$
חדשות נדל

המכרז ל־1,500 דירות במסגרת הסכמי הגג בקריית גת מתעכב

מחלוקת עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בנוגע להסכמי הגג שנחתמו בין המדינה לקריית גת ב־2013 מערבת את תחילת העבודות לבניית שכונת כרמי גת, אחד מפרויקטי הדגל של המדינה לפתרון משבר הדיור

אמיתי גזית 08:1110.08.15
ראש עיריית קריית גת אבירם דהרי מונע את תחילת העבודות לבניית שכונת כרמי גת, אחד מפרויקטי הדגל של המדינה לפתרון משבר הדיור. זאת בשל מחלוקת עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בנוגע להסכמי הגג שנחתמו בין המדינה לקריית גת ב־2013. גם פרסומן של תוצאות מכרז לחכירת קרקעות לבניית כ־1,500 יחידות דיור מעוכב, ככל הנראה בשל אותה מחלוקת. על פי הערכות, המחלוקת תעכב את אכלוס השכונה לפחות בשנתיים.

 

הסכמי גג מאפשרים לעיריות לזרז הליכי בנייה באמצעות העברת היטלי הבנייה, שחברות הקבל"ן משלמות בדרך כלל לעירייה, לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י). רמ"י משתמשת בכסף הזה לפיתוח תשתיות הכרחיות לבנייה בשכונה כמו מוסדות ציבור, מדרכות, כבישים וביוב. זאת במקום שהעיריות, החוששות מגירעונות, יתחילו במלאכת הפיתוח רק לאחר שקופתן מלאה - מה שעלול לקחת שנים ארוכות. אך כדי לעשות זאת צריכה העירייה להסכים לחתום על ויתור כספי היטלי הפיתוח, צעד שלו דהרי מתנגד.

 

בשיחה עם "כלכליסט" מסביר דהרי שלא יחתום עד שיושוו תנאי ההסכם שחתם עם האוצר לאלו שקיבלה עיריית ראש העין. לדבריו, ראש העין מקבלת מיליון שקל בחודש למימון מינהלת הפרויקט בעיר, בעוד עיריית קריית גת "לא מקבלת שקל" למימון מינהלת כרמי גת.

 

 צילום: נמרוד גליקמן

 

דהרי מונה סעיפים נוספים: "בראש העין מקבלים 9% מהתקורה של הפרויקט ואני מקבל 6%; הם מקבלים מימון מלא להקמת מוסדות ציבור, ואני גם לא מקבל וגם צריך להביא 250 אלף שקל על כל גן ילדים; הם מקבלים 12 אלף שקל על כל היתר בנייה, ואני לא קיבלתי כסף על 1,800 היתרי בנייה שכבר הנפקתי. רק על השנה וחצי שחלפו זה פער של כמעט 80 מיליון שקל".

 

לטענת דהרי, כשביקש לפתוח את ההסכם עמו, הבהירו באוצר כי ההסכם עם ראש העין נדיב מדי. עוד טענו כי הם חוששים ששינויים בהסכם עם קריית גת יהפכו לתקדים שיגרור דרישות מצד ראשי ערים נוספים.

 

דהרי מעכב בנייה בעזרת מניעת המחלף

 

נוסף על כך, על פי התוכנית (תב"ע) התקפה בכרמי גת, אי אפשר להוציא היתרי בנייה ליותר מ־700 יחידות דיור לפני השלמת מחלף שיקשר את השכונה לעיר הוותיקה ולכביש 35.

 

בניית המחלף מתעכבת בשל מחלוקת בין ראש העיר לחברת נתיבי ישראל, שאמורה לבנות את המחלף, באשר לדרישת החברה לחסום את כביש הגישה לעיר במשך ביצוע עבודות הבנייה וההקמה של המחלף. דהרי מסרב לעשות זאת ולכן העבודות להקמתו של המחלף עוד לא התחילו. לפי הערכות, הקמת המחלף תימשך שנה וחצי לפחות.

 

רווה איתן, מנכ"ל אתר הנדל"ן מדלן, אמר כי "על פי הצהרות משרד הבינוי מסוף 2013, שיווק הקרקעות לבניית כ־7,500 יחידות דיור היה צפוי להסתיים עד סוף 2015, ואכלוס השכונה היה צפוי להתממש במהלך 2015–2016. אך המצב בפועל שונה, ולפי קצב ההתקדמות מסתמן שאכלוס השכונה לא יחל לפני 2018".

 

"הבטיחו השוואת תנאים רטרואקטיבית"

 

הסכם הגג עם קריית גת נחתם ב־2013, והוא הראשון מתוך שישה שנחתמו עד עתה. על פי התוכניות, בכרמי גת ייבנו כ־14 אלף יחידות דיור, 7,000 מתוכן בשנים הקרובות. בזכות הקרקע הזולה צפו באוצר כי דירת 4 חדרים תימכר בפחות ממיליון שקל.

 

דהרי מסביר כי מאחר שהיה הראשון מבין ראשי הערים שחתמו על ההסכם, "החלטנו לא להתעקש, רק שיבטיחו לנו שכל סעיף שיוטמע בהסכמי הגג הבאים יוטמע אוטומטית אצלנו. זה לא מתבצע". עוד הוא מסביר כי קריית גת תשלש את גודלה בשנים הקרובות, שכן כיום יש בה כ־15 אלף דירות ומתוכננות להיבנות בה כ־24 אלף דירות, 14 אלף מהן בכרמי גת.

 

משרד האוצר מסר כי "הסכם קרית גת הוא אחד מהסכמי הגג המשמעותיים שנחתמו. אנו פועלים לפתרון מחלוקות שעולות". מרמ"י נמסר: "תוצאות המכרז יפורסמו בקרוב. רמ"י מנהלת דיונים עם עיריית קריית גת על הנושאים הרלבנטיים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x