סגור
מלון של מותג UrCove של רשת הייאט ב סין
מלון של מותג UrCove בסין. כ־ 60 דולר ללילה (צילום: Hyatt)

רשתות גלובליות הופכות בנייני משרדים ריקים בסין למלונות מוזלים

השילוב של האטה כלכלית ועודף משרדים יצר הזדמנות עבור רשתות בתי המלון המובילות בעולם המחזרות אחרי צעירי סין. אנליסט: "הרבה סינים מודעים יותר להוצאותיהם אבל עדיין מחפשים איכות. מלונות בדרג הביניים יחוו צמיחה חזקה"

רשתות בתי מלון בינלאומיות החלו להגדיל את נוכחותן בסין ומהמרות על פלח השוק המוזל, זאת ברקע השפעות ההאטה הכלכלית על תקציבי התושבים.
רשתות הייאט, IHG ורדיסון נמנות עם רשתות גלובליות המתרחבות בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, זאת תוך המרת חלק מבנייני המשרדים הריקים לבתי מלון. שוק היעד הוא תיירים צעירים יותר עם מודעות תקציבית גדולה יותר.

רק מה שמעניין - הצטרפו לערוץ כלכליסט בטלגרם

הייאט, רשת בתי המלון הגדולה בארצות הברית, פועלת תחת מותגים כמו גראנד הייאט והייאט ריג'נסי ומפעילה כ־170 בתי מלון בסין, מתוך 1,300 בעולם. בכוונתה להוסיף 140 מלונות בסין בארבע השנים הבאות, כמחציתם תחת המותג המוזל UrCove. הרשת גובה כ־60 דולרים ללילה עבור חדר ממוצע בכ־50 בתי המלון שלה בסין, מחצית לערך מהתעריף של לילה בחלק מכ־40 המלונות האחרים שלה במדינה. ההתמקדות של הייאט ברשת המוזלת, פיתוח משולב עם הרשת הסינית BTG Homeinns תאפשר לה להתרחב במספר גדול יותר של ערים ולהגדיל את בסיס הלקוחות, כך שיכללו גם צעירים מקומיים, ציין סטיבן הו, המנהל את פעילות הייאט בסין. ברקע הקיצוצים שמבצעות חברות סיניות בתקציבי הנסיעות, הביקושים לחדרים יקרים צנחו בחדות בחודשים האחרונים — כך לפי ז'ו מינגצ'י, מייסד חברת הייעוץ הסינית ז'ינגז'יאן, המתמחה בתיירות ונדל"ן.
"הרבה סינים מודעים יותר להוצאותיהם בעקבות ההאטה הכלכלית אבל עדיין מחפשים איכות", אמר ארנאן קוי, אנליסט שווקים בחברת ניהול הנכסים גייווקאל. "כתוצאה, מלונות בדרג ביניים ומעלה יחוו צמיחה חזקה יותר מאשר מלונות בדרג גבוה עד יוקרתי".
חלק מהמלונאים שוכרים וממירים בנייני משרדים ריקים לבתי מלון מוזלים. כך, שבעה ממלונות UrCove של הייאט שנפתחו במרכז ההייטק שנז'ן פועלים בקומות ריקות לשעבר בבנייני משרדים, ציין הו. "אנחנו יכולים להמיר שטחי משרדים, אפילו שטחי מגורים, לפעמים בניינים קיימים, ולהפוך אותם לבתי מלון", אמר. "בדרך כלל יש בהם מסעדה אחת, חלל ציבורי קטן, ואין בריכה, כך שקל יותר להמיר שטחי משרדים". "מדובר בהשקעה כדאית. אתה לא צריך לבנות בניין, אתה לא צריך לרכוש קרקע", הוסיף.
דניאל איימלר, מנכ"ל IHG סין ציין כי "מעל מחצית המלונות שלנו הקיימים והמתוכננים" בסין, הונג קונג, מקאו וטייוואן הם תחת שתי קטגוריות הביניים, הולידיי אין והולידיי אין אקספרס.
לדבריו, בשנים האחרונות חלה עלייה בהיקף ההמרות של בניינים, שייצגו כמעט 30% מפתיחות בתי המלון בסין במחצית הראשונה של שנה שעברה. לפי הרשת, מלונות בדרג הביניים רושמים צמיחה "משמעותית" בסין, "בעקבות השינויים בהתנהלות הצרכנים".
רשת רדיסון שבסיסה בבלגיה, שנרכשה על ידי התאגיד הסיני ג'ין ג'יאנג אינטרנשיונל ב־2018, דיווחה כי בכוונתה לפתוח כ־400 מלונות חדשים בסין עד 2030, כולל מספר גדול של חדרים בדרג הביניים. חלק מהמלונות החדשים יומרו גם הם מבניני משרדים, ציין אלי יואנס, סמנכ"ל הפיתוח הגלובלי של המלון. "אנשים בערים באשכול השני מוציאים פחות בסין, כך שאני צריך להיות מסוגל לממן את המלון שהלקוח שלי יכול להרשות לעצמו ללון בו", הוסיף.
תעריפי חדרים במלונות יוקרה בסין היו נמוכים בכ־20% באוקטובר לעומת החודש המקביל אשתקד, כך לפי ראו לינפנג, אסטרטג השקעות בבתי מלון, שבסיסו בסין. תעריפי החדרים הכלליים רשמו צמיחה, אבל בקצב אטי יותר השנה, זאת לאחר שתנופת ההתאוששות בעקבות משבר הקורונה האטה, כמו גם קצב צמיחת הכלכלה.
הירידה בהוצאות הצרכנים בסין על מלונות יוקרה "היא ברורה", ציין הרלם צ'או, לשעבר בכיר ברשת המלונות H World and Wyndham. "אורחים שנהגו להגיע למלונות חמישה כוכבים בוחרים עתה באפשרות של ארבעה כוכבים, בעוד אורחי ארבעה כוכבים מעדיפים מלונות בדרג ביניים". ישנם גם מי שבוחרים במותגים הזולים יותר ומבלים פחות לילות בכל שהייה, הוסיף.
בעוד הרשתות הבינלאומיות מחזרות אחר הנוסע החסכן יותר, הן מתמודדות עם תחרות מקומית גוברת. קבוצות כמו H World ו־Atour משקיעות גם הן במלונות בדרג הביניים, ציין קווין היי, מנהל פיתוח עסקי בחברת המלונאות אמפארק.
השוק היוקרתי יותר "לא צפוי להתאושש בקרוב", אמר ז'ו מחברת הייעוץ ז'ינגז'יאן, בציינו כי מותגים בינלאומיים יוסיפו לרשום שולי רווח נמוכים. "בסופו של דבר הם יצטרכו לנהל תחרות אגרסיבית כמו המותגים המקומיים", סיכם.