סגור
שטח תוכנית הבנייה ב קריית הממשלה ב חיפה
שטח התוכנית בקריית הממשלה בחיפה (צילום: גיא נרדי)

סמוך לתחנת הרכבת המתוכננת לת"א: מגדל מגורים של 22 קומות יוקם בקריית הממשלה בחיפה

במסגרת התוכנית שאושרה להפקדה ייבנו 210 דירות בגודל 52 מ"ר, 4,400 מ"ר שטחי תעסוקה ועוד 1,600 מ"ר שטחי מסחר. נפתלי שטיצר, יזם התוכנית: "זה יהיה כמו כמו שכונה של ת"א"

הוועדה המחוזית חיפה הפקידה ביולי תוכנית לבניית מגדל בגובה 22 קומות בשטח של כ-4 דונם בקריית הממשלה בחיפה. כעת נמצאת התוכנית בתקופת הגשת ההתנגדויות, ועד כה הוגשה לה רק התנגדות אחת.
מדובר במבנה ברחוב נתנזון 40 (פלי"ם 19) המכונה "מגדל המוזיאון", ע"ש מוזיאון הרכבת הקרוב. באתר נמצא מבנה נטוש של מרכזיית בזק "שקמונה" ומבנה מסגד א-זע'יר. אזור זה, שנמצא מרחק נגיעה ממגדל משרדי הממשלה (הטיל) ובית המשפט המחוזי, מתאפיין בהזנחה רבה וארוכת שנים. הקמת מגדל מגורים במקום היא אירוע יוצא דופן. במסגרת התוכנית ייבנו 210 דירות בגודל 52 מ"ר, 4,400 מ"ר שטחי תעסוקה ועוד 1,600 מ"ר שטח מסחרי. על התוכנית חתומה אדר' דורית שפינט, ממשרד גורדון אדר'.
1 צפייה בגלריה
הדמיית תוכנית הבנייה ב קריית הממשלה ב חיפה
הדמיית תוכנית הבנייה ב קריית הממשלה ב חיפה
הדמיית התוכנית
מבנה מרכזיית בזק "שקמונה" נמכר בספטמבר 2017 לנפתלי שטיצר ולבן קימה תמורת 40 מיליון שקל. יזמי התוכנית ניסו לקדם ב-2021 בוועדה המקומית חיפה תוכנית למגדל בגובה 27 קומות הכולל 6 קומות למסחר ותעסוקה ו-21 קומות למגורים, אך נתקלו בהתנגדות הקשורה בין היתר לקירבה למסגד. "נדרשת זהירות ורגישות גבוהה ותיאום הדוק עם הווקף המוסלמי", כתב הווקף לוועדה המחוזית במכתב לקראת הדיון בינואר 2023. לפי ד"ר ערווה סוויטאת, יועץ לוועדת השימור חיפה שהיה חתום על המכתב, ניסיונות ההידברות של הווקף עם העירייה והיזמים "נקטעו באופן חד צדדי ע"י היזמים בניסיון עקיפה לוועדה המחוזית".
בדיון בוועדה המחוזית בנובמבר 2023 הוחלט על הנמכת המבנה ל-22 קומות בלבד. "לאור שינוי הייעוד המוצע בתוכנית משימושים בעלי אופי ציבורי לשימושים מעורבים של תעסוקה ומגורים, וכן לאור מיקומו הרגיש של הבניין אשר נצפה מרחבי העיר חיפה, הוועדה סבורה כי יש להתאים את גובה המבנה לגובה המרבי שנקבע בתוכנית הכוללנית כך שלא יבלוט ביחס למבנה קריית הממשלה הסמוך שמהווה היום אחד הסמלים של העיר חיפה", נכתב בפרוטוקול הדיון.
הוועדה הוסיפה כי כי "מדיניות מינהל התכנון וכן המדיניות העירונית באזור כפי שנקבעה בתוכנית המתאר הכוללנית הינה עידוד עירוב שימושים ושילוב דירות מגורים בסביבה ליצירת רצף עירוני פעיל במשך שעות היממה, זאת בהמשך לתוכניות של מגורים בעיר התחתית, תוכנית קמפוס הנמל ותוכניות נוספות בסביבה, בשכונת וואדי סליב, הבורג' וכד'. על כן, הוועדה תומכת בשילוב שימוש של מגורים במתחם כפי שמוצע".
התוכנית שהופקדה, בשונה מהתוכנית הקודמת, מתרחקת מעט משטח המסגד, אחד השרידים הבודדים של הרובע המוסלמי שהיה קיים באזור זה לפני 1948, המוגדר מאז 1985 כמבנה לשימור, ומבטלת את הרעיון של "חצר אחורית-תפעולית" הכוללת את הכניסה למרתפי החניה, חניות נכים, חדרי אשפה ואזור לרחבת כיבוי אש ולרכב פינוי אשפה, בסמוך למסגד.
לתוכנית הוגשה כאמור התנגדות אחת, עליה חתום מיכאל רבזין, מנכ"ל מינהל הדיור הממשלתי. הטענה העיקרית שלו היא שהמדינה מקדמת ממש בימים אלה הקמת קריית ממשלה חדשה, בסמוך לבניין הטיל (המפרש), כולל מגדל בגובה 37 קומות ובשטח של כ-61 אלף מ"ר. בהתנגדות מבקש רבזין לקבוע העמדה מסוימת של מגדל המגורים שלא תפריע למגדל הממשלה החדש ולייצר חניון משותף בתת הקרקע.
נפתלי שטיצר, מיזמי התוכנית, מודע היטב לבעייתיות של חלק זה של העיר חיפה בהווה, אך הוא אופטימי: "אני יזם ירושלמי, ואני רואה את חיפה כעיר לא מנוצלת. אני מקווה שהתוכנית הזאת תגרום לבאזז. כשבניתי מגורים ברחוב הנביאים בירושלים, לפני 10 שנים, לא האמינו לי. היום, המחיר למ"ר הוא 80 אלף שקל. צריך לזכור שבצמוד לבניין שלנו, בתת הקרקע, מתכננת רכבת ישראל לבנות תחנת רכבת חדשה לת"א. אני יכול לדמיין מצב שאנשים יגורו במגדל שלנו ויסעו כ-30 דקות לת"א. כמו שכונה של ת"א".
בן קימה, שותפו, שלמד הנדסה אזרחית בטכניון, אמר שכשהוא חי בחיפה היה האזור "מוזנח ברמה שאי אפשר לדמיין". לדבריו, "המינון כרגע הרבה יותר נמוך". הוא מחכה לשיקוע הרכבת ופיתוח הנמל ומאמין שאלה יזרזו מאוד את ההתחדשות והפיכת המקום למע"ר משני לת"א.