סגור
הדמיית המגדל במתחם כורזין
הדמיית מגדל במתחם כורזין. יצמיח לעירייה הכנסות ארנונה (צילום: יח"צ)

גבעתיים בדרך לבטל את פרויקט המנהרה

הוועדה המחוזית מאפשרת לעיריית גבעתיים להציג חלופות שיגנזו את התוכנית לחפור מנהרה במתחם כורזין הוותיק, שצפוי להפוך למתחם משרדים ומגורים

גבעתיים בדרך לבטל את פרויקט המנהרה במתחם כורזין. החלטת ביניים של הוועדה המחוזית תל אביב מאפשרת לוועדה המקומית גבעתיים להציג חלופות לתוכנית מנהרת כורזין בתוך ארבעה חודשים. בהחלטה, שהתקבלה ב־30 בנובמבר 2023, נכתב כי בהמשך לטענות הוועדה המקומית הדורשות לבטל את המנהרה בטענה כי אינה כלכלית ואינה נכונה תכנונית עבור המתחם, הוועדה תאפשר לעירייה לבחון את השינויים הרבים הצפויים בשל ביטול התוכנית ולהציג את החלופות ללשכת התכנון ולמשרד התחבורה. רק לאחר הצגת החלופות תשוב הוועדה לדון בדרכים להמשך קידום התוכנית.
תוכנית כורזין נולדה לפני למעלה מ־15 שנה ביוזמת רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) ובשיתוף העירייה, אך העירייה חזרה בה מתמיכתה בתוכנית והגישה התנגדויות במספר הזדמנויות. עד כה התנגדויותיה נדחו ותוכנית המנהרה נותרה בעינה. ב־22 ביוני הגישה עיריית גבעתיים לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה התנגדות נוספת לתוכנית, שכאמור התקבלה, והנושא יידון מחדש.
במסגרת תוכנית כורזין יוסב אזור התעשייה הישן של העיר למתחם משרדים ומגורים שכולל 11 מגדלים בני כ־27 קומות כל אחד על שטח של כ־117 דונם בין רחוב אלוף שדה בדרום לרחוב משמר הירדן בצפון ורחוב כורזין במזרח. הצורך במנהרה עלה מתוך הרצון להפוך את רחוב תפוצות ישראל, שלאורכו יוקמו המגדלים, לשטח ירוק, מעין שדרה ציבורית נטולת תחבורה בדומה למתחם שרונה. המנהרה שהוצעה כפתרון משתרעת על מאות מטרים בלבד, אך יצרה לעירייה אתגרים תכנוניים, קנייניים וכלכליים.
לפי העירייה, מדובר בתוכנית מורכבת שמחייבת תיאום בין מאות בעלי זכויות בקרקע, ומתן פיצויים לבעלי חנויות, ועלות הפרויקט כולו עשויה להגיע ל־100 מיליון שקל. כך, אף שהושקעו במהלך השנים מיליוני שקלים בתכנון המנהרה, ואף נשכרו שירותיהם המקצועיים של עשרות מתכננים ויועצים, התברר לעירייה, ככל שחלפו השנים, כי המכשולים שאיתם תיאלץ להתמודד ומורכבות הפרויקט אינם שווים את התמורה.
בהתנגדות שהגישה העירייה נכתב כי יש לא מעט כשלים בתוכנית, והחזון הירוק שלה עשוי ממילא להיפגע בשל הצורך לכרות עצים בוגרים והצורך ליצור פתחים למנהרה עבור כניסות ויציאות רכבים. כן נטען בהתנגדות כי התוכנית מייצרת תלות בקצב ההתקדמות של היזמים, ומבטיחה שהמתחם יישאר כאתר בנייה למשך שנים ארוכות עד להפעלה מלאה של המנהרה. עוד נטען כי אחד המבנים, בניין הקואופ, אינו מתפנה, ולכן אין אפשרות לבצע את המנהרה בחלקה המערבי. לסיכום טענה העירייה כי יישום חזון המנהרה יארך עשרות שנים.
גבעתיים, הסמוכה לתל אביב ולרמת גן, היא עיר קטנה בשטחה עם מעט תושבים ומיעוט של שטחי תעסוקה מניבים. מתחם כורזין, שצפוי לכלול מאות אלפי מ"ר של משרדים ושטחי מסחר, ייצר לעיר הכנסות מארנונה ויאפשר את התפתחותה בעתיד. מבחינת תחבורה, הקו הסגול של הרכבת הקלה עתיד לעצור החל מ־2026 בשתי תחנות בדרום גבעתיים: כורזין ורחוב המאבק.
ראש עיריית גבעתיים רן קוניק אמר בשיחה ל"כלכליסט" לאחר ההחלטה כי מדובר בהישג גדול עבור העיר: "אני שמח שהוועדה המחוזית גילתה אוזן קשבת ליוזמה שלי והבינה שהעלויות האדירות הכרוכות בהוצאת הפרויקט אל הפועל במתכונתו הישנה אינן ישימות בעת הזו". עוד אמר כי המיקום המצוין של המתחם וקווי התחבורה אליו יאפשרו להרבה אנשים גם מחוץ לגבעתיים להגיע לעבודה במתחם בנוחות, וגם לתושבי גבעתיים תהיה האפשרות לעבוד במשרדים בעירם. עוד אמר: "המנהרה עיכבה אותנו, וטוב יהיה אם התוכנית הזו תעבור מהעולם. יש לנו מינהלת ויש תוכניות והדמיות, אני רוצה להאמין שבתוך שנה וחצי עד שנתיים כבר ייצאו היתרים ראשונים".