אושרה להפקדה תוכנית הכוללת 5,000 דירות ב'רכס לבן' בירושלים
למעלה מעשור לאחר שבוטלה תוכנית ספדיה שביקשה לבנות 20 אלף דירות בהרי ירושלים בלחץ ארגוני איכות הסביבה, אושרה להפקדה תוכנית רכס לבן הסמוכה לשכונת קריית מנחם. התוכנית תכלול פתרונות קרקע משלימה שיאפשרו התחדשות עירונית בשכונות ותיקות בעיר הבירה
למעלה מעשור לאחר שבוטלה תוכנית ספדיה הנרחבת לבנייה בהרי ירושלים אישרה להפקדה היום (ג') הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה את תוכנית משרד הבינוי והשיכון להקמת כ-5,000 יחידות דיור בשכונה חדשה שתקרא 'רכס לבן' בחלק מתחום תוכנית ספדיה שבוטלה בפברואר 2007.
- רכס לבן שוב בסכנה: הוועדה המחוזית תדון בתוכנית שמקדם משרד השיכון
- הרי ירושלים יממנו פינוי־בינוי בתוך העיר
- ריב בין האוצר לברקת מעכב בנייה של 4,700 דירות בירושלים
התוכנית לשכונת רכס לבן שוכנת בדרום מערב העיר, בסמוך לשכונת קריית מנחם, למושב אורה וביה"ח הדסה עין כרם. כאשר התכנון בשכונה, הסבירו ממשרד הבינוי והשיכון כולל "נגישות לשטחים הפתוחים ושימור הפארק הלאומי עמק רפאים כגן לאומי הכולל בוסתנים, שטחי ארכאולוגיה ומעיין עין לבן.
התוכנית תבטיח את שפיעת המעיינות ובריכות המים הקיימות, זאת באמצעות איתור אזורי חילחול בשטחים הפתוחים שבתחום השכונה, הכוללים את עמק לבן המיועד לשימור כגן לאומי. כמו כן, האזור כולו יונגש לטובת הציבור הרחב וישופרו שבילי האופניים ושבילי הגישה אל השטחים הפתוחים הסובבים את ירושלים תוך שמירה מירבית של החי והצומח בעלי הערכיות הגבוה".
תחנת רכבת עם 800 חניות בצומת אורה וקרקע משלימה לשכונות הסמוכות
התוכנית כוללת פתרונות 'קרקע משלימה' לראשונה בעיר, שישמשו לטובת סבסוד פרויקטים בהתחדשות עירונית שאינם כלכליים בשכונות הוותיקות בקריית יובל וקריית מנחם, הסמוכות לשכונה החדשה.
הכללת קרקע משלימה בתוכנית הנה בעקבות החלטה שהתקבלה במרץ השנה במנהל התכנון להרחיב את שטחי הפיתוח בעיר בכ-600 דונם לצורך בניית שכונה חדשה. אך בתנאי שמחצית מזכויות הבנייה ישמשו לקרקע משלימה באזורים בהם הכדאיות למימוש התחדשות עירונית נמוכה.
לפי התוכנית הרכבת הקלה תעבור בתוך שכונת 'רכס לבן'. התוכנית כוללת גם מעלונים (מעין דרגנועים) שיאפשרו לציבור לעבור ממפלס למפלס בתוך השכונה תוך הנגשת הציבור לשטחים הפתוחים, לתחנות ההיסעים, למוסדות הציבור ואזורי המסחר בשכונה.
הקמת תחנת רכבת קלה בצומת אורה כוללת לפי התכנון חניון "חנה וסע" עבור 800 רכבים, מסוף תחבורה ציבורית, מלון, מבנה לדיור מוגן ושטחי משרדים ותעסוקה עבור תושבי השכונה ועבור המבקרים בבית החולים הדסה עין כרם ותושבי ירושלים. את התוכנית לשכונה הובילה שירה תלמי, מתכננת מחוז ירושלים.
תוכנית רכס לבן היא הראשונה מאז 2007 שהמדינה מקדמת על שטח פתוח מחוץ לבירה. ניסיונות עבר לקדם תוכניות כאלה נכשלו בעקבות התנגדות ארגוני סביבה וטענות שיש מספיק שטחי בנייה בעיר. כאמור, ב-20017 אף בוטלה תוכנית ספדיה לאחר מחאה ארוכה שכללה גם את השטח האמור ברכס לבן. התוכנית ביקשה להרחיב את השטח הבנוי של ירושלים בכ־20 אלף דירות, בעיקר באזור הר חרת ליד מבשרת ציון, ברכס לבן וכן במצפה נפתוח למרגלות שכונת רמות.
מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "התוכנית חיונית להמשך פיתוחה של ירושלים זאת לאור המחסור המשמעותי לעתודות מגורים בעיר". לדבריה, "מלאי הקרקעות הנוכחי בירושלים אינו נותן מענה לצורך הקיים. כבר בשלבי התכנון הראשוניים, הובלנו תהליך ראשוני ופורץ דרך לאיתור מקורות הנביעות הנמצאות באזור, זאת כדי להרחיק מהן את הבינוי ככל האפשר".