סגור
חדר במלון בראון ב ירושלים
חדר במלון בראון בירושלים. בראון טוענת שיש לעדכן את שכר הדירה בעקבות המצב (צילום: שאול גולן)

בלעדי
רשת מלונות בראון מנהלת מול בעלי הנכסים מו"מ להפחתת השכירות שלה

הרשת, שספגה ירידה בביקוש בעקבות המלחמה, מבקשת להפחית את המחיר שבו היא שוכרת את המלונות שלה • בראון שכרה את אבי קמינסקי שמתמחה בהבראת עסקים עבור מהלך התייעלות • המסע התחיל בצמצומים נרחבים באגפים שונים 

מלונות בראון, רשת המלונות הפרטית הגדולה בישראל, מנהלת בימים אלה מו"מ מול בעלי הנכסים שמהם היא שוכרת את בתי המלון שהיא מפעילה ומנהלת בארץ במטרה להפחית את שכר הדירה, כך נודע לכלכליסט. זאת כחלק מהתמודדותה של הרשת עם הימשכות המלחמה והקיפאון בענף התיירות הנכנסת לישראל, שפגעה בעיקר במלונות באזורים אורבניים כמו תל אביב וירושלים, שבהם ממוקדת הפעילות של בראון.
בראון נמצאת בבעלות המייסד ליאון אביגד, ניר ויצמן והכשרה חברה לביטוח. הכשרה, שבבעלות אלי אלעזרא, העניקה ב־2019 הלוואה של עשרות מיליוני שקלים לרשת, ובהמשך המירה אותה להחזקה במניות מלונות בראון.
לצורך מהלך ההתייעלות, שכרה בראון את חברת KCR שבבעלות אבי קמינסקי, המסייעת לרשת ביצירת מנגנון התאמה של שכר הדירה למצב הנוכחי ובניהול השיחות עם בעלי הנכסים, שגם להם יש קשיים משלהם, היות שחלקם משלמים משכנתא עליהם, שגם היא התייקרה עם עליית הריבית במשק. KCR עוסקת בעיקר ב"שיקום תאגידי והשבחה עסקית", כפי שהיא מדגישה באתר שלה, שבו צוין כי "לקוחותינו הינן חברות שנקלעו למשבר או חברות המעוניינות בשיפור הביצועים העסקיים שלהן".
כחלק מהמהלך, מלונות בראון גם מינתה החודש מנכ"ל חדש לרשת, ירון ארזי, בהמלצתו של קמינסקי, וזאת במקומו של אושר דרעי שהודיע על עזיבתו אחרי חמש שנים לטובת פעילות נדל"ן פרטית ביוון.
ארזי הוא בעצמו יוצא KCR, ובעל ניסיון בתחום הכספים. הוא שימש כסמנכ"ל הכספים של דין שיווק, נגב קרמיקה, מלונות אפריקה ישראל וזוגלובק. גורמים ברשת אומרים שלצורך ההתייעלות וצמצום ההוצאות דרוש כעת מנכ"ל מתחום הניהול העסקי "שיודע לעמוד עם סכין בין השיניים מול בעלי נכסים במו"מ".
המהלך של בראון נעשה על רקע המצב בענף המלונאות בישראל. פריצת המלחמה באוקטובר 2023 הביאה לבריחת התיירים ולעצירה כמעט מוחלטת של הגעתם לארץ. לפי נתוני התאחדות המלונות שפורסמו לפני שבוע, במחצית הראשונה של 2024 נרשמה ירידה של 81% בלינות תיירים בישראל בהשוואה למחצית הראשונה של 2023. מנגד, לינות הישראלים עלו ב־53% בתקופה זו.
על הרקע הזה, בבראון הבינו שעליהם להדק את החגורה ולהתאים את מבנה ההוצאות למצב הנוכחי. ברשת אומרים ששכר הדירה שהמלונות שלהם משלמים נקבע בשנות הפריחה בתיירות, טרום מגפת הקורונה, בשנים 2019-2017, וכעת, לאחר 4.5 שנות משבר תיירותי שכולל מלחמה ותקופת הקורונה - "תקופה קשה ומאתגרת שלא חווינו מעולם בענף", אומר אביגד - יש צורך לעשות התאמות בשכר הדירה לתקופה שבה המלונות ריקים מתיירים. לכן הנהלת החברה והדירקטוריון נעזרים ביועצים פיננסיים ויועצים בתחום המלונאות בהתמודדות עם המשבר הכלכלי, ובחודשים האחרונים גם קיצצו ברשת במשרות רבות, בין השאר במטה החברה, בשיווק ובמרכז ההזמנות - בהמשך לסבבי קיצוצים קודמים בתקופת הקורונה.
מלונות בראון היא הרשת הישראלית הרביעית בגודלה אחרי הרשתות הציבוריות הנסחרות בבורסה - פתאל, ישרוטל ודן. בראון מפעילה בישראל 21 מלונות - 14 בתל אביב, 4 בירושלים ו־3 באילת; 10 מלונות ביוון (בין השאר היא מנהלת שם מלונות שבבעלות חברת אראונדטאון של יקיר גבאי), מלון בקפריסין ומלון בקרואטיה. המלונות שאותם בראון מפעילה ומנהלת אינם בבעלותה. אלא, המודל העסקי שלה מבוסס על שכירת הנכסים לטווח ארוך.
גם בהתאחדות המלונות מדגישים את מצבם הקשה של המלונות והרשתות שפעילותן ממוקדת באזורים אורבניים כמו תל אביב וירושלים, שהתיירים מדירים מהם את רגליהם, ולא בכדי מנכ"לית התאחדות המלונות סיון דטאוקר הזהירה בשבוע שעבר: "כ־10% מהמלונות ניצבים בפני סכנת סגירה ממשית ועוד רבים נוספים מצויים על סף הקריסה".


בנוסף, המדינה עדיין לא העבירה את 200 מיליון השקלים שהיא התחייבה להעביר לטובת שיפוץ ושיקום המלונות שאירחו מפונים, בעקבות נזקים שאירעו בהם מהשהייה הממושכת של משפחות וקהילות מפונים, עוד דבר שמקשה מאוד על היערכותם.
במלונות בראון מדגישים כי אין להם חובות לספקים או לבנקים (להוציא הלוואה בנקאית שנלקחה בערבות מדינה בתקופת הקורונה) וכי הם עומדים בתשלומים ובהתחייבויות שלהם, כאשר במקומות שבהם הדבר נדרש הגיעו להסדר פריסה בהסכמה. עוד הם מדגישים שהרשת מצליחה לפצות על המצב הקשה במלונות בארץ בזכות פעילות המלונות בחו"ל והתפוסות הגבוהות בהם, וכי הרשת גם ממשיכה לקבל בקשות נוספות לניהול מלונות ביוון, בקפריסין וגם בישראל (באזור הכנרת).