סגור
אזור תחנת הרכבת ב מודיעין
אזור תחנת הרכבת במודיעין. מחיר המינימום במכרז היה כ־132 מיליון שקל, מחיר השומה 289.3 מיליון שקל, והוצאות הפיתוח 24.6 מיליון שקל (צילום: רכבת ישראל)

נתקעה בתחנה: הרכבת נכשלה בשיווק שטח לדיור

שום יזם לא ניגש למכרז על שטח של 7 דונם שנועד ל־145 דירות להשכרה בסמוך לתחנה של מודיעין. יו"ר הרכבת מאוכזב מהתוצאות: "לקח הרבה זמן להוציא את המכרז הזה לפועל"

רכבת ישראל נכשלה בניסיון הראשון שלה לשווק קרקע למגורים. הרכבת ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) פרסמו מכרז לשיווק שטח בגודל 7 דונם בתחנת הרכבת של מודיעין לצורך בניית 145 יחידות דיור להשכרה, כולל 2,000 מ"ר מסחר. אלא שעל פי התוצאות שפורסמו השבוע באתר רמ"י, לא הוגשה שום הצעה למכרז. מחיר המינימום היה כ־132 מיליון שקל, מחיר השומה 289.3 מיליון שקל, ומחיר הוצאות הפיתוח 24.6 מיליון שקל.
על פי חוברת המכרז, לא מדובר בפרויקט סטנדרטי, אלא כזה שמזכיר יותר את מכרזי הייזום של רמ"י, שבהם הזוכה אמור להיות אחראי על התכנון המפורט, על הוצאת ההיתר וגם על הבנייה. ודבר נוסף: "היות שמדובר בתחנת רכבת פעילה ופתוחה לשימוש ציבורי, הזוכה במכרז יהיה אחראי לכך שבמהלך תקופת הבנייה ועד לסיומה תתאפשר פעילות שוטפת ורגילה בתחנה, ודרכי הגישה אל ומהתחנה לא תיפגענה בשום צורה. עוד יובהר כי הזוכה במכרז יהיה אחראי לכל נזק שייגרם ככל שייגרם ממחדלו, פעילותו או פעילות מי מטעמו במגרש לתחנה, עובדיה או מבקריה".
תוספת המגורים והמסחר בתחנה במודיעין היא פרויקט הדגל של הרכבת, הפועלת בשנים האחרונות להפוך את תחנות הרכבת, בכל הארץ, למרכזים אורבניים. בישראל, אחרי קום המדינה, ובשונה מערי אירופה, כל תחנות הרכבת הוקמו בקצה הערים ומנותקות מהרקמה העירונית. מצד שני, ברור שמדובר גם במקור הכנסה משמעותית לרכבת ישראל וגם לרמ"י.
יו"ר רכבת ישראל, משה שמעוני, אמר לכלכליסט שהמכרז במודיעין הוא פרויקט הדגל של הרכבת, ושהוא תוצר של שלוש שנות משא ומתן מול רמ"י: "עד לפני שמונה חודשים היה הסכם החכירה עם רמ"י ל־21 שנה בלבד. מה שהשתנה זה שמועצת רמ"י אישרה החלטה על הסכם חכירה ל־48+48 שנים. זה כבר מאפשר כדאיות ליזמים לחכור שטחים בתחנות". עוד הוא הוסיף: "על פי הסכם התמורות עם רמ"י, הרכבת תקבל 9%־12% מכל פרויקט".
1 צפייה בגלריה
משה שמעוני יו"ר רכבת ישראל 20.2.24
משה שמעוני יו"ר רכבת ישראל 20.2.24
משה שמעוני, יו"ר הרכבת. "אנחנו לא יודעים מה הסיבה שהמכרז נכשל"
(צילום: יריב כץ)
יוזמת שדרוג תחנת הרכבת במודיעין, שנפתחה ב־2008, היא חלק מתוכנית גדולה ליותר לייצור מרכז עסקים ראשי (מע"ר) לעיר. הרעיון גובש במסגרת תוכנית שאושרה על ידי הוועדה המחוזית מרכז ב־2014. התוכנית חלה על שטח של כ־341 דונם. המע"ר מוצע לאורך שדרה ברוחב של כ־46 דונם, ובצמידות לתחנת הרכבת במרכז העיר. מאתר החברה הכלכלית של מודיעין ניתן ללמוד ש"מרכז העיר יכלול כ־1,500 יחידות דיור, לרבות דירות לזוגות צעירים וזכאי דיור במחיר מטרה, משרדים, מסחר, בתי עסק מגוונים, מוסד אקדמי ומעונות סטודנטים ומבני ציבור".
שמעוני מאוכזב מכישלון המכרז במודיעין, שהוא גם הניסיון הראשון של רכבת ישראל לשווק קרקע למסחר ומגורים בתחנת רכבת קיימת: "לקח הרבה זמן להוציא את המכרז הזה לפועל. זו פעם ראשונה שיוצא מכרז בתחנת רכבת, ואנחנו לא יודעים מה הסיבה שהוא נכשל. יכול להיות שהרכבת העמיסה יותר מדי על היזם, אבל יכול להיות שזה קשור לתקופה. חבל לי מאוד. למרות העיכוב הזמני, זהו תהליך ארוך טווח שבסופו יאפשר רווחים נוספים לרכבת".