בלעדי לכלכליסט
בעקבות המחאה: כפר סבא מוותרת על תחנת מטרו
תושבי העיר התנגדו להקמת התחנה ומרכז האחסון והתחזוקה של המטרו צפונית לשכונת כפר סבא הירוקה; לפיכך העירייה והמועצה האזורית דרום השרון הציעו מיקום חלופי - בין השכונות המזרחיות של העיר וכביש 6; אולם אם תתקבל ההצעה, תחנת המטרו החליפית תהיה במרחק של יותר מקילומטר מהשכונה
כפר סבא מוותרת על תחנת המטרו שעל פי התוכנית אמורה לקום צפונית לשכונת כפר סבא הירוקה: זו המשמעות של הצעה חדשה שהגישו העירייה והמועצה האזורית דרום השרון לוועדה לתשתיות לאומיות לקראת דיון שיתקיים מחר (ד') ובו יוכרע מיקום הדיפו, שהוא מרכז האחסון והתחזוקה של המטרו. סוגיית מיקום הדפו עוררה מחאה מצד תושבים בעיר, ועתה אם תתקבל ההצעה החלופית הוא אמנם ימוקם במקום אחר, אך כך גם התחנה המיועדת לפי התוכנית.
- המטרו עוד לא נחפר אבל כבר יוצר פקקים
- כפר סבא עצרה פרויקט מגורים שלא נערך למטרו - אחרי שנתנה היתר
- עיריות דורשות מהאוצר כיסוי לתביעות נגדן בפרויקט המטרו
על פי התוכנית המקורית שמקדמת חברת נת"ע בשיתוף עם מינהל התכנון, ציר המטרו המרכזי המכונה M1 מתפצל בגבול הרצליה ורמת השרון לשתי שלוחות. ציר אחד ממשיך צפונה לרעננה ואחרי אזור המשרדים שברחוב התדהר בעיר פונה מזרחה לכפר סבא הירוקה. כמה עשרות מטרים צפונית לשכונה אמורים היו לקום תחנה ומרכז התחזוקה של המטרו.
אבל התנגדות עזה של תושבי השכונה וראש העיר רפי סער הובילה לכך שהוועדה לתשתיות לאומיות אפשרה לכפר סבא ולמועצה האזורית דרום השרון להציעה מיקום חלופי. על פי ההצעה שהגיעה לידי כלכליסט, ובה תדון הוועדה מחר, הדיפו ימוקם בקצה הצפוני של השלוחה השנייה, המזרחית, של קו M1. הציר הזה ממשיך מרמת השרון מזרחה להוד השרון ומשם צפונה לרחוב ויצמן בכפר סבא ומזרחה לתחנה הצפונית ביותר בציר בסמוך למושב נווה ימין.
על פי ההצעה של כפר סבא, הדיפו ימוקם בשטח שכלוא בין השכונות המזרחיות של כפר סבא לכביש 6, ואילו התחנה והדיפו שמוקמו בתוכנית המקורית ליד כפר סבא הירוקה יבוטלו. פירוש הדבר הוא כי תחנת המטרו הקרובה ביותר לכפר סבא הירוקה תהיה ברחוב התדהר ברעננה מרחק מאות מטרים ובמקרים מסוימים אף יותר מקילומטר מבתים בשכונה.
על פי הצעת כפר סבא ודרום השרון, הדיפו ייבנה במרחק של כ-20 מטר משכונת אבו סנינה הקטנה שממוקמת כמעט בשולי כביש 6, ותושביה משלמים ארנונה לכפר סבא. את השכונה חוצה גם קו מתח גבוה.
כפר סבא ודרום השרון סבורות כי השטח שהן מציעות עדיף על פני התוכנית המקורית במיוחד משום שהוא מסומן כבר כאזור תעסוקה בעוד שהשטח בצפון כפר סבא הוא חקלאי. כמו כן נטען כי ביטול מקטע המסילה מרעננה לכפר סבא יחסוך מיליארדי שקלים.
תושבי כפר סבא הירוקה חוששים כי הדיפו יפגע באיכות החיים. לטענתם, הפעילות בו 24 שעות ביממה בכל אחד מימות בשבוע מרעישה ומחייבת תאורה חזקה. כמו כן הביעו חשש מקרינה שנפלטת מקווי מתח ושנאים שמשמשים את הדפו, וכן מחלחול של חומרים מזהמים למי התהום.
אבל נראה כי חלק מהחששות מוגזמים, ראשית משום שהטיפולים יבוצעו בשני מבנים סגורים אטומים לרעשים ופליטה של אור. משום שהמטרו חשמלי לא יהיו בדיפו דלקים בכלל, אלא רק שמנים וחומרי סיכה בכמות קטנה שאינה מחייבת היתר רעלים מהמשרד להגנת הסביבה. מתקן החשמל שיוקם בדיפו מחייב היתר הקמה והפעלה מהמשרד להגנת הסביבה כך שגם הוא לא צפוי לפלוט קרינה מסוכנת.
מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "חשוב להדגיש כי החלופה שהוגשה לות"ל הייתה בהסכמתם של שני ראשי הרשויות. רפי סער ראש עיריית כפר סבא וראש מועצת דרום השרון, אושרת גני גונן. העיקרון המנחה שלה היה מיקום באזור תעשייה הרחוק מאוד מבתי התושבים. זאת במקום דיפו בקירבת בתי מגורים וגני ילדים, במרחק של עד 50 מטרים מבתי השכונה הירוקה. נציין כי בשכונה המדוברת גרים עשרות אלפי התושבים, וגם תושבי המושבים גן חיים ושדה ורבורג, עלולים להיפגע אם התוכנית המקורית תצא לפועל. תוכנית זו שהייתה מיועדת במקור צפונית לרעננה בצד המערבי של כביש 4, תחסל גם את אחד השטחים הירוקים האחרונים באזור.המיקום המוצע בחלופה, מיקום שתוכנן על ידי מיטב מומחי האקולוגיה וההנדסה בארץ, הוא באזור שממילא מיועד לתעשייה (כדוגמת הדיפו באזור התעשייה בפתח תקווה). הדיפו המיועד גם ישמור על היתרונות קו המטרו המקורי המיועד לכפר סבא ודרום השרון ואף יוסיף להם. עוד נדגיש כי מדובר בהצעת חלופה ראשונית, הכפופה לשינויים אם וכאשר תתקבל, וראשי הרשויות מתחייבים לעשות הכל כדי שאיש מתושבי האזור לא ייפגע".