סגור
אמנון שעשוע מנכ"ל ומייסד מובילאיי במסיבת עיתונאים בתערוכת הטכנולוגיה CES
אמנון שעשוע (צילום: Walden Kirsch/Intel Corporation)

גם בזמן מלחמה: בירושלים ממשיכים לקדם את מנחת המסוקים של מובילאיי

הוועדה המחוזית בירושלים דנה השבוע בהנחיות המשרד להגנת הסביבה לביצוע תסקיר השפעה על הסביבה, במטרה לקדם את הקמת מנחת המסוקים השנוי במחלוקת. במובילאיי מתעקשים לקדם את המנחת למרות התנגדויות תושבים והרעש שיגרום

המלחמה הובילה לשינוי סדר היום ברבות מהרשויות. ואולם בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים החליטו להמשיך לקדם השבוע כרגיל את ההליכים להקמת מנחת המסוקים שדורשת חברת מובילאיי להציב על גג הקמפוס שלה בהר חוצבים שבירושלים למרות התנגדויות התושבים, ואף שלא מדובר בנושא הנדרש במסגרת מצב החירום.
הוועדה המחוזית התכנסה ביום שני השבוע כדי לדון בהנחיות המשרד להגנת הסביבה לביצוע תסקיר השפעה על הסביבה. התסקיר נדרש כדי לבדוק היבטים סביבתיים כמו זיהום אוויר ורעש שיתווספו לאזור בשל הקמת המנחת.
מובילאיי היא החברה הפרטית הראשונה בישראל שדורשת להפוך את הגג שלה למקום שבו מסוקים פרטיים יוכלו לנחות עבור צרכיה העסקיים.
למרות שהמשרד להגנת הסביבה הניח בפני הוועדה הנחיות לתסקיר השפעה על הסביבה אותן אימצה, הוא הדגיש כי הוועדה מקדמת דרישה של חברה פרטית אחת בלי שיש למוסדות התכנון עמדה עקרונית בנושא; עוד טוענים במשרד כי השלכות הרוחב של אישור מנחת מסוקים אזרחי שלא לצורך חירום רפואי או ביטחוני צריכות להיבחן במסמך מדיניות מחוזי או ארצי.
שכונות המגורים בסביבת התוכנית שאמורות להיות מושפעות מהמנחת הן עזרת תורה, סנהדריה, רמת שלמה ורמות. הנושא המרכזי בו ידון התסקיר הסביבתי שתידרש מובילאיי לבצע הוא השפעות הרעש שיגרמו המסוקים, הצורך במנחת וחלופות המיקום להקמתו. זאת, לצד השפעות סביבתיות על הקרקע, איכות האוויר, מערכת הניקוז, החי והצומח.
במסמך המשרד להגנת הסביבה מציינים כי לא מדובר ברעש המלווה רק את הזמן שבו יחוגו המסוקים מעל השכונות; תהליך ההמראה והנחיתה של מסוק הוא ארוך יחסית, וכך גם הפעלת המנוע ודימומו.
עוד טוענים במשרד כי רעש המסוקים מפריע הרבה יותר מרעש המטוסים; בנוסף, לדבריהם, מדובר באזור שבו אין ולא מתוכננת להיות פעילות אווירית, ולכן מוכנות האוכלוסייה לקבל רעש כזה צפויה להיות נמוכה עד אפסית.
התסקיר הסביבתי יבדוק את ההשפעה על כל האזורים בהם המסוקים יהיו מתחת לגובה של 300 מטר. לצד הצורך להצדיק את הקמתו של מנחת מסוקים, תידרש מובילאיי לפרט את משמעות "חלופת האפס" אם התוכנית לא תאושר.
במשרד להגנת הסביבה דורשים ממובילאיי לפרט את סוגי הטיסות שמתוכננות באתר - בין אם מדובר בביקורי נציגים מחו"ל או בנסיעות המנכ"ל, אמנון שעשוע, שהוא בעלים של מסוק פרטי ונמצא לקראת קבלת רישיון טיס.
בראיון ל"ידיעות אחרונות" נשאל שעשוע מדוע אורחי החברה לא יכולים להגיע למובילאיי באמצעות הרכב האוטונומי שלה, וענה כי "גם רכב אוטונומי תקוע בפקקים". הוא טען שאינו רוצה לנחות בעצמו במתחם.
במובילאיי סירבו כעת לענות לשאלה האם המנחת ישמש את שעשוע עצמו, ואמרו כי "מנחת החברה מיועד לשרת את צרכיה העסקיים של מובילאיי". בדיונים בוועדה טענה החברה כי יש לה צורך מסחרי בהצבת מנחת המסוקים על גג הקמפוס כדי לאפשר למבקרים לדלג על הפקקים ולהגיע לבקר במרכז החברה בירושלים.
כאמור התוכנית מקודמת על ידי מובילאיי ומוסדות התכנון למרות התנגדויות תושבים. עמדת התושבים איננה בחלל ריק - במשרד להגנת הסביבה טענו בחודשים האחרונים כי עמדתם הכללית היא שאין להקים מנחתי מסוקים שלא לצרכי חירום.
פרופ' סטליאן גלברג, ראש אגף רעש ובטיחות קרינה במשרד להגנת הסביבה, אמר באפריל כי "כל אחד יכול לרצות להקים מחר על גג הבניין שלו מנחת מסוקים. אנחנו לא עושים את זה כי מנכ"ל כזה או אחר רוצה מנחת למסוק שלו. אם מאשרים לאחד, אי אפשר להגיד למישהו אחר לא. אנחנו מבקשים שלא ידונו בנושא בכלל. מבחינת המשרד אין לזה הצדקה".
בעמותת "ירושלים שקופה" המתנגדת להקמת המנחת, אמרו כי "עיתוי הדיון ואי פרסום נוסח ההנחיות לתסקיר מראש לעיון הציבור בטרם הדיון, והקדמת מועד הדיון בכשעה וחצי באותו יום מבלי שלציבור זמן להיערך בהתאם, מתכתבים היטב עם הניסיונות הקודמים של מובילאיי, בשיתוף מלא עם מוסדות התכנון בירושלים, לקדם את אישור מנחת המסוקים מתחת לרדאר במחשכים".
יצוין כי מסוקים ומטוסים פרטיים הם צורת התחבורה המזיקה ביותר לסביבה ולאקלים, בשל פליטות גזי החממה הרבים. עבור כל נוסע, מטוסים פרטיים מזהמים פי 14 יותר מטיסות מסחריות ופי 50 מרכבות. מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות אף מצאו כי 50% מכלל פליטות התעופה נגרמות על ידי 1% מאוכלוסיית העולם. למרות זאת, מטוסים פרטיים פופולריים מאי פעם. בשנה שעברה צמחה תנועתם באירופה ב-64% לפי בדיקת ארגון גרינפיס, ופליטות הפחמן הדו חמצני הוכפלו.
מהוועדה המחוזית ירושלים נמסר: "סדר היום פורסם באתר מינהל התכנון והחומרים הרלוונטיים נשלחו לחברי הוועדה. מדובר בדיון מקדים בלבד, ולכן המוזמנים אליו חברי הוועדה בלבד. עם זאת, כל גורם שרצה להשתתף בדיון הוזמן".
ממובילאיי נמסר בתגובה: "מועד הדיון נקבע על ידי הוועדה המחוזית ומובילאיי פועלת בהתאם ועל פי דין".