סגור
תוכנית מתחם אפשטיין ירושלים
הדמיית התוכנית (צילום משרד האדריכלים AS+GG)

בצעד חריג: המועצה הארצית תדון בתוכנית שאושרה להקמת בורג' חליפה הירושלמי

התוכנית להקמת מגדל בן 40 קומות ליד הר הרצל אושרה בוועדה המחוזית בספטמבר. יו"ר הוועדה, שירה תלמי-באבאי, החליטה לקבל את בקשת סגן ראש עיריית ירושלים עו"ד יוסי חביליו ולאפשר לוועדת הערר לדון בה בשל רגישותה

יו"ר הוועדה המחוזית ירושלים, שירה תלמי-באבאי, הודיעה היום (ב') לסגן ראש עיריית ירושלים עו"ד יוסי חביליו כי החליטה לקבל את בקשתו החריגה ולאפשר לוועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה לדון שוב בתוכנית מתחם אפשטיין, הנודע גם בכינוי "בורג' חליפה הירושלמי".
"לאחר בחינת בקשתך למתן רשות ערר למועצה הארצית בנוגע להחלטת ועדת המשנה להתנגדויות מיום 15.9.24 לאשר את התוכנית שבנדון בכפוף לשינויים המפורטים בהחלטה, החלטתי לאשר את בקשתך", כתבה תלמי-באבאי. עוד היא הוסיפה כי העניין קשור להלכה משנת 2003, לפיה הערר צריך להיות "בעל השלכה רחבה, אם בשל אופיו העקרוני, אם בשל היותו מלווה ברגישות ציבורית מיוחדת, אם בשל היותו נתון למחלוקת ציבורית קשה".
בספטמבר, אחרי דיון ב-196 התנגדויות, החליטה הוועדה המחוזית ירושלים לאשר את תוכנית מתחם אפשטיין בירושלים. התוכנית שהופקדה בינואר כוללת הקמת מגדל מגורים, תעסוקה ומסחר על מגרש בשטח 7 דונם בציר שדרות הרצל-הנטקה בירושלים, מעל עין כרם. על פי התוכנית המקורית, גובה המגדל הגיע ל-197 מטר, אך בעקבות המלצת הוועדה המקומית הונמך המגדל ב-30 מטר. עם זאת, מספר הקומות יישאר כמעט ללא שינוי: מדובר במגרש משופע, ולכן המגדל יתנשא לגובה של 40 קומות מעל מפלס רחוב קרית יובל (במקום 43 קומות במקור), עוד 4 קומות לכיוון עין כרם, ועוד 4 קומות בתת-הקרקע. השינוי אומר להיעשות באמצעות צמצום גובה הקומות.
פנייתו של עו"ד חביליו, שצירף אליו עוד 100 חתימות של תמיכה לדיון חריג בוועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, נסמכה על שני פסקי דין - פס"ד עין כרם ופס"ד גשר המיתרים. בשני המקרים קבע בית המשפט כי מדובר במקרים יוצאי דופן בנראות שלהם. "במסגרת התוכנית שאושרה, מתוכנן לקום מגדל בגובה של 170 מטר, שיהיה המגדל הכי גבוה בירושלים", ציין חביליו. "גובהו של המגדל לבד מביא לכך שהשפעתו תהיה דרמטית, ולכך שלפי כל התבחינים יש לתת רשות ערעור. ההשפעה של המגדל גדולה עשרת מונים מהמלון שתוכנן בעין כרם ואפילו מגשר המיתרים".
עוד ציין חביליו את העובדה שהמתחם נראה מאזורים נרחבים בירושלים והסביבה, וכן את מיקומו הרגיש מול הר הרצל: "טענת המתנגדים היא שבניית המגדל תפגע באופן קשה ותגמד מוסדות חשובים אלו (בית הקברות הצבאי, בית הקברות הלאומי ויד ושם - ג"נ). אדם שיגיע למוסדות אלו, הדבר הראשון והבולט שיראה יהיה המגדל הענק והיהיר נשוא התוכנית".