$
חדשות נדל

למרות הערר: עיריית ת"א החלה בהריסת בית המכס ביפו

מדובר במבנה ששימש כשער הכניסה לארץ ובין השנים 1931-1936 עברו בשערי הנמל דרך מבנה זה למעלה מ-150 אלף עולים מעולי העלייה החמישית; ההריסה בוצעה למרות שלאחרונה הוגש ערר נגד ההיתר בטענה כי אינו חוקי; בעבר נכלל המבנה ברשימת האתרים לשימור אך הוסר משם

דותן לוי 10:0108.07.20

עיריית תל אביב החלה הלילה בהריסת בית המכס ההיסטורי ביפו, זאת למרות שלאחרונה הוגש על ידי המועצה לשימור אתרים ערר כנגד היתר ההריסה, ועל פי חוק העירייה הייתה אמורה להשיב לערר ובהמשך לקיים דיון בנושא. גורמים במועצה לשימור אתרים שהגישה את הערר טוענים כי העירייה פעלה כגנב בלילה ובחרה להתעלם מהערר שהוגש ומן הבקשה לעיכוב ביצוע בניסיון לקבוע עובדות בשטח. המועצה שוקלת כעת בקשה לצו מניעה מידי.

 

 

בית המכס בית המכס צילום: עמית שעל

 

 

הערר נגד הריסת המבנה הוגש לוועדת הערר המחוזית תחת הטענה כי מדובר במבנה היסטורי משמעותי שיש לשמר. לפי הערר, טרמינל הנוסעים נבנה בשנת 1931 בסגנון הבינלאומי, על קו המים בכניסה הצפונית לנמל יפו, במקום שבו היה ממוקם הנמל ההיסטורי במשך אלפי שנים, ועם חנוכתו היה למבנה החשוב בנמל. "מדובר בבניין ייחודי בנוף החופים של מדינת ישראל", צוין בערר. "מיד עם הקמתו שימש הבניין שער הכניסה לארץ ישראל ובין השנים 1931-1936 עברו בשערי הנמל דרך מבנה זה למעלה מ-150 אלף עולים מעולי העלייה החמישית".

 

המבנה הקיים הוקם על חורבות בית המכס העות'מני הישן ושרידי הרציף והמדרגות של המבנה העות'מני חשופים למבקרים במקום למרגלותיו של הבניין ומיועדים לשימור. המבנה שימש את הנמל עד שנפתח נמל אשדוד ומאז המשיך לפעול בתפקודים שונים עד שפונה וקודמו בו שימושים שונים.

 

לטענת המועצה לשימור אתרים, מבנה הטרמינל הוכרז כמבנה לשימור בשתי תוכניות בשל ייחודו וחשיבותו: תוכנית לשימור הנמל 2378א' במסגרת השינוי השני לתמ"א 13 לשימור החופים ובמסגרת מדיניות שימור בתחום נמל יפו שקבעה כי יש לשמר את המבנה הקיים בכל הנוגע למיקומו, לנפח הבנוי ולאופיו הארכיטקטוני. כמו כן זכה המבנה להגנה לצורך שימור במסגרת הסכם החכירה בין המדינה לעירייה ובתוכנית תיירותית שנעשתה ביוזמת משרד התיירות.

 

בערר נטען כי היתר הריסה לבניין מנוגד לחוק, מאחר והמבנה מוגדר לשימור ומוגן מפני הריסה. כן נטען כי על מנת לקבל היתר להריסה על העירייה להציג תוכנית פיתוח עתידי לאתר וכי ביצוע ההריסה יובא לאישור אדריכל העיר טרם הביצוע. במקרה זה, נטען על ידי המועצה, לא התנהל הליך כזה. נקודה נוספת שהוצגה בערר היא כי המבנה הועבר לעירייה מהמדינה בשנת 2011 בחוזה חכירה ל-49 שנים בלבד, בו צוין מפורשות כי המבנה מועבר לצורך "שימוש ציבורי" בלבד ולא לשם שימוש אחר וכי אם תפר העירייה את תנאי חוזה החכירה - דינו של החוזה להתבטל.

 

תגובת עיריית תל אביב: "בניגוד לנטען העבודות להסרת בית המכס מבוצעות בהתאם להיתר שניתן כדין ובאישור כל הגורמים והמוסדות המוסמכים- בית המשפט העליון, המועצה הארצית ומינהל מקרקעי ישראל. אין בהגשת הערר בכדי לעצור את העבודות. נדגיש כי המבנה הקיים אינו בית המכס ההיסטורי העותומני, אלא מבנה מתקופת המנדט שנבנה במקום בית המכס שאותו הרסו הבריטים, ושפעל שנים בודדות בלבד. לפי חוות הדעת של מחלקת השימור העירונית למבנה זה אין ערכים היסטוריים או אדריכליים המצדיקים שימור, זאת בניגוד למבנים אחרים בנמל המשומרים ומחודשים על ידי העירייה. המבנה הקיים מהווה פגיעה במרקם המבנים בנמל וחוסם את המבט הפתוח לכיוון צפון ואת רצף הטיילת הציבורית הפתוחה, שהעירייה שוקדת על פיתוחה לאורך כל קו החוף".

 

 

x