בלעדי לכלכליסט
יהוד במגעים להסכם גג של 6,000 דירות
בעירייה בוחנים את קבלת היוזמה הממשלתית שתגדיל את העיר באופן דרמטי, אך דורשים להבטיח שלא תקרוס כלכלית. בין הדרישות: מתן אפשרות ליזמים לנייד זכויות ובניית מוסדות ציבור
עיריית יהוד־מונוסון מנהלת משא ומתן עם משרדי הבינוי, האוצר, ורשות מקרקעי ישראל לחתימה על הסכמי גג אשר יאפשרו מצד אחד את הרחבתה של העיר תוך שיווק מסיבי של קרקעות לבניית יחידות דיור חדשות, ומצד שני יקבעו תנאים שאותם תידרש הממשלה לקיים כך שתימנע קריסה כלכלית של העיר בעקבות הזינוק במספר התושבים, כך נודע ל"כלכליסט". בתקופה האחרונה התקיימו שלוש פגישות בין נציגי הגופים לבין הרשות המקומית בנושא, אך טרם הגיעו להבנות ובעירייה עדיין לא הגיעו להחלטה אם לקבל את ההצעה ולצאת למהלך המשותף.
- נחתם הסכם הגג בראשון לציון שיאפשר תוספת של כ-21 אלף יחידות דיור במרכז
- המדינה תחתום על הסכם גג עם רמלה לבניית 6,000 דירות
- ראש עיריית הרצליה סיכל חתימה על הסכם גג עם המדינה
אם ייחתמו ההסכמים, ישווקו 3,000–4,000 יח"ד במקב"ת (קרקע בלתי מתוכננת) שנקרא מקב"ת גני יהודה (מח/282). במקביל נבחנות אפשרויות נוספות לתכנון קרקע אשר לגביה לא קיים עדיין תכנון וממוקמת מזרחית לעיר בין מגשימים, יהוד וכביש 40 ועל פי הערכות ישווקו בה עוד כ־3,000 יח"ד, נוסף למתחם תעסוקה ולשטח שייוותר כחקלאי (המתחם יחולק לשלושה חלקים שווים בגודלם לכל שימוש). כמו כן על קרקע שמשתרעת על שטח של כ־500 דונם בחלקה הדרומי של העיר, בין צומת יהוד מערב לבית העלמין של העיר, מתוכנן אזור תעסוקה אשר צפוי לשמש כמקור ההכנסה העיקרי של העיר.
מקב"ת גני יהודה היא חטיבת קרקע המשתרעת על פני 960 דונם בין יהוד, קריית אונו וסביון. הקרקע נמצאת על מדף רשויות התכנון כ־20 שנה ובעבר אף כמעט הועברה ליזמים (ביניהם שובל איל ואפריקה ישראל) בתמורה לתכנון המתחם, אך מהלך זה בוטל לבסוף ונמצא בדיונים בבתי משפט. כעת נמצאת התוכנית בוועדה המחוזית ובוועדת גבולות, ובמקביל הגיש היישוב סביון תביעה לבית המשפט בטענה לשיוך מוניציפלי של חלק מהקרקע.
בנוסף, מתקיים דיון שנמשך זמן רב על החלק הדרומי המיועד לשמש כאזור תעסוקה של העיר, מכיוון שבעירייה טוענים כי כביש המתחבר מכביש 6 לכביש 1 (לכיוון תל השומר) ומהווה תנאי לפינוי מחנה תל השומר גוזל מהשטחים המצומצמים הסובבים את העיר כ־150 דונם. הוויכוח הוא עם רשות שדות התעופה אשר מבקשת להקים על גבול השטח מרכז לוגיסטי ולכן מנסה להסיט את התוואי לכיוון יהוד.
הדילמה של ראשי ערים בבואם לחתום על הסכמי גג ובפרט של ראש העיר יהוד־מונוסון עו"ד יעלה מקליס היא בעיקר לדאוג לסגירת עסקה טובה עם המשרדים השונים, כך שהמדינה תספק תשתיות בכבישים וכן תבנה מוסדות ציבור וחינוך, תוך הגדלת היקף תשלומי הארנונה באמצעות הקמת אזורי תעסוקה חדשים. הגדלת מספר התושבים בעיר לבדה אינה רווחית ועלולה להכניס את העיר לגירעונות. במקרה של יהוד־מונוסון, מדובר בעיר קטנה המונה 8,900 בתי אב וכ־30 אלף תושבים בסך הכל. בעירייה מבינים כי מהלך כזה יכפיל את מספר התושבים בעיר בתקופת זמן קצרה.
לפיכך, מקליס מבקשת באותה הזדמנות לאפשר התחדשות עירונית בעיר, הנחשבת למתקדמת בתחום. מקליס תדרוש קרקעות שיהוו חלק מעסקת בינוי־פינוי־בינוי, כך שמבנים שיוקמו בקרקע החדשה ישמשו את תושבי העיר שיפונו מבתיהם וכך ניתן יהיה גם לדאוג לפתרונות מגורים נאותים וגם לפנות שטחים לטובת צורכי ציבור.
הסכם גג הוא תוכנית אשר מצד אחד דורשת מראשי הערים שעמם נחתמים ההסכמים מסלול מהיר לבנייה בעיר תוך שיווק בקצב של כ־2,000 יח"ד בשנה ומינימום של 5,000 יחידות דיור, וכן התחייבות על מתן היתרים בתוך 90 יום. מנגד, חלקה של הממשלה משתנה מיישוב ליישוב על פי הצרכים. כך למשל, בראש העין ובקריית גת כולל הסכם הגג את הקמתם של מחלפים חדשים, מוסדות חינוך וציבור ופיתוח תשתיות מתאימות לשכונה. בראשון לציון, למשל, כוללת התוכנית התחייבות לאזורי תעסוקה שיעלו את שיעור גביית הארנונה לעיר, ובהרצליה היא כוללת בניית מחלף.