ועדת השרים תדון היום בהצעה להכליל קרקעות פרטיות בתוכנית הטבות מס לשכירות ארוכת טווח
על פי הצעת החוק שמקדם ח"כ רועי פולקמן יש להעניק תמריצים לבניית דירות לשכירות מוזלת גם על קרקעות פרטיות ולא רק על אדמות מדינה במטרה להגדיל את ההיצע
- תוכנית הבנייה בשדה דב תכלול 2,100 דירות להשכרה ב-3,000 שקל לחודש
- אזורים תבנה 180 דירות להשכרה ארוכת טווח בראשון לציון
- השכרה ארוכת טווח בהרצליה: כך זה נראה
על פי ההצעה, יינתן תמריץ ליזמים בדמות 'תעודות מס' מיוחדות שיונפקו לטובת פרויקטים מסוג זה. תעודות המס גורעת באופן ישיר סכום מסך המסים אותו מחויב היזם לשלם לרשות המסים, כאשר סכום זה אמור להיות לפצות את היזמים במקרה של ירידה בהכנסות בעקבות הורדת מחירי השכירות. בנוסף, תעודות המס שיינתנו ליזם יהיו סחירות והוא יוכל למכור אותן כדי לממן את הפרויקט, כאשר גובה ההטבה ייקבע לפי אופי הפרויקט והאוכלוסייה אליה הוא מיועד – סטודנטים, קשישים, בעלי מוגבלויות ועוד.
במסגרת הצעת החוק מציין פולקמן כי היום פרויקטים מסוג זה אינם כדאיים כלכלית ליזמים ולכן יש ליצור תמריץ כספי. הצעת החוק תאפשר ליצור מקור מימון לבניית דיור להשכרה בדמי שכירות נמוכים לאוכלוסייה בעלת הכנסה נמוכה ולאוכלוסיות של אנשים עם מוגבלות. עוד טוען פולקמן כי הכנסת קרקעות פרטיות לתחום הדיור וההשכרה תביא להפחתת התלות במדינה, צמצום הביורוקרטיה והאצת הבנייה לפרויקטים בשכירות. נציין כי היום המדינה מקדמת פרויקטים לשכירות ארוכת טווח באמצעות החברה הממשלתית דירה להשכיר על קרקעות בבעלות מדינה בלבד.
הצעת החוק הייתה אמורה לעלות לדיון בוועדת שרים לחקיקה לפני כחודשיים אולם התנגדות של רשות המסים, שלא התלהבה להשתמש בתעודות מס, הורידה אותה מסדר היום. עתה זוכה הצעת החוק לתמיכתו של ראש מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי.
"הגיע הזמן שפקידים בממשלת ישראל יבינו שתפקידם לא יכול להסתכם במניעת יוזמות ובאי עשייה אלא חובתם לייצר פתרונות, גם אם מחוץ לקופסא שיאפשרו את שבירת הקיפאון בשוק הדיור וייצרו בישראל דיור בר השגה להשכרה ארוכת טווח" אומר רן מלמד, סמנכ"ל עמותת ידיד שמקדמת את הצעת החוק יחד עם פולקמן.
"הצעת החוק שבנדון יכולה לספק פתרון מהיר ומשמעותי ביותר לבעיית שוק הדיור בישראל ובעיקר לקידום בניית דיור להשכרה ארוכת טווח. מודל שכך אנו מאמינים יוכל לשרת לא רק משפחות צעירות אלא ברבות הזמן גם לשמש כמודל תחליפי למודל הדיור הציבורי הקיים היום. הטבות המס יכולות להיות מועברות מיזם למשקיע בתמורה להון העצמי הנדרש וזאת ללא צורך מחייב במימון בנקאי יקר, שכן הבנייה לדיור בר השגה להשכרה מחייבת את המדינה להישאר מעורבת בפרויקט, לקבוע את הקריטריונים לזכאות לשכירות, קנסות במקרה של אי עמידה בכללי הפרויקט וכן שיעור הטבות המס. בנוסף יהיה ניתן להקים פרויקטים לדיור בר השגה להשכרה ברמת גימור גבוהה שיאפשרו בנייה של פרויקטים לדיור בר השגה להשכרה גם ביישובים בהם ההיתכנות הכלכלית להתחדשות עירונית אינה קיימת".
ח"כ פולקמן מסר: "כדי להביא מענה לצעירים ולאנשים המבקשים לרכוש קורת גג אנו מקדמים את פרויקט מחיר למשתכן, מרחיקים משקיעים מהשוק ומגדילים את ההיצע. אך חלק בלתי נפרד מהפתרון הוא לתת מענה לצעירים ששוכרים דירות ולהבטיח להם דירה, באזורי ביקוש, במחיר נמוך מהשוק ולאורך זמן. כך יינתן מענה הן לשוכרים צעירים והן לזוגות שלא רוצים להתחייב למשכנתא לאורך שנים אך מעוניינים ביציבות במקום המגורים. אנו רואים כי במדינות רבות בעולם ישנם פרויקטים לדיור בשכירות שהרבה אנשים בוחרים במסלול הזה שמקנה להם בטחון מגורים ראוי".