דחיית הפינוי של שדה דב: בעלי הקרקע הפרטית מאיימים לתבוע מהמדינה 1.6 מליארד שקל
מאות בעלי הקרקע הפרטית בשדה דב בת"א מאיימים כי יגבו דמי השימוש, אם המדינה לא תחזור בה מבקשתה לדחות את סגירת השדה בחצי שנה - מאפריל כמתוכנן לאוקטובר
את התגובה לבקשת המדינה הגישו אתמול (ב') המנהלים מטעם בית המשפט לשטח הגוש הגדול: עורכי הדין רחל זכאי, משה ליפקה, אליהו מינקוביץ', גלית רוזובסקי, וד"ר מיכאל שפטרל. לטענתם, בהסכם שנחתם עם המדינה ב-2007 הסכימו בעלי הקרקע לוותר על דמי השימוש בשטח בו שוכן שדה התעופה, כמו כן העניקו למדינה 50% מזכויות הבנייה במקום, וכל זאת בתמורה לקידום תוכנית הבנייה, הכרוכה גם בפינוי השדה.
- המדינה עתרה לעליון בבקשה לדחות את פינוי שדה דב עד ה-30 באוקטובר
- הוועדה המקומית לעיריית ת"א ורמ"י: הציגו את המתווה לדיור בר-השגה בשדה דב
- ההחלטה על דחיית פינוי שדה דב נדחתה בשבועיים, תעלה שוב להצבעה אם בעלי הקרקע לא יסכימו למתווה כחלון
מועד הפינוי המקורי, היה יוני 2016, אך עיריית אילת וארקיע עתרו לבית המשפט העליון במטרה לדחות את הפינוי. בעקבות זאת התגבשו הסכמות בין המדינה לבעלי הקרקע על דחיית הפינוי לאפריל 2017, כלומר בעוד חודשיים. הסכמות אלה קיבלו תוקף של פסק דין חלוט של בית המשפט העליון.
כעת טוענים בעלי הקרקע כי אם המדינה תעמוד על דרישתה לדחות שוב את פינוי השדה, "לא יהיה כל הגיון כלכלי ומשפטי בהותרת ההסכם משנת 2007 על כנו ובהותרת מחויבותם של הבעלים לויתור על 50% מזכויותיהם ולוויתור על דמי שימוש". על פי חוות דעת של השמאי שאול רוזנברג שצורפה לתגובתם, דמי השימוש השנתיים הראויים הם 159 מיליון שקל.
בקשת המדינה לדחות את פינוי השדה נולדה בעקבות לחץ של עיריית אילת וחברת התעופה ארקיע, שלא רוו נחת מפסיקת בית המשפט בה נקבע מועד פינוי בשדה לאפריל השנה.
בעקבות זאת, קידמה קבוצה של חברי כנסת בראשות איציק שמולי ובצלאל סמוטריץ', הצעת חוק שתאפשר לדחות את פינוי החלק האזרחי בשדה דב עד לפינויו הסופי של הבסיס הצבאי, אירוע שצפוי להתרחש רק ב-2019.
במהלך הדיונים על הצעת החוק, גיבש שר האוצר משה כחלון מתווה לפיו המבנים שמשרתים את השדה האזרחי יפונו, אך מסלול ההמראה ימשיך לפעול. פעילות השדה האזרחי תועתק לשטח הצבאי. אלא שכדי לממש את תוכניתו של כחלון, צריך לדחות בעוד חצי שנה את פינוי השדה, כאמור לאוקטובר 2017, וכן לסלול דרך קצרה בשטח שיפונה.