בלעדי לכלכליסט
כמו דלק: גם פז תחתוך בתשלום דמי השכירות
בעקבות משבר הקורונה הודיעה פז לבעלי השטח של תחנות הדלק כי תפחית בחצי את דמי השכירות שהיא משלמת, זאת בהתאם לירידה במכירות הדלק
פז חותכת ב־50% את דמי השכירות שהיא משלמת לבעלי קרקעות שעליהן בנויות תחנות הדלק שלה, צעד דומה לזה שנקטו חברת דלק וחברת סונול בעקבות משבר הקורונה. ל”כלכליסט” נודע כי פז הודיעה לבעלי המקרקעין כי תחתוך את דמי השכירות שהיא משלמת בהתאמה לירידה במחזור המכירות של כל אחת מתחנות הדלק וחנויות הנוחות הצמודה אליה. על פי הערכות של גורמים שמכירים את פעילות תחנות הדלק של פז, מאז פרוץ משבר הקורונה יש ירידה של יותר מ־50% במחזור מכירות הדלקים בתחנות. נרשמת ירידה חדה גם במכירות חנויות הנוחות, אם כי מתונה יותר, במיוחד בתחנות דלק הממוקמות בתוך ערים.
- לראשונה: עובדי בניין פלסטינים יקבלו את משכורתם בהעברה בנקאית
- מסתמן: פעילות הנדל"ן לקראת השבתה מוחלטת, חשש בענף ממיתון עמוק
- בעקבות תשובה, גם דודי ויסמן חתך ב-50% את דמי השכירות שסונול משלמת לתחנות דלק
את גל הבשורות הכואבות שמסרו חברות הדלק למשכירים החלה קבוצת דלק של תשובה, אשר הודיעה בשבוע שעבר על הפחתה חדה של 70% בדמי השכירות באופן גורף לכל התחנות למשך שלושה חודשים. כמה ימים אחר כך נחשף ב”כלכליסט” כי דודי ויסמן, הבעלים של סונול, הודיע לבעלי המקרקעין שמהם סונול שוכרת את התחנות על הפחתה גורפת של 50% בדמי השכירות.
לדברי גורמים בענף, פז נקטה צעד הגון יותר ממתחרותיה משום שהיא לא הפחיתה את דמי השכירות באופן גורף ושווה לכולם, אלה לכל תחנה בהתאם לירידה במחזור המכירות שלה. כמו כן בפז משקללים גם את מחזור המכירות של חנויות הנוחות, שבניגוד למגמה דווקא נהנו מפעילות ערה יחסית.
עם זאת, בענף מעריכים כי בתום משבר הקורונה צפוי גל ענק של תביעות משום שההחלטות של שלוש החברות על הפחתת דמי שכירות נעשו באופן חד־צדדי ובמקרים רבים תוך הפרת חוזה. "אחרי שייגמר סיפור הקורונה העובדים שהכי יחסרו למשק הם שופטים, כמות התביעות תהיה ענקית", אמר ל”כלכליסט” מנכ”ל חברה שמשכירה שטח לאחת מחברות הדלק. "קיימת הערכה שיהיו עומסים על מערכת המשפט. ההערכה הזאת מאפשרת לחברות הדלק הדורסניות להודיע על הפחתת דמי שכירות, ולתת לבעלי התחנות להתמודד עם הצרה הזאת".
בכיר לשעבר באחת מחברות הדלק מעריך ש"תחנות הדלק יתבעו את חברות הדלק כי זו הפרת חוזה. בתגובה חברות הדלק יטענו שמשבר הקורונה הוא כוח עליון שמאפשר להפר התחייבות".
פז, דלק ישראל, סונול ודור אלון מחזיקות יחד ב־929 תחנות תדלוק, ויתר חברות הדלק מחזיקות יחד כ־275 תחנות. על פי הדו”חות הכספיים של החברות, לפז יש 268 תחנות, מהן כ־150 בנויות בשטח שהיא חוכרת או שוכרת; לסונול 230 תחנות, מהן 150 בשכירות; ולדלק 239 תחנות דלק, מהן 140 בשכירות.
עלות הקמת תחנה כ־4.5 מיליון שקל, ועל פי רוב דמי השכירות נקבעים בהתאם לכמות הדלק הנמכרת. בתחנה ממוצעת נמכרים בחודש 400 אלף ליטר, ודמי השכירות עומדים על 20־30 אגורות לליטר, כלומר 120-80 אלף שקל בחודש. כיום מרווח השיווק של חברות הדלק הוא 56 אגורות לליטר, כך שדמי השכירות תופסים נתח משמעותי מעלויותיהן. בנוסף תפעול וכוח אדם עולים כ־15 אגורות לליטר, והובלה כ־5 אגורות לליטר.
במרבית המקרים חברות הדלק שוכרות את המתחם והן אלו שמממנות את בניית התחנה. אבל יש בעלי שטח שמממנים באמצעות הלוואות את הקמת התחנה, ובמקרה כזה הם עלולים להתקשות בהחזר החוב לבנק. בקרב בעלי התחנות יש כמה עשרות נכי צה"ל ואחרים שההכנסות מתחנת הדלק משמשות לקיומם, לקבוצה זו הירידה החדה בהכנסות תהיה כואבת במיוחד.