בלעדי לכלכליסט
בעקבות הקורונה: חברת יונדאי מעכבת אספקת מעליות
לכלכליסט נודע כי מנהל בכיר בחברה הדרום קוריאנית הפיץ מכתב ללקוחותיו בישראל, בו הודיע על עיכובים באספקה בשל שיבושים בעבודת המפעל בסין בו נשלחו העובדים בהוראת הממשל לבידוד; הערכות: הדבר יביא לעצירת פרויקטים בישראל
מגיפת הקורונה גורמת לעיכוב במסירת מעליות של החברה הדרום קוריאנית יונדאי. לכלכליסט נודע כי מנהל בכיר בחברה הפיץ מכתב ללקוחותיו בישראל ובו הודיע על עיכובים באספקת המעליות בגלל שיבושים בעבודת מפעל החברה בסין בשל התפשטות נגיף הקורונה. לפי הערכות, הדבר יגרום לעצירת פרויקטים בישראל.
- פסי ייצור הרכב של קונצרן PSA ויונדאי קיה בגרמניה ובקוריאה שותקו
- וירוס סיני בסחרור: אפקט קורונה זלג עד מפעל פיג'ו בנמיביה
- דיילת של קוריאן אייר נדבקה בקורונה: החברה: "עובדת על תוכנית למנוע התפשטות הנגיף"
מהמכתב שהגיע לידי כלכליסט עולה כי השיבושים נובעים מבידוד שאליו הוכנסו רבים מעובדי המפעל בהוראת הממשלה הסינית, והליך של חיטוי שיעבור המפעל ויימשך מספר ימים לא ידוע.
על פי נתוני הלמ"ס, 20% מהמעליות שמשמשות את ענף הבנייה מיובאות מדרום קוריאה. ההודעה הזו מצטרפת לעיכובים שחוות חברות הבנייה כבר כמה ימים באספקת אבני חיפוי המיוצרות בסין. מעליות ואבני חיפוי הן מוצרים קריטיים שמוזמנים בהזמנה מיוחדת ומותאמים לתוכניות הבנייה בכל פרויקט ופרויקט, ולכן יש להזמין אותם זמן רב מראש. בלי המוצרים האלה פרויקט בנייה ייעצר. אי אפשר להחליף אבני חיפוי באמצע בנייה, פשוט משום שחזית הבניין תראה לא אחידה.
חברות הבנייה מזמינות מעלית בשלב התכנון האדריכלי, והיא מיוצרת בהתאמה לתוכניות הבנייה ולמימדי וצורת פיר המעלית שתוכננה על ידי האדריכל. ובמילים אחרות, מעלית אינה מוצר מדף אלא מוצר המותאם ספציפית לבניין. במצב של עיכוב באספקה, האפשרויות העומדות בפני חברת הבנייה הן הזמנת מעלית חדשה מחברה מתחרה, זהו הליך ארוך שיחייב תכנון מחדש, ימשך זמן רב וייקר את עלויות הבנייה. החלופה האחרת היא כמובן עצירה בתקווה כי ההמתנה לא תימשך זמן רב.
ההערכות הן כי הקשיים שחווים הקבלנים כיום באספקת שני המוצרים האלה הן רק תחילתה של בעיה שמימדיה עוד לא לגמרי ברורים. התאחדות הקבלנים בוני הארץ ערכה ניתוח המבוסס על מדד תשומות הבניה של הלמ"ס וממנו עולה כי 7% ממוצרי הבנייה המיובאים מגיעים מסין.
כך לדוגמא 4.6% מהשיש והקרמיקה, 6% מהמוצרים ואביזרים לעבודות חשמל ואינסטלציה, 10% ממוצרי האלומיניום, פלסטיק ועץ וכאמור כ-20% מהמעליות שמשווקות מקורם בחברות מקוריאה אך מיוצרות בסין. לכך יש להוסיף מספר לא ידוע של חלקי מעליות שמשווקות על ידי חברות שונות ברחבי העולם ובהן חלקים המיוצרים בסין.
בנוסף לכך הקבלנים בוני הארץ מדווחים על קבוצה של כמה מאות עובדי בנייה אזרחי סין שיצאה ערב השנה החדשה לסין ולא יכולה לשוב לעבוד בישראל. ההערכה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ אופטימית לעומת הערכתו של ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, שסבור כי השימוש של ענף הנדל"ן במוצרים המיובאים מסין היא בשיעור של 30%-20%.
ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ אמר על כך לכלכליסט כי "היות שאיש לא יודע כמה זמן יימשך המצב הנוכחי בו מוצרים מאחרים להגיע ועובדים רבים חסרים, אנחנו סבורים כי הענף כולו צריך להיערך ומשוכנעים כי משרד הבינוי והשיכון ימצא את הדרך הנכונה לפעול בעניין זה".