סגור
בית צמוד קרקע בארה"ב
בית צמוד קרקע בארה"ב (צילום: depositphotos)

ארה"ב: המחיר החציוני של בתים קיימים שנמכרו טיפס לשיא במאי

לפי נתוני איגוד המתווכים הלאומי בארה"ב שפרסמה בלומברג, המחיר החציוני טיפס ב-5.8% בחודש שעבר ל-419 אלף דולר, כאשר 30% מהבתים נמכרו מעל המחירון. במספר החוזים שנסגרו נרשמה ירידה, חודש שלישי ברציפות

מכירות של בתים קיימים בארה"ב נפלו זה החודש השלישי ברציפות בחודש מאי, בעוד שהמכירים טיפסו לשיא פעם נוספת, כך לפי נתוני איגוד המתווכים הלאומי בארה"ב (NAR) שפורסמו היום (ו') ועליהם דיווחה בלומברג. מחיר המכירה החציוני עלה ב-5.8% מלפני שנה - לשיא של 419,300 דולר, המשקף יותר מכירות של נכסים במחירים גבוהים.
מספר החוזים שנסגרו במאי ירד ב-0.7% לעומת אפריל לקצב שנתי של 411 מיליון, כאשר ההשפעה העיקרית הגיעה מדרום ארה"ב. הנתון עמד בקנה אחד עם האומדן החציוני בסקר בלומברג שנערך בקרב כלכלנים. היצע הבתים בשוק גדל ב-18.5% לעומת החודש המקביל אשתקד ל-1.28 מיליון, אבל זה עדיין הרבה מתחת לרמה שנראתה לפני מגפת הקורונה, כאשר שיעורי המשכנתאות היו נמוכים בהרבה.
"השיאים במחירי הבתים יוצרים פער גדול יותר בין בעלי הנכסים לבין אלו שרוצים לרכוש את ביתם הראשון", אמר הכלכלן הראשי של NAR לורנס יון (Lawrence Yun). "בסופו של דבר, מלאי נוסף יעזור להגביר את מכירות הבתים ולבלום את העליות במחירי הבתים בחודשים הקרובים".
שיעורי המשכנתאות בארה"ב ירדו במקצת לאחרונה, אך כנראה שהפדרל ריזרב לא יוריד את הריבית עד מאוחר יותר השנה. יון אמר שזה עשוי לעכב את ההתאוששות במכירות הבתים, שנתקעו סביב שיעור שנתי של 4 מיליון בשנה האחרונה. בקצב הנוכחי, מכירת כל הבתים בשוק תימשך 3.7 חודשים, הגבוה ביותר זה ארבע שנים.
לפי הנתונים, כ-67% מהבתים שנמכרו היו בשוק פחות מחודש בחודש מאי, כמעט ללא שינוי מהחודש הקודם, בעוד ש-30% נמכרו מעל מחיר המחירון. הנכסים נשארו בשוק במשך 24 ימים בממוצע בחודש מאי, לעומת 26 ימים באפריל, כך נכתב בדו"ח של NAR.
מכירות בתים קיימים מהוות את רוב מכירות הבתים בארה"ב ומחושבות כאשר חוזה נסגר. הממשלה תפרסם ב-26 ביוני את נתוני הבתים החדשים שנמכרו במאי.