בית המשפט העליון הכריע: טיסות אזרחיות בשדה דב יופסקו באפריל 2017
מדובר בדחייה של תשעה חודשים מהמועד המקורי שקבעה הממשלה - יוני 2016. עם זאת דחה ביהמ"ש את עתירת ארקיע ועיריית אילת בה הן דרשו לדחות את מועד הפסקת הטיסות האזרחיות משדה דב לינואר 2019
נקבע המועד הסופי לסגירת שדה דב. בית המשפט העליון קבע כי הטיסות האזרחיות יופסקו סופית ב-30 באפריל 2017, דחייה של תשעה חודשים מהמועד המקורי שקבעה הממשלה - יוני 2016. בכך קיבל בית המשפט את ההסכמות שהתגבשו בין המדינה לבאי כוחם של בעלי הזכויות במתחם "הגוש הגדול" שעליו שוכן השדה. יחד עם זאת דחה בית המשפט את העתירה של ארקיע ועיריית אילת בה הן דרשו לדחות את מועד הפסקת הטיסות האזרחיות משדה דב לינואר 2019 המועד שבו אמור להסתיים השימוש הצבאי בשדה.
- חולדאי ויתר על 16 אלף דירות: תומך בדחייה של פינוי שדה דב
- הדירות התעופפו באוויר: כך ויתרה המדינה על תוספת של 30 אלף יחידות דיור
- מועצת מקרקעי ישראל אישרה את ההסכם עם משרד הביטחון למעבר צה"ל לנגב
העתירה הוגשה בנובמבר 2015 משום שהתברר כי, בניגוד לתחזיות המוקדמות, במועד המתוכנן להפסקת הפעילות האזרחית בשדה לא יושלמו ההליכים הסטטוריים לאישור תוכנית הבנייה בשדה, בהיקף של כ-16 אלף דירות. ארקיע ביקשה לדחות את המועד נוכח ההשלכות על המשך פעולתה, ועיריית אילת טענה לפגיעה שתיגרם לתושבי העיר אילת כתוצאה מסגירת השדה. גם משרד התחבורה, והתיירות צידדו בבקשת הדחייה.
מנגד משרד האוצר, ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) חששו מפגיעה בשוק הנדל"ן נוכח עיכוב נוסף בפינוי השדה שיגרור גם עיכוב בפעילות לטיהור הקרקע, אותה מחויבת המדינה לבצע לפני שיווקה לבנייה. המדינה הסבירה כי לעיכוב בשיווק הקרקע תהיה השלכה גם על תהליך מעבר מחנות צה"ל לנגב, שכן תגמולי המדינה משיווק הקרקעות בהן שכנו המחנות משמשים למימון המעבר.
בנוסף המדינה חששה כי דחייה של שנים בהפסקת פעילות השדה תגרום לעיכוב רב בהליכי התכנון של השטח. הסיבה לכך היא כי המדינה מבקשת לאשר את התוכנית בותמ"ל (ועדה מיוחדת למתחמים מועדפים לדיור). מדובר בוועדת על מרובת סמכויות שבה הליכי התכנון מהירים בהרבה מההליכים בועדות המחוזיות לתכנון ובנייה. אלא שהחוק מאפשר להעביר למוסד התכנון הזה רק עתודות קרקע של מדינה בעלות לפחות 80% מהשטח. החלקה עליה ממוקם – בין היתר – שדה התעופה, רשומה באופן זמני על שם המדינה בנאמנות עבור הבעלים הפרטיים. בהסכם בין המדינה לבין באי כוחם הסכימו האחרונים להעביר למדינה 50% מזכויות הבנייה. המדינה חששה כי הדחייה בסגירת השדה תגרום לפגיעה בהסכם עם בעלי הקרקע ולא תאפשר לה לקדם את התוכניות בותמ"ל.
ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי אמר לאור פסיקת בג"ץ בנושא פינוי שדה דב: "פסיקת בית המשפט מהווה חלון הזדמנויות עבור הממשלה לעשות את הדבר הנכון. פינוי שדה דב ללא הקמת חלופות אמיתיות מהווה לא רק יריקה בפרצופם של תושבי אילת שינותקו ממרכז הארץ אלא גם מעשה חלם בסגנונו, קודם הורסים ואחרי שמאוחר מדי – מתפלאים, מצטדקים ומנסים לתקן. אני קורא לממשלת ישראל – עוד לא מאוחר מדי. הסמכות היא בידכם. אל תפקירו את תושבי אילת. מאחורי פינוי שדה דב ישנם אנשים – אילתים, צעירים ומבוגרים, חולים וסטודנטים, רופאים ומרצים – כולם יסבלו. האחריות היא עליכם.
תגובת ארקיע: ארקיע ואילת הציגו בעתירתם בפני בית המשפט טיעונים מהותיים המוכיחים כי אין סיבה להפסיק את הפעילות האזרחית בשדה דב ביוני 16, טיעונים אלו נתמכו בהמלצות משרד התחבורה, הבריאות, התיירות והביטחון. מההחלטת בג"ץ עולה כי בית המשפט מצא גם הוא שאין סיבה להפסקת הפעילות בעוד כ 5 חודשים. בג"ץ נתן תוקף להצעת פשרה שהציעו השופטים המכובדים ולפיה נדחה תאריך הפסקת הפעילות לסוף אפריל 2017. ארקיע תמשיך לפעול יחד עם אילת ככל שניתן כדי שהפעילות האזרחית בשדה דב לא תפסק כל עוד הצבא טס וכל עוד הבניה רחוקה. במקביל ארקיע קוראת לבחון חלופות כדי שהתעופה האזרחית בישראל והחיבור לפריפריה לא יפגעו".