בלעדי
ראש מועצת שוהם התחלף והמכרז למטמנה חדשה בוטל
היזם יואב כהנא זכה במכרז של 131 מיליון שקל להקמת מטמנה לפסולת בניין בשוהם, אך ראש המועצה החדש הציב התנגדות לתוכנית; החשש: הפסולת תושלך בשטחים פתוחים
מועצה מקומית שוהם מסרבת לאשר הקמת מטמנה בשטח המועצה והותירה את רמ"י, את המשרד להגנת הסביבה ואת היזם הזוכה במכרז חסרי אונים.
- 4 מיליארד שקל בקרן לטיפול בפסולת בישראל - ורק 100 מיליון שקל נוצלו ב-2018
- החוק למניעת השלכת פסולת בניין בשטחים פתוחים עבר בקריאה ראשונה
- אובר של הזבל מביאה את הפסולת ישר למקום המיחזור
היזם יואב כהנא זכה במכרז בהיקף 131 מיליון שקל להקמת מטמנה בשוהם בשטח שנקרא "מתחם המטווח". המטמנה אמורה לספק מענה למיחזור פסולת הבניין באזור המרכז, אולם זמן קצר לאחר הזכייה נתקל כהנא בהתנגדות של מועצת שוהם. ראש המועצה החדש, איתן פטיגרו, סירב לעמוד בהתחייבויות של קודמו גיל ליבנה, והחליט כי המועצה לא תאפשר את הקמת המטמנה. אל ההתנגדות של פטיגרו נוספו התנגדויות של החברה הכלכלית שוהם ושל ראש מועצה אזורית חבל מודיעין, שסירבו לאשר דרך גישה משטח המועצה שבשליטתם.
מועצת שוהם הציעה ליזם להקים בשטח מבנה תעשייה, אך כהנא מסרב לכך. עד כה העביר כהנא 4.2 מיליון שקל מתוך הסכום אך בעקבות ביטול המטמנה הוא אינו מעוניין לקבל לידיו את הקרקע, ומבקש לסגת מהמכרז תוך קבלת פיצוי מתאים על הוצאותיו.
כהנא: "לפני שלושה שבועות פגשתי אותם יחד עם השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שאמר שאם ראש מועצה מתנגד הוא לא יכול לעזור לי. השבוע הייתה לי פגישה ברמ"י עם כל המנהלים הבכירים. הציעו לי לקחת את המגרש, אבל התחום שלי זה מיחזור ומטמנות. זו הייתה המטרה שלשמה ניגשתי. מכרו לי מטמנה ובפועל קיבלתי מגרש שאי־אפשר לעשות איתו כלום. אמרתי להם שייתנו לי מטמנה או שישיבו לי את הסכום ויפצו אותי".
לדבריו, ברמ"י ובמשרד להגנת הסביבה הציעו לו לתבוע את מועצת שוהם. "השקעתי כסף ומגיע לי פיצוי של כ־10 מיליון שקל. אני לא מעוניין במלחמות ובמשפטים שיימשכו שנים".
מדובר במקרה שני של סגירת מטמנה בשוהם. בעבר התנגדה המועצה המקומית להמשך הפעלתה של מטמנת ברקת, והיא נסגרה לאחר מאבק משפטי ממושך בין המועצה ליזם.
שני המהלכים הללו של המועצה עשויים להחריף את המצוקה הלאומית בכל הנוגע למיחזור פסולת בניין, שכן אתר ברקת והאתר החדש היו אמורים להיות המוקדים העיקריים שקולטים את פסולת הבניין באזור המרכז. החשש הוא שסגירת ברקת יחד עם טרפוד המכרז של מתחם המטווח יגדילו את היקף השלכת הפסולת בשטחים פתוחים.
ממועצה מקומית שוהם נמסר בתגובה: "המועצה פועלת ותפעל על פי דין ובהתאם לתוכניות התקפות".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד רואה חשיבות בהקמת האתר החדש, שקודם על ידי רמ"י בתיאום מלא עם ראש המועצה הקודם של שוהם. אתר ברקת נסגר בהוראת בית המשפט, במסגרת הליך משפטי של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שוהם. נציגי המשרד נפגשו מספר פעמים עם ראש מועצת שוהם בעניין המטמנה. במהלך הפגישות נמסר כי המשרד יוכל לבחון תנאי הפעלה שיבטיחו מענה לנושאים שמטרידים את המועצה".
מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "המכרז למתחם בייעוד תעשייה הכוללת הרשאה להקמת ותפעול אתר להטמנה, טיפול ומחזור פסולת באזור התעשייה הצפוני שוהם פורסם, מכוח תכנית בניין עיר תקפה, ביום ה-28.03.2018 לאחר מגעים אינטנסיביים ולאחר תיאום מלא מול המועצה, המשרד להגנת הסביבה ורמ"י אשר הובילו לגיבוש מתווה המכרז הסופי.
"מדובר במכרז חדשני המאפשר על פי תנאי התב"ע שימוש דו-תכליתי. בשלב הראשון תשמש חטיבת הקרקע כאתר להטמנה מבוקרת לתקופה של כ-10 שנים, ובשלב השני מימוש לתעשייה אשר יניב הכנסות רבות למועצה המקומית שהם. מתווה המכרז, כאמור, אשר גובש במשותף עם המועצה והמשרד להגנת הסביבה, מאפשר מחד מענה לצורך הלאומי הדחוף באתר הטמנה ולמחזור במרכז הארץ וימנע פגיעה נרחבת בשטחים פתוחים, ומאידך יאפשר מימוש בנייה במגרשים באזור התעשייה שוהם.
"יתרה מזאת, באופן חסר תקדים ומתוך רצון לשיתוף פעולה עם המועצה המקומית והמשרד להגנת הסביבה, הועברו כלל מסמכי המכרז לגורמים הנ"ל טרם פרסום המכרז.
"ההחלטה על הקמת המטמנה נובעת מצורך כלל ארצי ומועצת שוהם אינה רשאית ואינה מוסמכת לחתור תחתיו. המטמנה המדוברת תפעל על פי סטנדרטים מחמירים שנקבעו ע"י המשרד להגנת הסביבה, שהיה כאמור שותף מלא לתהליך.
"המועצה אינה יכולה להפר התחייבות שלטונית שנעשתה בידיעתה ועל דעתה ואין בידיה את הסמכות ו/או הרשות לפעול בניגוד להוראות התכנית, באופן עצמאי וחד צדדי. ככל והמועצה תפעל לטרפד את הקמת המטמנה, רשות מקרקעי ישראל לא תהסס לנקוט בכל האמצעים והכלים העומדים לרשותה, לרבות נקיטת הליכים לאור הנזקים שעלולים להיגרם למשק. רשות מקרקעי ישראל בוחנת את עמדתה כלפי העתירה שהוגשה על ידי הזוכה במכרז".