$
מוסף נדל"ן ינואר 2011

חוצבים את העתיד

תערוכה בחולון ועוד 5 חידושי עיצוב מקומיים

דקל גודוביץ 10:4231.01.11

חומר

העשב הנכון

במבוק הוא אחד מחומרי הבנייה והעיצוב האקולוגיים ביותר. למרות היותו צמח ממשפחת הדגניים, הוא חזק כמו עץ, גמיש, קל וזול - ובניגוד לעץ, גדל בתוך כמה חודשים לממדים עצומים. בעידן האחריות הסביבתית, כל התכונות הללו הופכות אותו לתחליף ראוי לתעשיית העצים הנכחדת. בשנים האחרונות השימוש בו הולך וגובר, ולא רק למוצרים פשוטים וזולים כגון כיסאות קש ומחצלות כפי שהיה נהוג בעבר.

 

כלי של אלסי בעיצוב האחים קמפנה כלי של אלסי בעיצוב האחים קמפנה

 

צמד המעצבים האחים קמפנה, שמרבים להשתמש בחומר, עיצבו פריטים עבור המותג האיטלקי היוקרתי אלסי. אפשר למצוא אותם בחנות המותג בקניון G בתל אביב. לאחרונה נפתחה גם חנות חדשה של קנה קש במתחם ממגורות ברחוב הלח"י 24 בבני ברק. החנות מוקדשת כולה לבמבוק, ויש בה מגוון רחב של פריטים הנראים כרהיטי עץ לכל דבר.

 

אופניים עם שלדת במבוק אופניים עם שלדת במבוק

 

אך הבמבוק אינו משמש לריהוט בלבד: במזרח משתמשים בו כתחליף לברזל בפיגומים לבנייה בשל חוזקו, מחירו הנמוך ומשקלו הקל. עוד שימוש יצירתי הוא תחליף לשלדת האלומיניום באופניים, כמו באופניים המעוצבים של חברת Calfee, או בפרויקט הבמבוק החברתי של מהנדסי מוסד כדור הארץ מאוניברסיטת קולומביה, שנועד לפתח אופניים זולים מבמבוק למען תושבי אפריקה.

 

החנות החדשה של קנהקש החנות החדשה של קנהקש

 

תערוכה

סלעים בחולון

במוזיאון העיצוב בחולון נפתחה בשבוע שעבר התערוכה "Post Fossil: חושפים את מאובני העתיד". התערוכה מגיעה מטוקיו וכוללת כ־120 עבודות של 60 מעצבים עכשוויים מובילים, בהם תשעה מעצבים ישראלים. העבודות, שרבות מהן נעות על הגבול שבין אמנות לעיצוב, מציגות את השפעת האסתטיקה הפרה־היסטורית והחומרים האורגניים על העיצוב.

 

פופים סלעיים ורכים של Moooi. בחזרה לעתיד פופים סלעיים ורכים של Moooi. בחזרה לעתיד

 

את התערוכה אצרה חזאית הטרנדים המשפיעה לי אדלקורט, המכונה גם "הארכיאולוגית של העתיד". "הגיע הזמן להיפרד מראיית עולם חומרית, ולהחליף אותה בחפצים שנעשו בעבודת יד ובחומרים צנועים הקשורים לאדמה, המורכבים יחד ליצירת צורות חדשות", אומרת אדלקורט.

 

בהתאם לחזון זה, בתערוכה בולטים רהיטים המעוצבים כסלעים: אצל המעצב הישראלי אריק לוי הם מופיעים כפסלי שרפרפים מטאליים; אנתוני קליינפיר ההולנדי יצר לחברת הריהוט Moooi פופים סלעיים אך רכים במיוחד; הצמד בועז כהן וסאיאקה יאמאמוטו עיצבו חלוקי נחל גדולים ולבנים מקצף ומגומי; ואורי יקותיאל, שסיים השנה את לימודיו בבצלאל, מציג כיסאות ושולחנות החוקרים את מרקמה של הבזלת.

 

עד 30 באפריל, מוזיאון העיצוב בחולון, רחוב פנחס אילון 8. עלות כניסה: 35 שקל. www.dmh.org.il

 

מתחם

יפו תחילה

מרכז חנויות העיצוב עובר ליפו: מה שהחל כטפטוף, עם שיפוץ שוק הפשפשים וכיכר השעון, נהפך לזרם הולך וגובר של חנויות יוקרה, המתמקמות בחללים מושקעים ברחבי העיר. עם הראשונות שהגיעו למתחם נמנות הומאז', גלריית ריהוט בלב שוק הפשפשים (רחוב עולי ציון 11), ואלמנטו השיקית, שנטשה את שדרות רוטשילד בתל אביב לטובת מבנה אבן עותמאני ברחוב הצורפים 15 הסמוך. לא רחוק משם, ברחוב השלבים 14, מול אצטדיון בלומפילד, נפתחה חנות הריהוט פנטהאוז.

 

החודש נפתחו באזור גם מתחם תצוגה רחב ידיים של KLEIN'S למטבחים וחדרי רחצה, המשתרע על שטח של 1,100 מ"ר, חנות של מטבחי סקיפיני ברחוב ניצנה 13, וגלריה הרברט לקמינים ברחוב אפ"ק 10.

 

הגלריה החדשה נמל יפו הגלריה החדשה נמל יפו צילום: עמית שעל

 

בימים אלה מצטרפת גם "הגלריה החדשה", שעברה מרחוב הצורפים למשכן מרווח ומהודר בהאנגר בנמל יפו. את החנות, המתמחה ביבוא פריטי ריהוט איקוניים של המאה ה־20 מתקופות הארט דקו, הבאוהאוס והמודרניזם של שנות החמישים, עיצבה הבעלים הדס חרמש עם המעצב חיים זרמון.

 

במקום מוצעים למכירה פריטים מקוריים של לה קורבוזיה, ארנה יעקובסון וצ'ארלס וריי איימס, שיובאו מארצות הברית ומאירופה ועברו רסטורציה. לצדם מוצגות תערוכות מתחלפות: בפתיחה הציגה האמנית פזית קיידר, ובהמשך מתוכננת תצוגה של גופי תאורה בעיצובו של יעקב קאופמן. כמו כן מתקיימים קורסים והדרכות בנושאי עיצוב, אמנות ואספנות. מפברואר תציע הגלריה סדרת סיורי עיצוב בתל אביב ובירושלים.

 

מעצבים צעירים

התרמוס שהלהיב את אלסי

מעצבי d-Vision, פרויקט ההתמחות של קבוצת כתר, הציגו דגמים בעיצובם בפני נציגים בכירים של חברות איטלקיות מובילות במהלך הכנס "העיצוב התעשייתי האיטלקי פוגש את ישראל". הכנס התקיים בחודש שעבר במוזיאון העיצוב בחולון. נכחו בו בכירים בתעשיית העיצוב האיטלקית, ובהם מתאו אלסי, מנהל השיווק והפיתוח הבינלאומי באלסי, ופיירו גנדיני, מנכ"ל מותג התאורה פלוס.

 

d-Vison. להביא אוכל לעבודה d-Vison. להביא אוכל לעבודה

 

המעצבים של d-Vision פיתחו דגמים במיוחד עבור חברות העיצוב האיטלקיות: לפלוס הוצעו מגוון מנורות; לחברת מכוניות הספורט היוקרתית פינינפארינה - האחראית על עיצובי פרארי - הוצעו כלי תחבורה, בהם מזחלת שלג מאלומיניום ותלת־אופן מתקפל; ועבור אלסי פותחו כלים שונים לאכילה מחוץ לבית, לפיקניק, לעבודה ולנסיעות.

 

מכל שפע הרעיונות היצירתיים, האיטלקים בחרו לבסוף דגם אחד: נציגי חברת אלסי בחרו בתרמוס לסנדוויץ' עשוי נירוסטה. התרמוס הוא בעל דופן כפולה מנירוסטה, ומתוכנן כך שהוא יכול להכיל ארוחה מלאה - כריך בתא אחד, ופרי או משקה בתא נפרד קטן יותר. "רצינו לחבר בין התרמוס המסורתי לכלי שמאפשר לקחת אוכל לעבודה בלי לחשוש שהוא יתקלקל, יישפך או יפיץ ריח רע בתיק", מסביר פרופ' עזרי טרזי, ראש התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, העומד בראש הפרויקט. באלסי בוחנים כרגע את כדאיות הייצור של הפריט הנבחר, אך טרזי אופטימי: "יש סיכוי שנראה את התרמוס מגיע לייצור באלסי משום שהוא מתוכנן באופן המתאים מאוד לקו שלהם ולמיומנות הייצור שלהם, והם אכן הביעו בו עניין רב".

 

שיווק

בנק על גלגלים

עמי דרך, המעצב המוערך ומי שהיה ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, תכנן לבנק הפועלים את עמדות פועלים אקספרס באופניים. העמדות, המשמשות לפתיחת חשבונות ולקידום מכירות, החלו לפעול במרכז האוניברסיטאי באריאל ובמכללה למינהל בראשון לציון.

 

בנק על גלגלים בנק על גלגלים

 

דרך ושותפו דב גנשרוא פיתחו את המודל לעמדה, והציעו למקם אותה על תלת־אופן. "הרעיון היה לא להשתמש בעמדת קרטון מוכרת ורגילה של מכירות, אלא להמציא משהו ייחודי שישדר רוח צעירה ודינמית המתאימה לסטודנטים", מסביר דרך.

 

האופניים כוללים שמשייה, כיסאות מתקפלים ועמדת כספר עם מחשב נייד, שדרכו אפשר לבצע את רוב הפעולות הבנקאיות פרט למשיכת כספים. במשך הלילה התלת־אופן מאוחסן בסניף המקומי, ובמשך היום הוא מסתובב ברחבי הקמפוס.

 

ישראלי

חומרים נפגשים

שתי עבודות של צמד המעצבים יעל מר ושי אלקלעי מסטודיו Raw-Edges מושכות את העין בתערוכה החדשה "Post Fossil" שנפתחה במוזיאון העיצוב בחולון: האחת היא שקית זבל בצורת דובי, שהופכת את האשפה מדבר נחות למוצר מפוסל, והשנייה - כיסא מהודר שמזכיר יציקת פלסטיק, אך עשוי קרטון ונייר. "אנחנו לא רוצים לשנות את העולם, אלא ליהנות ממנו כפי שהוא. אין לנו מסר, אנחנו לא עוסקים בתכנים, הכלים שלנו הם חומרים וצורות", אומר אלקלעי, "אנחנו רוצים ליצור אובייקטים מפתיעים מחומרים פשוטים, שבבסיסם יש עיקרון ברור: שישמחו את המשתמשים, ושיראו שיש אלטרנטיבות למה שכבר קיים ומוכר".

 

Coiling Collection. בעיצוב יעל מר ושי אלקלעי. שילוב מפתיע של לבד וסיליקון Coiling Collection. בעיצוב יעל מר ושי אלקלעי. שילוב מפתיע של לבד וסיליקון

 

מר ואלקלעי, המתגוררים בלונדון, הם ממעצבי המוצר הישראלים המובילים בעולם. שניהם בני 35, ולמדו יחד בבצלאל וברויאל קולג' אוף ארט בלונדון. מאז סומנו כמעצבים מבטיחים על ידי מוזיאון העיצוב בלונדון, יריד האמנות ארט בזל־מיאמי ובמגזינים המובילים "וולפייפר" ו"אל". עבודותיהם מוצגות במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק ובמוזיאונים בארץ, והם תכננו מוצרים עבור חברות יוקרתיות כמו Established & Sons. ביריד העיצוב הבינלאומי במילאנו הציגו שרפרף וספסל שיצרו עבור קפליני (הנמכרים בארץ בטולמנ'ס).

 

לאחרונה יצרו השניים את Coiling Collection, סדרת פריטים צבעונית ומשמחת שהוצגה בגלריה FAT בפריז ונמכרת שם באופן בלעדי. הסדרה כוללת כיסא, שרפרף, שולחן ושטיח - כולם מיוצרים בטכניקה דומה ובשילוב מפתיע של לבד וסיליקון. "בחרנו לקחת שני חומרים בעלי תכונות שונות הבאים מעולמות שונים, ומעצם המפגש ביניהם ליצור אובייקטים שימושיים", מסביר אלקלעי, "לבד הוא חומר חם, רך, נעים למגע וגם ותיק ובעל מסורת, בעוד שהסיליקון נתפס כחדיש, טכנולוגי וקר. המפגש ביניהם מעניין - הסיליקון נספג בתוך הלבד, ולאחר שלב ההתקשות החיבור נהפך למבני. הפריט הנוצר מהחיבור הוא מצד אחד רך ונעים לישיבה, ומצד שני חזק דיו לנשיאת משקל אדם. זוהי בעצם הגרסה שלנו לחומר מרוכב".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x