$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

מבעיות ביוב ועד מרפסות לנוי - כך נתקעת הבנייה בטירת כרמל

לאחר שהתב"ע כבר אושרה, הקרקע שווקה והיזמים זכו במכרז, בעיות תשתית ושינויים שמבקשת להכניס הוועדה המחוזית עוצרים את אחד מפרויקטי הבנייה הגדולים בצפון

ענת דניאלי 08:0226.04.17

שורה של מחלוקות תכנוניות מעכבות את אחד הפרויקטים הגדולים של מחיר למשתכן לבניית 2,400 דירות בטירת כרמל, וזאת שנה לאחר שהחל שיווק הקרקעות ליזמים.

 

בעיות תשתית, דרישה של מהנדס העיר לתוספת מרפסות ודרישה של הוועדה המחוזית לשינוי בתב"ע להוספת מקומות חניה בעלות שלא תכננו עשויה להוביל לסחבת נוספת.

 

הקבלנים כבר שילמו

 

הפרויקט בשכונת החותרים בטירת כרמל הסמוכה לחוף הים צפוי לכלול כ־1,700 דירות במסגרת מחיר למשתכן וכ־700 דירות בשוק החופשי, מכוח תקנת שבס־כחלון (שמאפשרת תוספת של עד 20% בשטח הבנייה לשם הוספת יחידות דיור) כבר במאי ובדצמבר 2016 זכו יזמים במכרזים לבניית 1,566 דירות מתוך 1,700 הדירות שייבנו במסגרת מחיר למשתכן והשטח כבר שווק לקבלנים ששילמו על הקרקע. על פי תוצאות המכרז שפרסם משרד האוצר, מחירה הממוצע של דירת 80 מ"ר צפוי להיות כ־660 אלף שקל.

 

אך שורה של כשלים, מכשולים בירוקרטיים והמתנה להיתרים מעכבים את הבנייה כבר שנה, ואין פתרון באופק. בתחילה התעוררה בעיה של טיפול במתקן לטיהור שפכים (מט"ש) שמנעה קבלת היתרי הבנייה. לאחר שזו נפתרה חלקית הותנה ההיתר בהרחבת כביש 4 המוביל לחותרים והקמת צומת מרומזר בכניסה לשכונה.

בעיות נוספת עולות נוכח דרישת מהנדס העיר שהיזמים יוסיפו מרפסת של 15 מ"ר לכל דירה, מה שהוביל לכך שהוועדה המחוזית חיפה דורשת מהיזמים להקים חניה תת־קרקעית במקום העילית שאותה תכננו, כך עולה מפרוטוקול הוועדה המחוזית חיפה שהגיע לידי "כלכליסט". לדברי היזמים הפיכת החניות לתת־קרקעיות כרוכה בעלויות שלא יוכלו לעמוד בהן, להערכתם: תוספת של כ־150 אלף שקל לכל יחידת דיור — כ־23% תוספת לעלות הנוכחית.

 

בעיית השפכים וכן שורה של תוספות בתשתיות היתה ידועה בחלקה ליזמים כשניגשו למכרז, אך הדרישה לחניה תת־קרקעית נולדה לאחר בקשת מהנדס העיר להוסיף 15 מ"ר מרפסת לכל דירה.

טירת כרמל. לדברי הקבלנים לא יעמדו בבניית חניה תת־קרקעית טירת כרמל. לדברי הקבלנים לא יעמדו בבניית חניה תת־קרקעית צילום: אלעד גרשגורן

 

משנים תנאים באמצע

 

לדברי מהנדס העיר טירת כרמל בוריס טיקמן חיוב חניון תת־קרקעי בפרויקטים יוביל למצב בלתי אפשרי ליזמים, שכן אלה מחויבים למחיר שכבר נקבע והכדאיות הכלכלית של הפרויקט תפחת עבורם ועל כן הדבר או שיעכב את הבנייה או שיפגע באיכותה: לטענתו כבר "יש תקן אבל המחוזית חושבים שהם אדוני העם. החניון התת־קרקעי לא היה מחייב מראשית ולכן זה לא הוגן: משנים כללים באמצע המשחק. לדבריו "אם לא תהיה ברירה אמשוך את התוכנית ונחזור לתב"ע שהופקדה ואושרה בשנת 2013". בשל אי הסכמת מהנדס העיריה, והוויכוח שהתעורר סביב התוכנית כרגע היא גם לא הופקדה להשגות הציבור.

 

בעקבות המצב שנוצר והדרישות הצפויות מהוועדה המחוזית, צפויה פגישה בין היזמים ליו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, בשבוע הבא.

 

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "שינוי התב"ע המבוקש על ידי הרשות המקומית הינו לצורך שיפור הדירות והשכונה. המשרד הסכים לתמוך בבקשה ובלבד שהתוכנית לא תהווה שינוי ניכר מתנאי המכרז המקוריים שבהם זכו הקבלנים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x