$
כתבות דיור עכשיו
דיור עכשיו קצר

איך עיכובים בבניית תשתיות מגבירים את משבר הדיור?

מהנתיב המהיר בכניסה לתל אביב, שההרשמה אליו תיפתח היום באיחור של חצי שנה, עד הביוב של קריית מוצקין וקו המתח הגבוה בטירת הכרמל: כך נהפך עיכוב במיזמי תשתיות לבעיה של רוכשי הדירות

ליאור גוטמן 08:4823.11.10

היום תיפתח ההרשמה למעוניינים להשתמש בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב. הנתיב, שצפוי להתחיל לפעול בעוד כחודש ככביש אגרה, יקצר לנהגים המגיעים מכיוון נתב"ג את הנסיעה לעבודה בתל אביב, ועל הדרך גם יעודד את המגורים מחוץ לאזור הביקוש החם של ישראל. להכרזה החגיגית של אתמול קדמו שישה חודשי עיכוב, בעיות תכנון ומימון. דרך חתחתים זו מאפיינת שורה ארוכה של פרויקטי תשתיות בישראל, והיא קשורה בקשר הדוק לא רק לעומדים בפקקים אלא גם לזוגות הצעירים המחפשים דירה לרכישה.

 

ראש הממשלה והשרים הרלבנטים הכירו לא פעם בקשר שבין פריסת נתיבי תחבורה ברחבי הארץ למשבר הדיור של הזוגות הצעירים. "לרישות של הארץ ברשת תחבורה ארצית יש שתי השלכות מיידיות - חברתית וכלכלית", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בתחילת השנה, כאשר השיק את תוכנית הענק "נתיבי ישראל", הכוללת פריסת מסילות רכבת וכבישים חדשים. "בבת אחת אנחנו מקרבים את הנגב ואת הגליל למרכז הארץ. אנחנו מאפשרים לאנשים לנוע וגם לגור ולעבוד במקומות השונים", הוא אמר. ההיגיון שמאחורי הדברים הוא שהגעה נוחה ומהירה למרכז תהווה תמריץ לעוד ועוד אנשים לעבור לגור בפריפריה, וכך יתפזרו הביקושים לדירות, המתרכזים כיום בעיקר בגוש דן.

 

עם זאת, לצד ההבטחות הטמונות בתחבורה נוחה, הזכיר נתניהו גם את המציאות - הדחיות הרבות המאפיינות את הקמתה. "זה נעשה במדינות שהן הרבה יותר קטנות מאיתנו. משום מה הדבר מתעכב ומתעכב במדינת ישראל", אמר נתניהו.

 

 צילומים: דורון גולן ישראל יוסף

 

התקווה לקריית מוצקין ולראש העין: ועדה לשחרור חסמים

 

ישנם גם מקרים שבהם הקשר בין תשתיות לנדל"ן הדוק יותר, ועיכוב בסלילת כביש או בהנחת צינור ביוב גורם ישירות לבלימת פרויקטי בנייה של מאות ואלפי יחידות דיור. כך, למשל, 14 אלף יחידות דיור פוטנציאליות במזרח ראש העין מחכות להקמת מחלף; 2,500 דירות במתחם כורדני בקריית מוצקין לא נבנות כי חסרה מערכת ביוב; ותוכנית ל־400 דירות בטירת הכרמל תקועה בגלל מחלוקת על מיקומו של קו מתח גבוה.

 

כפתרון לתוכניות הללו ולתוכניות דומות נוספות, ביולי האחרון הקימה הממשלה ועדת מנכ"לים מיוחדת. הוועדה, שבראשה עומד מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי וחברים בה מנכ"לים ממשרדי ממשלה רלבנטיים, נועדה לפתור חסמים שמעכבים בנייה למגורים במקומות שונים בארץ. בממשלה מקווים כי "ועדת החסמים" תקדם את מה שהפקידות הציבורית הזוטרה לא הצליחה.

 

מאז הקמתה של הוועדה הגיעו לשולחנה תוכניות הבנייה התקועות של קריית מוצקין, ראש העין וטירת הכרמל. על שלושתן, כמו על תוכניות נוספות, הכריזה הוועדה כי נמצא פתרון, וכי הפרויקטים "ישוחררו" לבנייה אחרי שנמצאו הפתרונות לבעיות התשתית שעיכבו אותם. לטובת מאות הדירות שבמתחם כורדני שבקריית מוצקין, למשל, הצליחה ועדת המנכ"לים הממשלתית "לגרד" תקציב מיוחד של 38 מיליון שקל שיממנו את העתקתם ואת שדרוגם של קווי הביוב באזור. הבנייה, כך מבטיחים, תחל עד אמצע השנה הבאה.

 

הסיבה שוועדת המנכ"לים מצליחה לשחרר את החסמים טמונה בכך שהיא יוצרת מפגש ותיאום בין גורמי ממשלה שונים. "לכל משרד ממשלתי יש סדר עדיפויות משלו", מסביר את הבעיה ירון ביבי, מנהל מינהל מקרקעי ישראל. ביבי רואה בפרויקט הענק התקוע בראש העין את הדוגמה לבעיית חוסר התיאום בין רשויות התכנון והבנייה למשרד התחבורה: "זו אוכלוסייה של 50 אלף איש, כמו העיר מודיעין. במקור היה אמור להיות מחלף ענק בכביש 5 בעלות של 150 מיליון שקל, שייתן מענה תחבורתי לאנשים שיגורו שם. במשרד התחבורה אמרו שהם לא רואים ביקושים לתנועה במקום, ולכן התוכנית להקמת המחלף לא נמצאת בסדר העדיפויות המיידי". ומה הפתרון שאותו נקט ביבי? "הבאנו את התוכנית למנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי ודחפנו את זה פנימה", הוא מספר.

 

ביבי חוזר ומדגיש את חשיבות התחבורה לפיתוח המגורים בפריפריה: "רכבת מזכרון יעקב לתל אביב לוקחת פחות זמן בבוקר מנסיעה במכונית. צריך להשקיע בנגישות למקומות רחוקים במקביל לבניית דירות במרכז".

 

"הטלת הסגירה הפיננסית על הקבלן - זה לא עובד"

 

אחת התשובות שמציעים גורמים בענף לשאלה: מה גורם לעיכוב בביצוע פרויקטי התשתיות, היא שיטת המימון שלהן. הרכבת הקלה של גוש דן - הצפויה לעודד את הנדל"ן באזורים החלשים יותר של המרכז, כמו יפו או דרום תל אביב - היא הדוגמה המובהקת לעיכוב הנובע משיטת המימון.

 

בפרויקט זה - הצפוי לחבר בין פתח תקווה לבת ים דרך תל אביב - היזם לא הצליח למצוא את מקורות המימון הדרושים. המדינה נאלצה לשלול ממנו את הזיכיון ולהקים את הפרויקט בעצמה. במקום לקנות כרטיס נסיעה ב־2013, תושבי המרכז ייאלצו לחכות עד שנת 2017 הן לרכבת והן להשפעתה על מצוקת הדיור.

 

"המדינה מצפה מהקבלן שידאג לסגירה הפיננסית בעצמו וזה לא עובד", אומר אילן מרדכי, ראש אגף התשתיות בהתאחדות הקבלנים. "המדינה צריכה להשיג את המימון לבד ואז לחלק עבודות למכרזי משנה. בקצב הזה מחירי הדירות רק הולכים וגדלים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x