בלעדי לכלכליסט
גבעתיים מצמצמת את זכויות הבנייה במסגרת תמ"א 38
המשמעות היא שהתנאים לקבלת היתר בנייה במסלול של הריסה ובנייה מחדש הוחמרו. בין היתר ייאסר על יזמים לבנות מעבר לקווי הבניין שהוגדרו בתוכנית הבנייה המקורית, בנוסף, יותר לבנות מרתפי חניה בגודל של 85% משטח המגרש, בעוד שכיום שטחי מרתפי החניה מכסים את כל שטח המגרש
- כך תתנגדו לבקשת היתר לבנייה או לתמ"א 38
- "רפורמה להתחדשות עירונית בלי ראשי הערים? זה לא יקרה"
- אזורים והחברה להתחדשות נתניה יקדמו מתחמי פינוי־בינוי ותמ"א 38
כאמור, התנאים לקבלת היתר בנייה במסלול של הריסה ובנייה מחדש הוחמרו. בין היתר ייאסר על יזמים לבנות מעבר לקווי הבניין שהוגדרו בתוכנית הבנייה המקורית. חצייה של קווי בניין נדרשת בתמ"א 38 שכן דיירי הבניין הוותיקים מקבלים תוספת של 25 מ"ר לדירתם המקורית, וכן במקרים רבים נחוץ שטח לבניית פיר למעלית.
בנוסף, על פי המסמך יותר לבנות מרתפי חנייה בגודל של 85% משטח המגרש עליו עומד הבניין, בעוד שכיום שטחי מרתפי החניה מכסים את כל שטח המגרש. כמו כן, כל החניות חייבות להיות תת קרקעיות. המשמעות הדבר היא כי כמות החניות שיזמים יוכלו לבנות בשטח הבניין תקטן, וכתוצאה מכך כמות הדירות שיותר להם לבנות תקטן גם היא. פתרון מקובל למחסור בחניה הוא מתקן חניה רובוטי, המאפשר להכפיל את כמות החניות, אלא שעל פי המסמך יותר להקים מתקן זה רק באישור הקלה מהוועדה המקומית. כאשר הוועדה מאשרת הקלות מהוראות תוכנית היא יכול לגבות היטל השבחה, וזו כנראה תכליתו של הסעיף.
בנוסף, על פי המסמך 30%-25% מהדירות בבניין החדש יהיו קטנות, בנות 70-60 מ"ר. המטרה היא להגדיל את מלאי הדירות הזולות בעיר, אך נראה כי גם תנאי זה עשוי להכביד על הנטל הכלכלי של היזמים. בפרויקט ממוצע, היזם מוסר כמחצית מהדירות לדיירים הוותיקים. באופן טבעי הדירות הקטנות לא מיועדות להם. כך שבפועל כמחצית מהדירות שהיזם יכול למכור יהיו קטנות, וזולות יותר.
עו"ד אלי אשל, מומחה בתכנון ובנייה אומר לכלכליסט כי להערכתו המגבלות על הריסה ובנייה מחדש, המצמצמות את הזכויות המוקנות בתמ"א 38, נועדו לאפשר לעיריית גבעתיים לגבות עוד היטלי השבחה. שכן היתרי בנייה במסגרת תמ"א 38 פתורים מהיטלי השבחה.
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, הסביר: "התנאים שאישרנו מגבילים את קווי הבנין, את מספר יחידות הדיור וכדומה, ובכך מאפשרים שמירה על צביון העיר ועל התחדשות עירונית אחראית ושפויה, המותאמת לגודלה ולאופיה של העיר וכן לתשתיות התחבורה, החניה ומבני הציבור והחינוך שבה. אישור המדיניות הינו צעד ביניים חשוב ושלב נוסף לעבר השלמת תוכנית האב של העיר בנושא התיכנון והבניה. עד היום היתה אי ודאות גדולה בכל הנוגע לבקשות תמ"א 38 הן בקרב תושבים והן בקרב יזמים ואדריכלים, ואישור מדיניות זו יסדיר את הדברים אחת ולתמיד".