יועצי המשכנתאות גיבשו מתווה עבודה מול הבנקים: יוכלו לנהל מו"מ ללא הלקוח
המתווה גובש בהתאם להנחיות המפקחת על הבנקים שקבעה כי בניגוד לעמדת חלק מהבנקים לא ניתן יהיה לחסום יועצים שביקשו לייצג את הלקוח; הנציג יוכל לנהל את המו"מ מול הבנק עבור הלקוח באמצעות יפוי כוח ומבלי שתידרש נוכחותו
התאחדות יועצי המשכנתאות הפיצה לבנקים מתווה עבודה חדש שתואם את הנחיות המפקחת על הבנקים, וזאת בעקבות הנחיות המפקחת על הבנקים הד"ר חדוה בר שפרסמה בפברואר האחרון הנחיות לעבודה מול יועצי משכנתאות וקראה לבנקים לגבש נוהלי עבודה בתחום בתוך חודשיים. בהמשך להנחיות אלה הפיצה הבוקר (ה') התאחדות יועצי המשכנתאות מתווה עבודה חדש לבנקים. המתווה צריך לעבור את אישורה של המפקחת לפני שייכנס לתוקף.
- יועצי המשכנתאות יחויבו לעבור ראיון סינון בבנק
- הבנקים מגבילים את פעילות יועצי המשכנתא הפרטיים
- איך השיגו יועצי משכנתאות פרטים של רוכשי מחיר למשתכן
עיקרי ההנחיות של המפקחת על הבנקים כללו איסור על מניעת התייעצות של לקוחות ביועצי משכנתאות: "לא יסרב תאגיד בנקאי לנוכחות נציג מטעם הלקוח, בשום שלב בתהליך לקיחת הלוואה לדיור". כמו כן כללו ההנחיות מתן אפשרות ליועצים לבצע מו"מ עבור לקוחותיהם: "תאגיד בנקאי יאפשר לנציג הלקוח לפעול מולו ללא נוכחות הלקוח".
עקרונות אלה עוגנו במתווה החדש. הסעיף שמאפשר ליועץ לנהל מו"מ ללא הלקוח היה קריטי בהמשך עבודתם של היועצים, שכן ניהול כל התהליך בנוכחות הלקוח כפי שדרשו חלק מהבנקים היה נוהל עבודה שהיועצים לא יכלו לעמוד בו והיה מפחית משמעותית את נפח העבודה שלהם, זאת מכיוון שאחת הסיבות לכך ששוכרים את שירותיהם היא כדי להימנע מהתרוצצות בין הבנקים. למרות זאת, הלקוח יידרש להגיע אל הבנק לפחות פעם אחת במהלך מעמד החתימה.
מאבק הבנקים ביועצים נחשף ב"כלכליסט" לפני כשנה - ביוני 2016, כאשר בנק מזרחי-טפחות הנחה את יועצי המשכנתאות שלו לא לספק ליועצים הפרטיים הצעות ריבית במייל כפי שהיה נהוג עד אז, אלא לספק להם את ההצעה רק בתנאי שהם מגיעים לבנק יחד עם הלקוח שלהם. בנק לאומי הודיע באותה העת כי בכוונתו לפרסם הנחיות דומות. מהלך כזה היה עשוי לפגוע בענף היועצים הפרטיים, שעל פי הערכות, חולש כיום על 17%-10% משוק המשכנתאות.
הנחיות הבנקים נגד היועצים עלו בעיקר על רקע מספר מקרי רמאות, רובם במגזר החרדי, שבהם הונו יועצי משכנתאות את הבנקים והצליחו למשוך כך כספים. לאור זאת נקבע כי הבנקים יוכלו למנוע מנציג כזה או אחר את הטיפול בלקוח הבנק, כאשר יש מידע לפיו קיים חשש לפגיעה בלקוח.
"מקווים שגם הבנקים רואים את טובת הלקוחות"
יונתן ברלינר, סגן יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות מסר: "המתווה החדש גובש לאחר שבועות ארוכים של התייעצויות ונועד לאפשר ללקוחות להיעזר ביועצי משכנתאות אובייקטיביים ולהבטיח סטנדרטים מקצועיים גבוהים. אנחנו מקווים שגם הבנקים רואים את טובת הלקוחות לנגד עיניהם ומצפים לשיתוף פעולה מלא שלהם בהפיכת המתווה החדש לנוהל תקף".
נוסף על כך, התאחדות יועצי המשכנתאות מציעה את הקמתה של ועדה חיצונית בשיתוף נציגי הבנקים ובנק ישראל שתדון במקרים חריגים שבהם מצוי בידי התאגיד הבנקאי מידע ממשי המעלה חשש ודאי לפגיעה בלקוח או אי-כשרות הפעולות המבוצעות על ידי היועץ.