$
מוסף נדל"ן יוני 2012

הרפתקאות זל בעולם המדיה: "עסקי המדיה הפכו דומים לעסקי ההייטק"

סם זל: "התזמון שלי בעסקת הטריביון היה גרוע בדיוק באותה מידה שהתזמון שלי בעסקת EOP היה טוב. כשנכנסנו לעסקה הנחנו שהצניחה השנתית תגיע ל־6% - אבל קיבלנו 30%"

אורי פסובסקי 08:3405.06.12

סם זל ידוע כמשקיע נדל"ן בעל עיתוי גאוני, אבל בשנים האחרונות הוא נודע גם בזכות עסקת ענק שהסתיימה במפח נפש לכל המעורבים - עסקת הטריביון, שבמסגרתה רכש זל בסוף 2007 את השליטה בענקית המדיה טריביון תמורת 8.5 מיליארד דולר. טריביון היא המוציאה לאור של עיתונים אגדיים כמו "האל.

איי טיימס" ו"השיקגו טריביון", והחזיקה בעוד שורה ארוכה של עסקי מדיה, מתחנות טלוויזיה ועד אתרי אינטרנט. את עסקת הענק מימן זל באמצעות 350 מיליון דולר בלבד מכספו - היתרה מומנה באמצעות הלוואות שגולגלו אל ספרי החשבונות של הטריביון. שנה אחת בלבד לאחר מכן טריביון פשטה את הרגל, ומצבה מוסיף להיות קשה גם לאחר צעדי קיצוצים דרקוניים ומכירה של שרשרת נכסים, תוך שהיא נגררת לסדרת שערוריות סביב סגנון הניהול הוולגרי של המנהלים שאותם מינה זל לאחר הרכישה.

 

"התזמון שלי בעסקת הטריביון היה גרוע בדיוק באותה מידה שהתזמון שלי בעסקת EOP היה טוב", אומר עכשיו זל. "במשך שש שנים לפני שקנינו את טריביון ההכנסות של החברה צנחו ב־3% בשנה. כשנכנסנו לעסקה הנחנו שהצניחה השנתית תגיע ל־6% - אבל קיבלנו 30%. קנינו את הטריביון שבועיים לפני שקהילת המפרסמים הלאומית החליטה שעיתונים כבר לא טובים בשבילם, מה שהוריד את שיעור הרווח שלנו".

 

ואיך אתה רואה את תעשיית המדיה?

 

"אני לא תולה הרבה תקוות בעיתונות, אני חושב שאנשים צעירים צורכים חדשות בצורה שונה מהדור שלי. זה לא אומר שאין עסקים בני־קיימא בתחום איסוף החדשות שיציגו צמיחה, אבל סביר להניח שתהיה להם צורה אחרת. באופן כללי, עסקי המדיה הפכו להרבה יותר דומים לעסקי ההייטק: יש להם פגיעות הרבה יותר גדולה להפרעות יצירתיות, והסיכון במשוואה הפך גדול יותר מאשר בעבר".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x