרה לשותפות של ישראל קנדה והאחים נקש בעסקת ענק של 575 מיליון שקל. בנוסף לכך, גם לבעלות השליטה בחברה־הבת, ישראל קנדה ונקש, פעילות נדל"ן ענפה.
- טלטלה במנהל התכנון: מתכננת הותמ"ל עוברת לשוק הפרטי
- מינהל התכנון דורש לשמר שטחים פתוחים המהווים “מסדרונות אקולוגיים”
- במינהל התכנון מאותתים: שוק הדיור בדרך לעליית מחירים
על פי חוק הגבלות לאחר פרישה, חלה על עובד ציבור תקופת צינון של שנה מיום פרישתו ועד לתאריך שבו מותר לו לעבוד בחברה פרטית, אם במסגרת עיסוקו הקודם קיבל החלטות המשפיעות על אותה חברה. הגוף שמוסמך לקצר את תקופת הצינון הוא הוועדה למתן היתרים על פי חוק שירות הציבור. חוות הדעת של יועמ"ש מינהל התכנון ונציבות שירות המדינה שכנעו את הוועדה לוותר על תקופת הצינון.
פרסיקו הובילה את הוותמ”ל מיום שנוסדה ב־2014 ועד פרישתה ב־20 באוגוסט. הוותמ”ל היא ועדת־על שקיבלה סמכויות כשל מוסד התכנון העליון, במטרה לאשר במהירות תוכניות בנייה למגורים. התוכניות שמוגשות לאישור הותמ”ל נערכות רק על ידי גופים ממשלתיים, ובהם בעיקר רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון. מכאן שפרסיקו לא עסקה ישירות בתוכניות שיזמה וקידמה מנרב פרויקטים, אך בהחלט יכול להיות כי בתוכניות שיזמה המדינה וקודמו בוותמ”ל היו לחברה זכויות.
על פי הודעת החברה, פרסיקו תנהל את הליכי התכנון משלב ייזום התוכניות ועד השלמת הוצאת היתרי הבנייה, ובכלל זה תוביל תהליכי תכנון אל מול הרשויות המקומיות וועדות מחוזיות. ל־ICR יש 13 פרויקטים בשלבי תכנון, שברובם היא עתידה להגיש לאישור מוסדות התכנון תוכניות חדשות שמוסיפות זכויות בנייה הנאמדות במאות מיליוני שקלים. בפרויקט ברחוב הרברט סמואל בתל אביב למשל, שבו תוכנית מאושרת ל־3,600 מ"ר מגורים, החברה מבקשת להגדיל ל־12 אלף מ"ר. באשדוד החברה מבקשת להמיר 21 אלף מ"ר תיירות ונופש ל־300 דירות ו־350 חדרי מלון. עם זאת, בשנים שבהן פועלת הוותמ"ל נוצרה יריבות בינה ובין ועדות המחוזיות, כך שאין ודאות שפרסיקו תקבל יתרון לא הוגן באותן ועדות.
מנציבות המדינה נמסר: “על פי חוות דעת של יועמ”ש הוותמ”ל, לפרסיקו או לעובדים הכפופים לא היו סמכויות החלטה או המלצה על הענקת זכות לחברות ICR ומנרב פרויקטים. לפיכך נקבע שמגבלת הצינון אינה חלה בעניינה”.