אושרה הקמת מרכז לוגיסטי ביד חנה; התושבים: "חיינו יהפכו לסיוט, נמשיך להיאבק"
לטענת המתנגדים לו הוא יגרום להם למפגעים תברואתיים ותחבורתיים. המאבק יוצר קרע חברתי בתוך הישוב והיזמים מאיימים בתביעות אישיות כלפי מי שיפעלו להכשלת המהלך
הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעמק חפר אישרה לפני שבוע הקמת מרכז לוגיסטי של חברת דיפלומט, יבואנית המזון והטואלטיקה הגדולה בישראל, בתוך היישוב יד חנה. טענות המתנגדים זכו להתייחסות חלקית, אך עיקר הסעיפים בהתנגדות נדחו.
המאבק החל לפני כמה חודשים, ומשלב מאבקים פנימיים בין תושבי יד חנה שחלקם חברים באגודה השיתופית שיוזמת את השכרת השטח לדיפלומט, יחד עם קיבוץ שפיים השותף למתחם. ב־2012 נחשף ב"כלכליסט" כי קיבוץ שפיים נכנס לשותפות עם האגודה השיתופית יד חנה־חומש: בתמורה ל־30 מיליון שקל רכשה שפיים מחצית מהחברה המחזיקה בשטח המיועד לאזור תעסוקה. במאי 2018 חתמה דיפלומט על הסכם להשכרה של כ־30 דונם כדי להקים עליו מרלו"ג ענק שיחליף את המרלו"ג הקיים של החברה באירפורט סיטי. בהסכם נקבע כי דיפלומט תשכור את הקרקע לתקופה של עד 20 שנה ותקים בו שטחי אחסון.
“הפיכת החיים לסיוט”
המתנגדים, שרובם אינם חברים באגודה השיתופית, מיוצגים על ידי משרד עו"ד ענת בירן, וקבוצת תושבים נוספת שכרה את שירות עו"ד איל מאמו ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'. בהתנגדויות נטען כי המשמעות של הקמת המרלו"ג היא "הפיכת חיי תושבי היישוב והתושבים הסמוכים למרלו"ג בפרט, לסיוט מתמשך בהיבט הסביבתי, הבריאותי, התחבורתי, הבטיחותי ואף החברתי, אישור התוכנית יביא לקטסטרופה תחבורתית בכניסה וביציאה מהיישוב, ולמטרדים אקוסטיים, סביבתיים ובטיחותיים קשים".
עוד טוען בהתנגדויות, כי מדובר במסה של בנייה חסרת פרופורציה ביחס לסביבה, ובסמיכות גדולה מדי לאזור המגורים של היישוב. ”קידום התוכנית סודק כבר עכשיו את הרקמה החברתית ומעיב על חיי הקהילה", לשון ההתנגדות. הוועד המקומי סבור, כי המרלו"ג צריך להיות מוקם באזור תעשייה אזורי ייעודי, המרוחק מאזורי מגורים ונשען על תשתיות מתאימות ובעיקר תשתיות תחבורה הולמות, ולא על כביש 5714, היחיד המוביל ליישוב שכבר עכשיו עמוס ביותר.
לטענת הוועד המקומי התוכנית שהופקדה לא מבקשת שינוי ייעוד או היקף בנייה המאושר, אלא רק מבקשת לשנות את הנחיות הבנייה — הגדלת גובה הבנייה המירבי המותר ותכסית הבנייה המירבית. אלא שבפועל מדובר ב"מכבסת מילים" שנועדה לחפות על שינוי שימושים בניגוד למותר והגדלה דרמטית של הנפח והוספת שימוש, אינם בסמכות הוועדה המקומית ועליה לדחות את התוכנית על הסף.
התוכנית כוללת הגבהה של המבנה מ־15 ל־36 מטר בחלק מהמבנה, והוועדה קיבלה חלקית את הטענה והחליטה כי הגובה המירבי יעמוד על 26.25 מטר. יחד עם זאת לטענת התושבים המועצה תאפשר לחברה לבצע שיקוע של חלק מהמבנה, כך שגובהו בפועל יהיה גבוה יותר.
לגבי המרחק מבתי התושבים אשר טוענים כי מדובר ב־30 מטר בלבד, גם טענה זו נדחתה בכך שהמרחק עומד על כ־39 מטר מבתיהם ולגבי נושא התחבורה, נקבע כי המשאיות ייכנסו מאותה כניסה ליישוב אך היא מחייבת את קיומו של כביש עוקף אשר יאפשר הפרדה של תנועת המשאיות וכן נקבע כי יש לרמזר את צומת יד חנה כדי להקל על עומס התנועה. כמו כן נקבעה הפעלה מדורגת למרלו"ג בהתאם לביצוע דרישות התחבורה.
במקביל לדיון שהתנהל בהתנגדויות מתנהלת בימים אלה גם תביעה של האגודה השיתופית נגד המועצה והמתנגדים, בה נטען נגד המועצה שאיפשרה את הארכת המועד להגשת התנגדויות לתוכנית, וכן נטען כי ההתנגדויות יכולות להוביל לנזקים של עשרות מיליוני שקלים.
שליחת איום מפורש
בתוך התביעה יש איום מפורש על המתנגדים לפיו ייתבעו אישית במידה שנזק אכן יגרם: "הניזוקים מתכוונים בסופו של יום להיפרע מכל האנשים האלה את נזקיהם, על בסיס עילת הרשלנות בפקודת הנזיקין", לשון התביעה. במכתב שהועבר אליהם עלו איומים דומים.
לדברי נעמן נוב, מהמתנגדים למרלו”ג, "ההחלטה שהתקבלה לא נותנת מענה לאף בעיה שהעלינו. בפועל הגדילו את שטח הפעילות בצורה דרמטית בהשוואה למה שמותר בתב"ע. אנחנו מבינים שרוצים כאן עסקים אבל זה גם קורע את היישוב".
לדברי עו"ד אפרת לרנר מענת בירן עורכי דין, "האגודה השיתופית מבקשת שינוי ייעוד ותוספות בנייה משמעותיים ביותר, במסווה של בקשה 'תמימה' לשינוי בינוי, שכלל אינה בסמכותה של הוועדה המקומית".
אשי שליין, המקדם את המתחם מטעם האגודה השיתופית וקיבוץ שפיים אמר בתגובה, "הניסיון להציג את המרלו"ג כקטסטרופה ליישוב היא שגויה, זה המיזם הכי מינמליסטי שניתן היה להביא. הם יצרו מאבקים פנימיים ופוגעים בשכנים שלהם". לגבי האיום בתביעות נגד המתנגדים אמר שליין, "הם מנסים להציג זאת כקוזאק הנגזל וזה לא המצב". ממועצת עמק חפר נמסר: “המועצה פועלת תוך שיח מתמיד עם תושבי יד חנה וביניהם מתנגדי המרלו”ג, ולנגד עיניה עומד כל העת האינטרס הציבורי”.