עיריית הרצליה לא תוכל לגבות היטל השבחה בחוף התכלת
עיריית הרצליה לא תוכל לגבות היטל השבחה בחוף התכלת
העירייה ביקשה לגבות סכום עתק מבעלי הקרקעות בשטח המבוקש. השמאים קבעו שתוכנית ההשבחה שלה אינה מגובה בלוח זמנים
ניסיונותיה של עיריית הרצליה לגבות היטלי השבחה מבעלי קרקעות בחוף התכלת בגובה פוטנציאלי של 3.3 מיליארד שקל כשלו. מדובר בקרקעות בדרום־מערב העיר, ששטחן נאמד ב־2,000 דונם (כ־10% משטח העיר כולה), על חוף הים, המיועדות כעת לשימושים חקלאיים ואמורות, על פי תוכנית של העירייה מ־2007, לשנות את ייעודן לבנייה. פרויקט חוף התכלת, שאושר על ידי ועדת התכנון והבנייה בשנת 2017, מחולק לארבעה מתחמי תכנון הכוללים פארק חופי בשטח של 706 דונם, כ־236 דונם שמיועדים למבני ציבור, אזור המיועד למסחר בבנייה של עד 25 קומות, מלונות בגב המרינה ו־12,500 יחידות דיור בבנייני מגורים של 30-8 קומות, שיאכלסו כ־35 אלף תושבים. בנוסף, תיבנה טיילת ברוחב של 15 מטר לאורך מצוק הכורכר, תמשיך את הטיילת הקיימת עד לגבול תל אביב. שביל אופניים מתוכנן להיבנות לאורך כביש מספר 2, ועל הפרק נמצא גם שיפוץ של אתר העתיקות תל מיכל והפיכתו לפארק ארכאולוגי בגודל של כ־200 דונם. לאורך כביש החוף ייבנו שטחי תעסוקה בסמוך לאזור התעשייה הקיים במערב הרצליה.
במאי 2020 אושרה תוכנית נוספת לקרקע ובהמשך דרשה עיריית הרצליה מבעלי קרקעות שביצעו מכירה היטלי השבחה. גובה ההיטל: מאות אלפי שקלים לכל בעל קרקע. בעלי הקרקעות, מצדם, טענו כי הקרקע למעשה לא הושבחה בעקבות האישור ושכרו את שירותי משרד עורכי הדין יוסף גיא מוסרי ומורן חביב ושות', שהגישו שומה נגדית לצד בקשה למינוי שמאי שיכריע בסוגיה.
כתוצאה מכך, החליטה הוועדה המקומית להעמיד שניים מהתיקים למבחן. היא מינתה שני שמאים מכריעים ואת שאר הנישומים החתימה על כתב התחייבות שינהגו לפי השומות הללו. ביולי השנה קבע השמאי המכריע דוד דדון כי אין חבות בהיטל השבחה עקב אישורה של התוכנית, שנועדה למעשה להסדיר קרקעות עבור מי שהופקעה ממנו הקרקע עקב העבודות על תוואי הרכבת הקלה, מאחר שהיא לא קידמה בהוראותיה את פיתוח המתחם, לא שינתה את ייעודי הקרקע ולא קבעה זכויות בנייה. גם השמאי השני, ערן ירקוני, קבע כי אין חבות בהיטל ההשבחה - זאת מפני שלא ניתן לקבוע שהתוכנית אכן "שיפרה ודאות" להיתכנותה באופן שמבטיח הקצאת שטחים סחירים בעתיד. כמו כן, ירקוני קבע כי התוכנית לרכבת הקלה לא השביחה את ערך הקרקע, בין היתר מאחר והיא אושרה כבר לפני שלוש שנים.
ואכן, אף על פי ההתקדמות המשמעותית בקידום התוכנית, ההערכות הרווחות בקרב שמאים הן כי יחלפו מספר שנים עד שניתן יהיה להוציא היתרי בנייה. עורכי הדין יוסי מוסרי ומורן חביב אמרו לאחר ההחלטה כי כעת נסתם הגולל על ניסיונותיה של העירייה לגבות היטלי השבחה בגין התוכנית. לדבריהם, לא רק שהעירייה מעכבת את התוכנית במשך שנים, היא גם גורמת לבעלי הקרקעות הפסדים ניכרים: "אין בתוכנית הזאת יותר מאשר קביעת מסגרת כללית לגושים והחלקות שיכללו בתוכנית העתידית של חוף התכלת, כולל החלקות המופקעות במסגרת הרכבת הקלה. היא אינה משנה את ייעוד הקרקע והיא עצמה לא יותר מאשר תוכנית שבאה לכלול, ובצדק, את מי שחלקותיו מופקעות בתוואי הרכבת הקלה. כרגע בעלי הקרקעות גם אינם נהנים מעליית שווי עקב אישור תוכנית הרכבת הקלה. ההפך הוא הנכון".