בלעדיהרחבת ג'יסר א־זרקא מותנית בהסטת כביש 2
בלעדי
הרחבת ג'יסר א־זרקא מותנית בהסטת כביש 2
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה תדון בתוכנית להרחבת ג'יסר א־זרקא לכיוון מזרח. חמישית מבין 1,250 הדירות המתוכננות מיועדות להשכרה ארוכת טווח
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה אמורה לדון בחודש הקרוב בתוכנית להרחבת היישוב הערבי ג'יסר א־זרקא לכיוון מזרח. אין להקל ראש ביוזמה, שמאחוריה עומדת החברה הממשלתית "דירה להשכיר". ג'יסר הוא אחד היישובים העניים ביותר ומוכי הפשע בישראל וסובל ממצוקת דיור חריפה. אך תושביו למודים ניסיון רע בכל הקשור להרחבות בנייה. תוכנית הרחבת היישוב לכיוון מערב, שמותגה כ"טורקיז - צפון־מערב קיסריה", שווקה בסופו של דבר בעיקר ליהודים אמידים. ראש המועצה המקומית ג'יסר א־זרקא שייח' מוראד עמאש אמר ל"כלכליסט" על התוכנית החדשה במזרח היישוב: "עוד תוכנית דומה למערב ג'יסר - תהרוג את היישוב".
תוכנית "ג'יסר א־זרקא מזרח", שעליה חתומה האדריכלית דורית שפינט, משתרעת על שטח חקלאי של 334 דונם, ממזרח לכביש החוף (דרך מס' 2). השטח נמצא כעת בתחום השיפוט של המועצה האזורית חוף הכרמל. התוכנית מציעה הקמה של 1,250 יחידות דיור, ומתוכן 240 דירות מיועדות להשכרה ארוכת טווח. גובה הבניינים - ועניין זה אינו מובן מאליו כשמדברים על יישובי המגזר הערבי - יגיע לשבע קומות. התוכנית מציעה גם מוקד מסחר ותעסוקה בשטח של 12 אלף מ"ר. העניין שפחות ברור ומובן הוא שמימושה של התוכנית כרוך בהסטת כביש החוף מזרחה.
בג'יסר א־זרקא מתגוררים כ־15 אלף תושבים. בדירוג הסוציו־אקונומי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא מדורג במקום 2 מתוך 10. ג'יסר הוא גם אחד היישובים הצפופים בישראל עם יותר מ־9,000 נפשות לקמ"ר (לשם השוואה, באור עקיבא הסמוכה הצפיפות היא כ־3,200 נפשות לקמ"ר).
למצוקת הדיור ביישוב השלכות מעשיות לא פשוטות: צעירים רבים דוחים את מועד נישואיהם בגלל מחסור בדירות, מי שיכולים ממשיכים לחיות יחד עם ההורים לאחר הנישואים, וכאשר מתאפשר מפצלים את בית ההורים או בונים תוספות ללא היתר. אחרים עוזבים את היישוב.
המיקום של ג'יסר הוא לכאורה מעולה, על חוף הים בין חיפה לתל אביב, אך למעשה היישוב כלוא בין כביש מס' 2 במזרח לחוף הים במערב, ובין קיסריה מדרום לשמורת נחל תנינים מצפון. במילים אחרות, פוטנציאל ההתרחבות היחיד שלו הוא לכיוון מזרח.
ראש המועצה עמאש לא נשמע אופטימי במיוחד מהתוכנית המקודמת: "היישוב שלנו חלם להתרווח, להתרחב. אבל, בתוך תוכנית המתאר שלנו, שאושרה ב־2018, יש התניה לכך שהתכנון העתידי ממזרח לישוב לא יתקיים בלי שיוסט כביש מס' 2 - בהתאם לתוכנית הארצית תת"ל 31, שמתייחסת לכל הקטע שבין מחלף חבצלת לזכרון יעקב. אף אחד לא יודע מתי זה יקרה, אם בכלל. המצב לא יציב ולא הגון. המדינה ממשיכה לנשל את תושבי המקום ולהזניח אותם, להנציח את העוני והסבל. כל התוכניות האלה נמצאות תמיד בספק רב. התוכנית שהקימו במערב ג'יסר אמרו שתהיה במסגרת מחיר למשתכן אך בני המקום לא קיבלו כלום. עכשיו עובדים עלינו בעיניים גם בנוגע למזרח ג'יסר. דיברנו עם יו"ר הוועדה המחוזית ועם אנשי דירה להשכיר ויש לי ספק רב אם ההבטחות שנתנו לנו ימומשו. אני לא אופטימי. עדיף לא לעשות את התוכניות האלה".
עמאש דורש שייעשה שינוי ושבמקום עוד הרחבה של היישוב שתשווק לכל, ייעשה תכנון מקומי: "אנחנו מבקשים תכנון שמתאים לצרכים של היישוב. לראות מה מתאים לאוכלוסייה הזאת. לתושבים נמאס".
ענבל דוד, מנכ"לית דירה להשכיר, מסבירה שאישור תוכנית ההרחבה המזרחית של ג'יסר יהפוך את הסטת כביש החוף לריאלית: "התוכנית מהווה את הצידוק לעצם הסטת כביש 2, אשר מצוי בתוכנית העבודה של משרד התחבורה, ותבטיח את רתימת כל הגורמים הממשלתיים הרלבנטיים להאצת מימוש ההסטה. לכן ללא התוכנית הזאת הכביש לא יוסט.
"התוכנית תממש את הפוטנציאל הגלום בהסטת כביש 2 מזרחה והוספת שטחים ליישוב, באופן שיוקם מרכז תעסוקה ומסחר משמעותי. מיקומו האסטרטגי של ג'יסר ומימוש תוכנית ג'יסר מזרח, הכוללת מתחם תעסוקה ומסחר משמעותי על אם הדרך בין חיפה לתל אביב, יניבו תקבולים משמעותיים ליישוב ומקורות פרנסה רבים, ויביאו בשורה של ממש לתושבי ג'יסר".
דוד מכירה היטב את בעייתיות ההרחבה המערבית של ג'יסר ואומרת שמוסדות התכנון נערכו בהתאם: "החלטת רשות מקרקעי ישראל מתעדפת משמעותית את בני היישוב, בשיווקים שינבעו ממנה. כך, יתאפשר לתושבי ג'יסר א־זרקא ליהנות מפתרון הדיור הזה ולא לחיות לצדו".