שוב: עובדי מלט הר טוב חסמו את הכניסה לירושלים
ברקע: פרסום המסקנות של הוועדה המייעצת להיטלי היצף על המלט שצפוי בימים הקרובים; העובדים דורשים להשית היטל על היבואנים
כמה עשרות עובדים של מפעל מלט הר טוב חסמו בשעה האחרונה את כביש 1 סמוך לשער הגיא במסגרת מאבק החברה בדרישה להשית היטל על יבואני המלט. בהתערבות המשטרה המוחים פונו מהכביש וכעת התנועה בו זורמת.
- הסתיימו ללא הכרעה דיוני הוועדה להיטלי היצף על המלט
- נדחתה ההחלטה בתלונה על יבוא מלט במחירי היצף
- מלט הר-טוב נגד הרחבת פעילות מספנות ישראל: "מכה אנושה, סכנה ממשית לסגירת המפעל"
זהו היום השלישי ברציפות בו מפגינים עובדי המפעל; בימים הקרובים הוועדה המייעצת להיטלי היצף על המלט צפויה לפרסם את מסקנותיה והמלצתה לשר הכלכלה אלי כהן באשר למדיניות שעליו לנקוט אל מול יבוא המלט. הוועדה שקלה האם להשית היטל על יבוא מלט במטרה ליקר את מחירו ולאפשר ליצרנים המקומיים - הר טוב ונשר מפעלי מלט - להתחרות ולשמר את נתח השוק שלהם. הוועדה סיימה את דיוניה לפני שבועיים, וטרם פרסמה את מסקנותיה והמלצתה, אך גורמים בסביבת הוועדה הדליפו כי רוב החברים בוועדה הצביעו כנגד היטל. בעלי מפעל המלטה הר טוב אימו בעבר כי אם לא יוטל היטל ומחיר המלט ימשיכו לצנוח הם יאלצו לסגור את המפעל.
הוועדה כונסה לראשונה באוגוסט השנה לאחר חקירה שנמשכה למעלה משנה שערך דני טל, הממונה על היטלי סחר במשרד הכלכלה. החקירה נפתחה בעקבות תלונה שהגישה מלט הר טוב.
טל קבע כי המלט המיובא מטורקיה ויוון נמכר במחיר היצף - כלומר המחיר בארץ נמוך מהמחיר בשוק המוצא (טורקיה או יוון). במקרה כזה החשש הוא כי המחיר הנמוך יגרום לקריסת היצרנים המקומיים, השתלטות של היבואנים על נתח שוק משמעותי, ובשלב הסופי העלאת מחירים. לאור זאת המליץ טל על היטל בשיעור שנע בין 7.4% ל־22.8%.
אבל את ההחלטה על היטל מקבל שר הכלכלה באישור שר האוצר, וזאת רק לאחר היוועצות עם אותה ועדה מייעצת. הוועדה בחנה את ממצאי החקירה של טל, אך אל מול עינייה היו גם נתונים אחרים ובהם בעיקר החשש מעליית מחירים בעקבות ההיטל על המלט. למלט משקל של כ-10% במדד תשומות הבניה, התייקרות המלט ב-20% תגרום לעלייה של כ-2% במדד. חוזי לקניית דירה, וכן חוזים של הממשלה להקמת תשתיות צמודים מדד זה.