ראיון כלכליסט
"המעלית תהיה מחוברת לענן ותאפשר למדוד את קצב הזרימה של אנשים"
עם אוכלוסיה שהולכת וגדלה וגורדי שחקים ששוברים שיאי גובה רואה עצמו הנריק איהרנרות’, מנכ”ל ענקית המעליות הפינית KONE, כשחקן מרכזי בבניית ערי העתיד. בראיון לכלכליסט הוא אומר כי המטרה שלו היא “למצוא פתרון על ידי הנעת האנשים באופן חלק, מהיר ואמין בתוך ובין בניינים. הרבה חדשנות שקורית היום נעוצה במחשבה שלנו על בניין שישמש אנשים גם עוד 70 שנים”
אחת החברות שמובילות את החדשנות בתחום היא ענקית המעליות והדרגנועים הפינית KONE (קוֹנֶה), אחת מארבע החברות המובילות בעולם בתחום לצד אוטיס, שינדלר וטיסנקרופ (הזכורה מפרשת הצוללות). במונחי שווי שוק KONE, שנסחרת לפי שווי של כ־21 מיליארד יורו, היא החברה הפינית השלישית בגודלה אחרי בנק NORDEA ונוקיה, אבל בניגוד לאחרונה, KONE הולכת וצומחת בכל שנה, ורשמה ב־2017 מכירות של 9 מיליארד יורו, הכפלה של הכנסותיה בתוך פחות מעשור, עם רווח נקי של קרוב למיליארד יורו.
- חברת שינדלר זכתה במכרז המעליות והדרגנועים של הרכבת הקלה בתל אביב
- מחיר למשתכן משתפצת: יותר מעליות וחלון אמיתי במטבח
- שכירי חבל: איך מנקים חלון בגובה 100 מטר?
KONE נוסדה לפני 108 שנים ומאז 1924 נמצאת בבעלות משפחת הרלין, אחת המשפחות העשירות בפינלנד. היא פועלת בכ־60 מדינות ברחבי העולם, משרתת כ־450 אלף לקוחות ומעסיקה 56 אלף עובדים. בין פרויקטי הדגל שלה בניית המעליות בבניין הגבוה בעולם, בעיר ג'דה בסעודיה, שצפוי להתנשא לגובה של 1,000 מטר, בבניין china zun שצפוי להיות הגבוה ביותר בבייג'ינג (528 מטר), בבניין הדירות הגבוה בטורונטו (79 קומות), ב־Sky tower באוקלנד (328 מטר), ב־Princess tower בדובאי (413 מטר), ב־The Shard המחודד בלונדון (310 מטר), ובניית המעליות במגדל השעון הענק במֵכַּה בגובה 600 מטר, מלון שמרכז אליו עשרות אלפי מתפללים מוסלמים שעולים ויורדים במעליות חמש פעמים ביום כדי להתפלל.
200 אלף איש ברחבי העולם עוברים לגור בעיר כל יום
מי שמנהל את תאגיד הענק הזה הוא הנריק איהרנרות' (Henrik Ehrnroothׁ), נשיא ומנכ"ל KONE, מזה ארבע שנים. לפני כן שימש במשך חמש שנים כסמנכ"ל הכספים בחברה. הוא בן 49, הגיע ל־KONE ב־2009 מלונדון, שם היה בנקאי השקעות בגולדמן סאקס. לפני כן עבד גם ב־UBS. אלא שהוא החליט לשנות כיוון בקריירה ולחזור לפינלנד, בה גדל. הוא בעל חזות מרשימה, כריזמטי ומרבה להשתמש בסיסמאות. מצד אחד ההרגשה היא של מפגש עם מכונה שיווקית מהלכת, מצד שני הוא שובה בהתלהבות שלו כשהוא מדבר על עתיד הערים בעולם והבניינים שייבנו בהן ועל ה־People Flow, חזון העל של החברה שמשמעותו לספק את החוויה הטובה ביותר של תנועת אנשים בתוך בניינים וביניהם.
"למה ערים הן כאלה חשובות?", אומר איהרנרות', "בערים אנשים מקבלים השכלה טובה יותר, שרותי בריאות טובים יותר, עבודות משתלמות יותר, וכשאנשים נמצאים ביחד יש לך חדשנות, וזה מה שמניע את החברה קדימה. עם זאת זה יוצר אתגרים רבים, בראשם הצפיפות. אז אנו בוחנים איך אנו יכולים להיות חלק מהפתרון על ידי הנעת האנשים באופן חלק, מהיר ואמין בתוך ובין בניינים. הרבה חדשנות שקורית היום נעוצה במחשבה על בניין שנבנה ל־70-50 שנים קדימה, ואני מבטיח לך שבתקופת הזמן הזה התפקוד שלו והשימושים בו ישתנו כמה פעמים, ואנו צריכים לעזור ללקוחות שלנו למצוא את הדרך החדשה של השימוש לפי הצורך. לכן אנו מקדישים כיום זמן רב להבין את האופן בו אנשים חיים ועובדים. אלה המנועים של התעשייה שלנו, ואנו רואים בה צמיחה מתמשכת בעתיד".
התחזית האופטימית הזאת מתבססת על מגמת האורבניזציה בעולם, שתצריך בנייה לגבהים שעד היום לא הכרנו. "אתה לא יכול לבנות בניין גבוה בלי מעליות מהירות וגבוהות", אומר איהרנרות' בחיוך. על פי KONE, 200 אלף איש ברחבי העולם עוברים בכל יום להתגורר בערים, והטרנד הזה כאן כדי להישאר. "מספר התושבים בערים בעולם צפוי לגדול מ־3.5 מיליארד כיום ל־6.3 מיליארד עד 2050, ולכן למבנים ולבניינים יש צרכים חדשים. אנשים כיום גם מקימים משפחות בשלב מאוחר יותר, חיים יותר שנים ובוחרים לא לעבור לפרברים. גם לדפוסים החברתיים השפעה על צורכי הערים והתפקוד שלהן", מדגיש איהרנרות'.
אנו מרגישים את זה היטב בתל אביב עם הצפיפות והבנייה לגובה. לפני עשור קו הרקיע נראה אחרת.
"ו־15 שנה קדימה מהיום זה ייראה שונה לגמרי. כשאנו מסתכלים על ישראל, השוק מאוד מעניין: כי יש גידול באוכלוסיה, גידול בחברות ההייטק, כל הסטארט־אפ ניישן והחדשנות וחברות בינלאומיות שנכנסות לישראל. תל אביב היא עיר טיפוסית שצומחת כמו מרכזי הערים בשאר העולם שמושכים אליהן אנשים, אולם אין לכם הרבה שטח ומקום בעיר, אז אתם חייבים לבנות לגובה, ולכן זה שוק שטוב לנו. אני רואה מגמה מאוד חיובית, ולכן ל־KONE יש פוטנציאל רב בישראל".
עד לפני חמש שנים, המעליות והדרגנועים של KONE הגיעו לישראל באמצעות המפיצה שלה ישראליפט, חברת המעליות הישראלית הוותיקה. ב־2013 שיתוף הפעולה הזה הוביל את KONE להחלטה לרכוש את מלוא הבעלות על ישראליפט, ובתחילת 2018 החליט הסניף הישראלי להיפרד לחלוטין מהמותג ישראליפט ולהפוך ל־KONE־ישראל. המנכ"ל הישראלי שלה הוא גיא קבילי, לשעבר מנהל בכיר בחברת בטר פלייס. קבילי היה מג"ד בשריון עד שנפצע בעת הקרבות בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה.
"המנטליות שלנו בפינלנד דומה לזו של ישראל"
"השנה מיזגנו את ישראליפט לגמרי לתוך KONE ואני חייב להגיד שאני גאה במה שהצוות המקומי עשה כאן", אומר איהרנרות', "גם בהטמעת שיטות ותהליך העבודה של KONE וגם בפעילות. צמחנו חזק מאוד בישראל".
מה היתרונות שאתה מוצא בישראל ואיך היא משתלבת בתאגיד שלכם?
"הלקוחות בישראל וגם הצוות מסתכלים קדימה ולא נדבקים למסורת, אלא רוצים לשנות ולחדש ולהבין מה הפתרונות העדכניים ביותר שאפשר לספק כדי להפוך את הבניינים לטובים יותר. כחברה פינית אנו הרבה פעמים מסתכלים על ישראל כמדינה שדומה לנו: שתינו מדינות קטנות מבחינת גודל האוכלוסיה, גם לנו יש היסטוריה של מאבקים עם השכנים שלנו (אצלנו זו רוסיה), גם לנו כמו לישראל אין שוק עצמאי מספיק גדול בבית וכדי להצליח אנו חייבים להמציא ולהיות חדשניים כל הזמן ולהיות מאוד טובים ותחרותיים בשוק העולמי".
אתה רואה גם פוטנציאל לשיתופי פעולה עם סטארט־אפים ישראליים ויזמות ישראלית?
"לגמרי. הדרך בה אנו ממציאים נקראת creation־co, כי אנחנו לא רק מפתחים טכנולוגיה. זה בפני עצמו לא בעל ערך, אנו צריכים לוודא שזה מתאים לצרכים של הלקוחות, ולכן אנו עובדים אתם צמוד כדי למצוא עבורם את הפתרונות. ואנו לא יודעים הכל בעצמנו אז אנו עובדים עם שותפים, כמו למשל IBM, שנכנסים למערכת שלנו כדי לעזור לנו לפתח. ויש גם כל מיני סטארט־אפים שיכולים לפתח שירותים מסוימים שמבוססים על התחברות לדאטה שלנו, עדיין לא בישראל ואנחנו מחפשים כרגע כאלה כי הבנו ש־99.9% מהחדשנות תושג באמצעות שיתופי פעולה ושילוב כוחות".
חדשנות וטכנולוגיה הן שתי מילים שלכאורה רחוקות מחברת תעשייה מסורתית כבדה כמו KONE. אלא שביקור במפעלי הייצור שלה מגלה שהיא מזכירה הרבה יותר חברת הייטק מאשר חברת לואו־טק. זה מתחיל בפס הייצור המשלב רובוטים ותהליכי ייצור אוטומטיים, ממשיך במעבדת ניסויים תת קרקעית בעומק 300 מטר, העמוקה בעולם, שבה נעשות בדיקות התקינות למעליות ונגמר במשרדים המעוצבים בעלי האופן ספייס הרחב וחדרי הישיבות בגדלים שונים ובצורות ישיבה שונות.
אחד הפיתוחים החשובים של החברה כיום הוא ה-Ultra Rope, כבל קל יותר עשוי סיבי פחמן שמחליף את כבל הפלדה המסורתי הכבד ומאפשר להפחית את המאסה של תא הנוסעים, לצמצם את צריכת האנרגיה ומאפשר לבנות מעליות שיוכלו לנוע לגובה רב יותר במהירות רבה יותר, מה שפותח עולם של אפשרויות בתחום בניית גורדי השחקים. "אנו מוכרים את זה כעת בכל העולם, אבל הבניין הראשון שהשתמש בזה הוא Marina Bay Sands בסינגפור". מדובר במתחם נופש הכולל מלון וקזינו בבעלות לאס וגאס סאנדס של שלדון אדלסון, ושתוכנן על ידי האדריכל הישראלי משה ספדיה. פיתוח חדשני אחר של החברה הוא ה־JumpLift, מעלית שמיועדת לתקופת בניית הבניין, ואפשר להגביה אותה קומה אחר קומה כך שתהליך הבנייה יהיה מהיר ובטיחותי יותר, בכל תנאי מזג האוויר.
לנבא מראש מתי המעלית עומדת להתקלקל
איהרנרות' מתגאה ש"מגזין פורבס בחר בנו בשמונה השנים האחרונות לרשימת 100 החברות החדשניות בעולם. השנה נבחרנו למקום ה־59 בעולם ולמקום השביעי בקרב החברות האירופאיות. אנו משקיעים יותר מתמיד בטכנולוגיה, ובטכנולוגיה דיגיטלית, אבל הדבר העיקרי זה לא לפתח רק פיצ'ר טכנולוגי אלא ליצור משהו שיביא תועלת וערך ללקוחות. אלמנט חשוב נוסף זה ליצור תרבות בחברה שתראה כל הזמן הזדמנות בשינוי. את הקפיצות הגדולות ביותר שלה בהיסטוריה KONE עשתה בתקופות של שינויים גדולים".
תן דוגמאות לחדשנות הזו שאתה מדבר עליה.
"אחד הדברים הבסיסיים, שהוא חלק מהחדשנות שלנו כיום, זה כל נושא החיבור של המעליות והמדרגות הנעות לענן, כך שנוכל לראות כל הזמן איך אנשים נעים, כמה זמן לוקח לבן אדם להיכנס לבניין ולעלות למשרד שלו, למדוד ולנתח בזמן אמת מה קצב הזרימה של האנשים ולקבל על כך תובנות. מה שעוד אנו יכולים לדעת בזמן אמת זה את מצב הציוד שלנו, וזה חשוב כי בבניין רב קומות שבו המעלית מתקלקלת, יכול להיווצר פקק כמו שנגרם מסגירת נתיב בכביש מהיר. בעזרת החיבור של המעלית לענן אנו יכולים לנבא מראש אם מעלית בדרך להתקלקל".
זהו שירות חכם שפועל 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע ומשתמש בפלטפורמת הבינה המלאכותית של IBM, כחלק משיתוף הפעולה אתם. "אנו ממש יכולים להתחבר למעלית מרחוק ולקבל נתונים כמו רעידות וזמן הסגירה של הדלתות בכל קומה. המעלית שולחת את המידע לענן וזה מושווה לכל המעליות ואנו יכולים לראות את דפוסי ההתנהגות של המעלית, ולזהות מתי המעלית עלולה להיתקע, מתי משהו לא תקין, והכל נעשה באופן אוטומטי. אם יש אינדיקציה שמתחילה בעיה — המעלית קוראת לטכנאי אוטומטית, ממש שולחת לו הודעה שצריך לבדוק את המעלית ובמקביל גם הודעה ללקוח על כך שזיהינו כשל. כך אנו יכולים לוודא עבור מנהלי הבניינים, הלקוחות שלנו, שהכל תקין ונמצא בשליטה בכל רגע וזה מעניק להם שקט וביטחון ותובנות על מה שקורה בבניין".
לדברי איהרנרות', יש עוד פיתוחים חדשניים שהחברה עובדת עליהם כיום שבליבם חיבור בין המעליות והמדרגות הנעות המסרתיות לעולם הדיגיטלי, באופן שיאפשר גם לספק פתרונות אינדבידואליים. "התחלנו למשל למכור בשש מדינות באירופה פתרון שנקרא 'רזידנטל פלואו': דמיין מצב שבו אתה גר בבניין מגורים ומזמין דרך הנייד שלך את המעלית לקומה שאתה צריך, ואתה עושה את זה מראש, וכך הדלת נפתחת בלי שאתה צריך ללחוץ על שום כפתור, ובתוך המעלית יש לך מסכים שמספקים אינפורמציה שרלוונטית רק לך. או שלמשל מגיע אליך אורח או שליח של אמזון עם חבילה, וכשהוא לוחץ על האינטרקום אתה מרחוק, דרך הטלפון החכם, יכול להכניס אותו ולתת לו גישה למעלית רק לקומה שלך".
פיתוחים שיבטיחו שהמודלים העתידיים של "ערים חכמות" יצליחו?
"בהחלט. אנו עוזרים לוודא שאנשים יוכלו לנוע בקצב של החיים האורבניים. התרומה שלנו לערים חכמות זה לגרום לבניינים להאריך את החיים שלהם על ידי הפיכתם ליותר שימושיים ויותר גמישים. לשם אנו הולכים, והפלטפורמה הדיגיטלית והמידע שנאסף בה זו התרומה שלנו לערים החכמות".
לדברי מנכ"ל KONE Israel, גיא קבילי, "העובדה של־KONE יש כיום 1.2 מיליון יחידות שפועלות ברחבי העולם, מתוך 14 מיליון בסך הכל, נותנת לנו המון מידע. תחשוב שאנו משרתים מדי יום בעולם מיליארד איש, ועל הפוטנציאל של האינטרקציה אתם. לכן חשוב לנו מאוד לשתף פעולה עם חברות חדשניות אחרות ותעשיות אחרות כדי להביא רעיונות ופתרונות טכנולוגיים חדשניים". איהרנרות' מסכים. "יש לנו עכשיו יותר מהנדסי תוכנה ומנתחי מידע מאשר מהנדסים מכאניים. האתגר הוא להוציא כל אחד מהמעלית עם חיוך על הפנים".
הכותב היה אורח חברת KONE בהלסינקי